بهداشت و درمان

نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها

نایب رئیس کارگروه سلامت دیجیتال فرهنگستان علوم پزشکی ایران از آزمایشگاه های بالینی و طب هوشمند به عنوان یکی از پایگاه های مهم در تشخیص و مدیریت بیماری ها یاد کرد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، سید محمود تارا، مسئول پنل پیش نیازهای تشکیل آزمایشگاه هوشمند پزشکی در بیست و یکمین کنگره ملی و پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت تشخیص پزشکی. خدمات آزمایشگاهی در ایران که در تاریخ 11 تا 14 اردیبهشت 1403 در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود، گفت: آزمایشگاه های بالینی و هوشمند پزشکی امروزه یکی از پایه های مهم در تشخیص و مدیریت بیماری ها محسوب می شوند. این آزمایشگاه ها با استفاده از فناوری های هوش مصنوعی، اطلاعات پزشکی را تجزیه و تحلیل کرده و الگوریتم های پیشرفته ای را برای درمان سریعتر بیماری ها به کار می گیرند. اهمیت آنها در دنیای امروز این است که این فناوری ها به پزشکان در تشخیص دقیق بیماری ها، پیش بینی آنها و ارائه درمان های بهتر و موثرتر کمک می کند.

وی افزود: اگرچه در سطح جهانی، آزمایشگاه های پزشکی امروزی به طور گسترده از فناوری های هوشمند مانند سیستم های اتوماسیون، تجهیزات تصویربرداری پیشرفته (به ویژه در مطالعات آسیب شناسی و اسلاید)، سیستم های اطلاعات آزمایشگاهی هوشمند، بسترهای داده های بزرگ و سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری مبتنی بر هوشمندی استفاده می کنند. از مصنوعی استفاده می کنند اما این اتفاق در کشور ما هنوز در مراحل اولیه است و کمتر آزمایشگاهی وجود دارد که در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

این کارشناس حوزه سلامت و انفورماتیک بالینی با اشاره به نیازهای اساسی و مهم در شکل گرفتن آزمایشگاه های هوشمند پزشکی تصریح کرد: برای تشکیل آزمایشگاه های پزشکی هوشمند، نیازمندی های اساسی شامل دسترسی به داده های بزرگ و با کیفیت، فناوری های قدرتمند پردازش داده ها، استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم خصوصی بیماران و قابلیت های فنی- انسانی همکاری و ارتباط موثر بین تجهیزات است. و سیستم ها بعد از شکل گرفتن حداقل زیرساخت، بکارگیری یک تیم متخصص در این زمینه و تشکیل تیم های مشترک با کادر بالینی برای شروع اولین فعالیت ها است.

وی بر نقش شرکت های دانش بنیان ایرانی در تامین این نیازها تاکید کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان ایرانی با توجه به توانمندی و تخصص خود می توانند نقش مهمی در رفع نیازهای مذکور ایفا کنند. آنها می توانند به طراحی و توسعه نرم افزارهای پزشکی، تولید تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و ارائه راه حل های هوشمند برای مدیریت داده های پزشکی و اطلاعات بیماری کمک کنند. این پلتفرم به خصوص در کشور ما دارای بستر وسیع و پتانسیل فعالیت بسیار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا