بهداشت و درمان

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، راضیه کشاورز ضمن تشریح خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه، گفت: هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاع رسانی نادرست در فضای مجازی، کمبود اعتماد به پزشک، ترجیح نظر و سلیقه بیمار بر پزشک ترجیح پزشک به توصیه های غیراصولی به یکدیگر به جای مسائل تجربی یکی از دلایل موثر در مصرف زیاد داروهای بدون نسخه است.

وی افزود: این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده اثر بیشتر و بهبودی سریعتر است، باور نادرستی است و هرگز نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی تر یا با دوزهای بالاتر از آنچه در بروشور ذکر شده استفاده کرد.

کشاورز ادامه داد: اگر پس از مصرف دارو با نظر پزشک بهبود نیافتید باید مجددا به پزشک مراجعه کنید. اگر به این علائم توجه نشود و به مصرف خودسرانه داروهای OTC ادامه دهید، قطعاً عوارض دارویی ایجاد خواهد شد.

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده های بهداشتی نیز توجه به فرهنگ سازی در پیشگیری از مصرف خودسرانه دارو را بسیار مهم دانست و گفت: عواملی مانند مصرف بیش از مقدار توصیه شده، بیشتر از زمان توصیه شده و عدم مصرف دارو. توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو و همچنین استفاده از این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، خودسرانه است و باید آموزش و فرهنگ سازی دقیقی در این زمینه داشته باشیم. مردم نباید فکر کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند و مهم نحوه استفاده از آنهاست که بتواند نتیجه مناسبی را برای آنها به همراه داشته باشد.

کشاورز خاطرنشان کرد: مهم ترین توصیه مصرف دارو طبق دستور روی برچسب، طبق دستور پزشک یا مشورت با داروساز حاضر در داروخانه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا