اخبار سلامت

افزایش ظرفیت و سهمیه های پزشکی بازبینی می شود

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، محمدرضا ظفرقندی امروز (سه شنبه 24 آبان ماه) در مراسم تکریم و معارفه معاون آموزشی وزارت بهداشت که در تالار امام جواد این وزارتخانه برگزار شد. ستاد، بر اهمیت احترام و تکریم معلمان و ارائه آموزش تاکید کرد. وی از پیشرفت دانشجویان خبر داشت و گفت: تکریم معنوی و مادی اساتید و اساتید باید سرلوحه کار ما باشد و سرلوحه تکلیفی که باید برای معلمان دانشگاه در حرفه پزشکی نوشته شود، تکریم اساتید است. احترام به نیروی انسانی و رفتار با دانش آموزان به عنوان یک پدر.

وی افزود: باید با دانش آموزان مانند فرزندان خود رفتار کنیم و آنان را نه تنها در عرصه علم پزشکی بلکه در حوزه اخلاق و فرهنگ پزشکی و حرفه ای افراد خوبی کنیم. هدف اصلی ما در دانشگاه این است که افراد خوبی بسازیم که با علم، اخلاق و دلسوزی به مردم خدمت کنند و مانند فرزندان، والدین و اعضای خانواده خود با بیماران تعامل و رفتار کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اخلاق حرفه ای و پزشکی با شاگردی معلم محقق می شود و اخلاق حرفه ای با توصیه و بخشنامه شکوفا نمی شود و به همین دلیل باید زمینه هایی را فراهم کنیم که ارتباط ما با دانش آموزان و دستیاران، ارتباط چهره به چهره باشد. و نزدیک باشید یکی از مضرات افزایش بیش از حد ظرفیت، فاصله بین استاد و دانشجو است.

ظفرکندی یادآور شد: کلاس های نوین آموزش پزشکی بر تعداد کم و بحث و گفتگو و تعامل استاد و دانشجو تاکید دارد و آموزش باید با پرسش و پاسخ و مشارکت دانشجویان باشد نه اینکه متاسفانه ظرفیت برخی کلاس ها که طبق استاندارد باید باشد. 60 دانش آموز، 120 دانش آموز دارد که به طور مرتب شکایت دریافت می کنم.

وی با تاکید بر اهمیت بازنگری در افزایش بی رویه ظرفیت ها گفت: می دانم که دکتر خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این دغدغه را دارند. افزایش ظرفیت در قانون دو پیوست داشت که به هر دلیلی امکان پذیر نبود، یکی پرداخت سرانه و دیگری تامین زیرساخت های مورد نیاز اعم از امکانات بالینی، درمانی و آموزشی برای آموزش و مهارت آموزی.

وزیر بهداشت تاکید کرد: از نظر مهارتی قطعا تفاوت وجود دارد چه تعداد دانش آموز در کلاس و چه در محیط بهداشت و درمان حضور داشته باشند. زمانی که رئیس دانشگاه و نظام پزشکی بودم، برخی از دانشجویان یکی از دانشگاه‌ها به ما گفتند که مامایی فارغ‌التحصیل شده‌ایم، اما هنوز زایمان نکرده‌ایم و همه آموزش‌ها در کلاس است. بعد از اینکه پیگیری کردیم مشکلات زیادی پیدا شد.

ظفرقندی گفت: بررسی مصوبه افزایش ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با همکاری رئیس جمهور و دبیر این شورا در حال پیگیری است. همچنین سهمیه ورودی دانشگاه ها و عدالت آموزشی نیز بررسی می شود.

وی ادامه داد: وظیفه اصلی ما احترام و تکریم اساتید و دانشجویان برای ماندن در کشور و خدمت به مردم است. اینکه نتوانیم سازوکاری تعیین کنیم که این همه تلاش آموزشی در راه تربیت نیروی انسانی حفظ شود و به کشور دیگری برود، به این معناست که ضرر کرده ایم.

وزیر بهداشت با اشاره به سفر خود به آمریکا برای شروع پیوند کبد در دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: چند تن از پزشکان ما دوره پیوند کبد را در این کشور گذراندند و به ایران بازگشتند و این روش درمانی را در تهران آغاز کردند. تاکنون بیش از 1800 پیوند کبد در تهران انجام شده است، بنابراین باید بتوانیم افرادی را به کشورهای دیگر اعزام کنیم تا در روش ها و رشته های جدید آموزش ببینند و رشته های جدیدی را در کشورمان راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه اگر نیروهای متخصص خارجی را از بسیاری از کشورها ببرند با مشکل و اختلال مواجه می شوند، گفت: یکی از اهداف ما در وزارت بهداشت حفظ نخبگان و نیروهای جوان و متخصص است. یکی از آفت های بی عدالتی آموزشی، مهاجرت است. اگر فردی با رتبه 80 در دانشگاه علوم پزشکی پذیرفته نشود، قطعاً احساس می کند در آینده جایی در کشور نخواهد داشت.

وزیر بهداشت با اشاره به موانع متعدد آموزش و فعالیت در حوزه علوم پزشکی در کشور خاطرنشان کرد: به منظور تقویت و حفظ نیروهای متخصص و نخبه، جلسات متنوع و مفصلی با مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرهنگستان داریم. علوم پزشکی و شورای عالی انقلاب فرهنگی. راه حل اساسی احترام و تکریم این نیروها و جذب بدون معطلی در جای مناسب در زمینه های علمی، آموزشی و پژوهشی است.

ادامه تحصیل در دوره های تخصصی و فوق تخصصی پزشکی باید تسهیل شود

ظفرکندی با بیان اینکه باید ادامه تحصیل و دوره های تخصصی و فوق تخصصی را در حوزه پزشکی تسهیل کنیم، گفت: ادامه تحصیل در رشته پزشکی بسیار سخت است که باعث دل شکستگی می شود. زمانی که فردی یک دوره 7 ساله پزشکی را با سختی زیاد می گذراند باید طرح تعهد خدمت را تکمیل کند و پس از اتمام دوره رزیدنتی مجدداً به طرح برود و پس از دوره فوق تخصصی این دوره نیز باید طی شود و مشکلات را باید با درایت کاهش داد. .

وی خاطرنشان کرد: باید مراکز آموزش نیروی انسانی را تقویت کنیم و نخبگان را در اولویت قرار دهیم. دیروز در جلسه شورای معاونان وزارت بهداشت تصویب کردیم که بعد از پایان دوره کارورزی بتوانیم افراد بیشتری را نگه داریم. دیروز در جلسه شورای معاونان وزارت بهداشت افزایش 5 درصدی جذب طرح تعهد «هیئت علمی ضریب کا» را تصویب کردیم که بر اساس آن 10 درصد از دانشجویان برتر دستیاری. البته به عنوان اعضای هیأت علمی دانشگاه های نیازمند یا خود افراد اعلام آمادگی می کنند. جذب می شوند

وزیر بهداشت تاکید کرد: علاوه بر آموزش های منطقه ای در حوزه آموزش، با توجه به روش های نوین آموزشی، وبینارهای بین المللی و مشکلات حمل و نقل با سایر کشورها می توانیم از این ظرفیت به صورت غیرحضوری استفاده کنیم. همچنین هوش مصنوعی امروزه به بخشی از زندگی ما تبدیل شده است. زمانی آرزو داشتیم مرکز آموزش مهارت های بالینی در کشور داشته باشیم و سعی کردیم مهارت های جراحی را معرفی کنیم.

ظفرقندی افزود: زمانی در رشته جراحی فقط آزمون کتبی و مصاحبه در نظر گرفته می شد اما برای سنجش مهارت آن را در جراحی گنجاندیم به این صورت که از افرادی که فارغ التحصیل می شدند خواستیم که آسیب بافتی را بخیه بزنند و فاصله بین بخیه و شکاف خروجی سوزن را با زاویه صحیح و 15 مورد مهارت اندازه می گیریم. اما اکنون با قابلیت های هوش مصنوعی و فضای مجازی می توانیم مهارت ها را افزایش دهیم.

کیفیت و پیشرفت های علمی غیرقابل توقف است

وزیر بهداشت کیفیت علم و پیشرفت آن را غیرقابل توقف دانست و گفت: به دلیل توقف ناپذیری علم است که منابع ما مدام در حال تجدید چاپ است و اگر در کنگره های بین المللی شرکت نکنیم از علم دنیا عقب می مانیم. . در آموزه های دینی زمان و مکان وجود ندارد. اگر گفته شود «علم بیاموز حتی اگر در چین باشد» نشان می دهد که باید کمک کنیم که مسیر علم با کیفیت ادامه پیدا کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بیش از 50 درصد مراجعات وزارت بهداشت مربوط به معاونت آموزشی است، گفت: معمولا به این مراجعات «نه» داده می شود. دکتر باقری فرد در این مدت دو بار به صورت شفاهی و کتبی استعفا داد و مشخص بود که پاسخ های «نه» به مراجعین او را خسته کرده است.

لازم به ذکر است در این مراسم از ابوالفضل باقری فرد تجلیل و سیدجلیل حسینی به عنوان معاون آموزشی وزارت بهداشت معرفی شد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا