ارائه گواهی ایمنی خودرو به رانندگان – خبرگزاری مهر ایران و جهان
دکتر علیرضا رزاقی دکترای تصادفات رانندگی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اهمیت حرکت به سمت خودروهای هوشمند اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که دنیا برای داشتن خودروهای هوشمند سرمایه گذاری می کند. اما در کشور ما هر اقدامی که انجام می شود باید با توجه به شرایط داخلی کشور باشد.
عضو هیات علمی علوم پزشکی قزوین اضافه کرد: با توجه به اینکه کشور ما در حال حاضر از نظر اقتصادی نمی تواند تمرکز کافی روی تولید خودروهای هوشمند داشته باشد، نباید به این طرح به طور کلی فکر کرد و برای اجرای آن برنامه ریزی نکرد. ما نباید از دنیا عقب بمانیم، باید آرام آرام و مستمر با توجه به شرایط کشور بستری برای تولید چنین خودروهایی در کشور ایجاد کنیم.
رزاقی تصریح کرد: البته این نکته نیز مهم است که هوشمند بودن تنها در وسایل نقلیه تعریف نشده است. بلکه باید در جاده ها تجهیزاتی از جمله هوشمندسازی ترافیک، مراقبت و نظارت به موقع نصب کنیم که می تواند در حوادث رانندگی به ما کمک کند.
آموزش و پرورش طیف وسیعی دارد
این کارشناس حوادث رانندگی تصریح کرد: وقتی از آموزش صحبت می کنیم مخاطب ما عموم مردم هستند. بحث آموزش نکته حساسی است.
وی ادامه داد: حدود 10 تا 15 سازمان به طور مستقیم در حوادث رانندگی دخیل هستند. آیا همه این ارگان ها به طور کامل به مسئولیت های خود احترام می گذارند و مسئولیت های خود را اجرا می کنند؟
رزاقی اذعان داشت: متاسفانه در حوزه حوادث درون شهری تلفات ما در حوزه کودکان ارقام بالایی دارد. در این زمینه باید مراحل آموزشی را در سازمان هایی مانند صدا و سیما، آموزش و پرورش آغاز کرد و تا زمانی که آگاهی از حوادث رانندگی در رسانه ها و در مرکز آموزشی که کودک ساعات زیادی را در آن سپری می کند، صورت نگیرد، سازمان خاصی مانند پلیس راهنمایی و رانندگی یا وزارت بهداشت نمی تواند تمام وظایف ارگان های مرتبط را انجام دهد.
همه ارگان ها باید در بحث آموزش ادغام شوند
عضو هیئت علمی علوم پزشکی قزوین اضافه کرد: آموزش موضوعی گسترده در سازمان های مختلف است تا بتوانند افراد جامعه را در طیف وسیعی به دانش درست برسانند. وقتی یک موتورسیکلت بدون در نظر گرفتن استانداردهای ایمنی در رسانه ها با افراد محبوب تبلیغ می شود، این پیش نیاز را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که استفاده از موتورسیکلت تنها به سرعت و شتاب آن بستگی دارد.
رزاقی تصریح کرد: برای استفاده از وسیله نقلیه ابتدا باید آگاهی لازم را در فرد ایجاد کنیم و سپس آن وسیله نقلیه را در سازمان های عظیمی مانند صدا و سیما تبلیغ و به فروش برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: هر چه تولید و استفاده از وسایل نقلیه بیشتر باشد میزان تصادفات نیز بیشتر می شود.
متخصص اپیدمیولوژی وی اذعان داشت: اگر قرار است آموزش صورت گیرد باید توسط سازمان های مختلف بر اساس استاندارد و بر اساس سنین مختلف ارائه شود. گاهی در این زمینه کارهای زیادی انجام می شود اما عموماً بی ثمر می ماند و این به دلیل عدم تخصص و تمرکز مناسب بر روی جزئیات است و باعث می شود به نتیجه مطلوب نرسیم.
رزاقی افزود: همه سازمان ها باید پیوست ایمنی تردد خود را بر اساس استانداردهای مشخص آن سازمان در خصوص حوادث و سوانح رانندگی انجام دهند. در تصادفات قبلی دیده شده که گاهی می گویند این وسیله ترمز خوبی دارد اما راننده حواسش پرت است، این از دست دادن مسئولیت است و نباید علت تصادفات را به مردم ربط دهیم، در هر تصادفی هر طرف سهم خود را ایفا می کند. دارند، اما سازمان ها باید بتوانند جاده و وسیله نقلیه را بر اساس استانداردهای بین المللی به گونه ای نصب کنند که خطای انسانی با کمترین آسیب برطرف شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: خودروها باید دارای گواهی ایمنی باشند یعنی به مخاطب گفته شود که این وسیله نقلیه تا چه اندازه امنیت او و خانواده اش را حفظ می کند.