بهداشت و درمان

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، حمید مصلحی افزود: مهم ترین استاندارد ما پیمایش ملی سلامت روان است که هر 10 سال یک بار بررسی می شود که یک تحقیق بسیار سنگین و پرهزینه است که با یک نتیجه گیری به نتیجه رسید. نمونه گیری وسیع در کشور در سال 1401 و در سال 1402 تجزیه و تحلیل داده های آن انجام شد.

وی در پاسخ به این سوال که نتایج پیمایش ملی سلامت روان چه زمانی منتشر می شود، گفت: امیدواریم در اوایل تابستان بتوانیم این پژوهش را به نتیجه برسانیم و از آنجایی که در سطح بین المللی منتشر می شود، آن را در کشور اعلام خواهیم کرد. همچنین با انتشار آن می توانیم آمار دقیق افسردگی و سایر اختلالات روانی را به صورت رسمی اعلام کنیم.

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت افزود: آنچه اکنون به طور قطعی می توان گفت این است که بار افسردگی پس از بیماری های اسکلتی عضلانی در کشور دومین بیماری شایع است و زمانی که بار افسردگی با اضطراب همراه شود. اختلالات، که رتبه ششم بیماری های کشور، جمع آوری می شود; این دو بیماری کل بار بیماری های روانی در کشور را تشکیل می دهند که توجه ویژه ای را می طلبد.

مصلحی با بیان اینکه موقعیت های جهانی بر اساس مرزهای جغرافیایی و سیاسی تقسیم بندی نمی شوند، بلکه بر اساس فرهنگ ها تقسیم بندی می شوند، افزود: به عنوان مثال با توجه به آسیب های روزافزون و بسیار جدی مانند موضوع خودکشی، در همه کشورها رو به افزایش است. جهان از جمله کشور ما، اما وقتی صحبت از کشورهای اسلامی می شود، ناگهان می بینیم که تفاوت قابل توجهی در میزان آن وجود دارد، رشد مشابه است، اما اگر آنجا 16 در صد هزار نفر باشد، اینجا حدود 6 است. به 7 در صد هزار نفر می رسد و دلیل آن این است که در اینجا عقاید و عقاید دینی عنوان عامل محافظتی است که ممکن است شخص بخواهد به زندگی خود پایان دهد اما عمل را به تاخیر می اندازد. در منطقه ما گزارش ها به گونه ای است که ما را به طور جدی از کل دنیا طرد نمی کند.

وی ادامه داد: وضعیت سلامت روان ما مانند سایر کشورهای دنیا نیاز به مداخله و مداخله جدی دارد، اما در عین حال کشورها را باید با همین شاخص ها مقایسه کرد، زیرا ممکن است گزارشی بر اساس معیارهای سبک زندگی و کیفیت زندگی باشد. که این عددی وجود دارد که باید با کشورهای دیگر مقایسه شود، اما ممکن است گزارشی مانند بررسی ملی سلامت روان بر اساس اختلالات متعدد و اختلالات خفیف، شدید و متوسط ​​باشد که اطلاعات جهانی دقیقاً بر اساس این معیار نیست. بنابراین برای اینکه بتوانیم شرایط را بسنجیم برای درک درست باید وضعیت کشورمان را با یک مقیاس واحد با کشورهای مختلف جهان درک کنیم، به همین دلیل باید بر گزارش های سازمان بهداشت جهانی تاکید کنیم.

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت با عنوان این مقاله گفت: مسئولان کشورمان به ویژه مسئولان وزارت بهداشت باید به سلامت روان جامعه توجه کامل داشته باشند. افراد: در چهار سطح باید از عوامل خطر سلامت روانی و اجتماعی پیشگیری کرد. اول، سطح حکمرانی با توزیع متوازن ثروت و رفع تبعیض. دوم، سطح عمومی با مشارکت فعال در پیشگیری از عوامل خطر. سوم در سطح خانواده با آموزش مهارت های زندگی و فرزندپروری و چهارم در سطح فردی با انتخاب های پیشگیرانه به جای انتخاب های پرخطر.

مصلحی با بیان اینکه توجه به سلامت روان با پوشش خدمات این رشته تحت بیمه در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است، افزود: برای اولین بار یک روز از هفته سلامت با هدف جلب توجه جامعه و مسئولان به اهمیت سلامت روان، «سلامت خانواده» نامیده می‌شود که «سلامت روانی و اجتماعی» نامیده می‌شود.

وی افزایش مراکز بهداشت روان به منظور افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت روان را از مهمترین برنامه های وزارت بهداشت عنوان کرد. این مراکز در گذشته 23 مرکز بودند که خدمات بلندمدت سلامت روانی و اجتماعی رایگان ارائه می کردند. در 6 ماه گذشته تعهد ایجاد 100 مرکز از سوی وزارت بهداشت داشتیم که 3 برابر شده و در ماه های آینده به 100 مرکز خواهد رسید. پیدا می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا