اخبار سلامت

دهقانی: ارز ترجیحی به واردات تجهیزات پزشکی قطعاً اشتباه است

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، نشست خبری سالانه دکتر روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در محل دفتر معاونت علمی رئیس جمهور برگزار شد.

دهقانی در این نشست به سوال خبرنگار تسنیم پاسخ داد. این سوال به این صورت مطرح شد: اخیرا گزارشی در سلامت جو منتشر شده است که نشان می دهد شرکتی در زمینه واردات تجهیزات پزشکی سالانه به طور متوسط ​​4.2 همات ارز یارانه ای دریافت کرده است، در حالی که کل بودجه معاونت علمی است. 3.7 همات! از سوی دیگر در مصاحبه ای که با معاون توسعه بنیاد نخبگان داشتیم تنها 28 درصد از بودجه بنیاد ملی نخبگان محقق شد و خبرها حاکی از عدم تحقق کامل بودجه ستاد نانو است. یا نظر خود را در مورد دریافت ارز یارانه ای و جزئیات بودجه معاونت علمی بفرمایید؟

دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به سوال تسنیم گفت: درباره تجهیزات پزشکی گزارش های مختلفی وجود دارد مبنی بر اینکه 40 درصد تجهیزات پزشکی کشور داخلی و 60 درصد وارداتی است. اگر از نظر ارزشی صحبت کنیم درست است و از نظر ریالی 40 درصد تجهیزات داخلی و 60 درصد تجهیزات خارجی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر از تعداد صحبت کنیم، بیش از 80 درصد تجهیزات پزشکی ما ایرانی است. اما مشکل کجاست؟ مشکل اینجاست که شرکت دانش بنیان عموما با ارز بازار آزاد و در بهترین حالت با ارز نیمایی و ارز 43 هزار تومانی کالا تولید می کند. واردکننده با ارز 28500 و ارز 4200 وارد می کند! نتیجه اینکه مبادلات و پول زیاد است اما از نظر تعداد و حجم کالا 30 درصد کمتر از نسبت داخلی نیست.

معاون علمی رئیس جمهور گفت: تاکید داریم حمایت از واردکننده کالا با ارز یارانه ای قطعا یک اشتباه راهبردی است و باید ارز برای همه کالاها اعم از واردکننده و تولیدکننده آزاد شود. مصرف کننده نهایی باید یارانه بگیرد.

وی گفت: یک شرکت دانش بنیان ایرانی در محصول پروتز استاندارد اروپا را پذیرفته و همه پزشکان کیفیت آن را تایید کرده اند و آن را به قیمت 60 میلیون تومان در بازار به فروش می رساند و نمونه خارجی همان پروتز می آید. بازار 50 میلیون تومان. مصرف کننده کدام یک را می خرد؟ حتما مدل اروپایی میخرم

معاون علمی رئیس جمهور گفت: دادن ارز ترجیحی به محصولات دانش بنیان، تجهیزات پزشکی و واردکنندگان قطعا و قطعا اشتباه است.

وی گفت: معاونت علمی در سال گذشته نزدیک به 90 درصد از بودجه عمومی تخصیص داده بود، اما در بودجه بند ز تبصره 6 که مختص عوارض ناشی از قانون جهش تولید دانش بنیان بود، در بودجه سال 1392، معاونت علمی در بودجه سال 1394 در دستور کار قرار گرفت. تخصیص بسیار کم و در سطح 40 درصد بود.

دهقانی با بیان اینکه قانونگذار در سال جاری نکات خوبی را دیده است، اظهار داشت: در 7 پروژه ای که برای پروژه های پیشران در نظر گرفته شده، مصوبه شورای رؤسا این بود که این مبلغ 100 درصد تخصیص یابد. دوم، بند 7 که بند 6 سال قبل است، قاعده قانون این است که باید ماه به ماه تسویه شود.

معاون علمی رئیس جمهور تصریح کرد: پیش بینی این است که با توجه به ارتقای خوب بودجه های معاونت علمی در سال جدید، منابع پروژه های پیشران، منابع اعتبار مالیاتی، امسال بتوانیم سرمایه گذاری های بهتری انجام دهیم. در حوزه دانش بنیان

وی با اشاره به گزارش تسنیم از واردات تجهیزات پزشکی و ارز یارانه ای، تصریح کرد: از این طرح بسیار استفاده کردم و قطعا رسانه ها یکی از ابزارهای پیشرو و پیکان مطالبه پیشرفت کشور هستند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا