اخبار سلامت

شناسایی 612 مبتلا به سرخک در 1402/ بیشترین آمار در 4 استان

شهنام آرشی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، درباره آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور اظهار داشت: شیوع بالای بیماری سرخک به دلیل ضعف برنامه واکسیناسیون در کشورهای همسایه به ویژه در شرق کشور است. کشور و تردد اتباع غیر اتباع به صورت مجاز یا غیرمجاز، تهدیدی مستمر برای دستیابی به حذف سرخک در کشور محسوب می شود.

وی افزود: اقدامات انجام شده برای جلوگیری از انتشار ویروس شامل هشدارهای مکرر به دانشگاه ها برای واکسیناسیون به موقع کودکان و رفع موارد تاخیری واکسیناسیون است. همچنین واکسیناسیون انبوه در مناطق جنوب شرق کشور از جمله استان های سیستان بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی در آبان ماه 1400 به دلیل خطر بالای ورود مهاجران از نقاط مرزی به کشور و غیره انجام شد. بیش از یک میلیون و 100 هزار کودک واکسینه شدند. ماه تا 7 سال تحت پوشش واکسیناسیون سرخک قرار گرفتند.

عرشی ادامه داد: همچنین اعلام شد در اقصی نقاط کشور به تمامی اتباع غیرایرانی تازه وارد از مناطق آندمیک بیماری در گروه های سنی 9 ماه تا 30 سال واکسن حاوی سرخک و سرخجه تزریق می شود. بوده است

بر اساس اعلام رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در سال 1402 تعداد 8491 مورد تب و راش ماکولوپاپولار (نوعی ضایعات پوستی) شناسایی و گزارش شد. از این تعداد 8310 آزمایش آزمایشگاهی انجام شده و 612 مورد تایید شده آزمایشگاهی سرخک گزارش شده است. این تعداد مورد سرخک در 21 استان کشور رخ داده است.

به گفته وی، از نظر ملیت 556 مورد ایرانی، 55 مورد افغانی و یک مورد پاکستانی بوده است.

عرشی با بیان اینکه 358 مورد در بیمارستان بستری شدند، گفت: کاهش موارد غیرایرانی می تواند ناشی از اثربخشی واکسیناسیون انبوه این گروه در دی ماه 1401 باشد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: به منظور افزایش سطح ایمنی در استان‌های پرخطر سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان، برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون سرخک با دوز صفر در شش ماهگی سن انجام شد که در فوریه 1402 اجرا شد. حفظ پوشش واکسیناسیون MMR اول (12 ماهه) و دوم (18 ماهه) بالای 95 درصد و تقویت مستمر سیستم استاندارد مراقبت از بیماری برای حفاظت از دستاوردهای حذف سرخک و سرخجه ضروری است، زیرا ورود ویروس های سرخک به کشور به سرعت امکان پذیر است. چرخش در سطح کشور.

لازم به ذکر است؛ تصویر زیر تعداد موارد تایید شده آزمایشگاهی سرخک در استان های مختلف کشور را نشان می دهد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا