بهداشت و درمان

بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، دکتر محمدرضا خردمند در پاسخ به این سوال که بیشترین شکایات مردم مربوط به کدام اقدامات پزشکی است؟ وی تصریح کرد: در تمام دنیا در رشته هایی که جراحی های پرخطر بیشتر است، احتمال آسیب رساندن به بیمار نیز بیشتر است و با توجه به ریسک بالای اعمال جراحی در رشته های زنان، ارتوپدی و جراحی، شکایت و محکومیت وجود دارد. همچنین بیشتر در این تخصص ها، اما در سال های اخیر. بیشتر آسیب ها در حوزه زیبایی بوده و اکنون بیشتر شکایات مردم در حوزه زیبایی و خدمات ترمیم است.

مراکز زیرزمینی منبع اصلی آسیب به زیبایی افراد هستند

وی افزود: در حال حاضر مراکز زیبایی به دو دسته تقسیم می شوند. یک دسته از این مراکز توسط پزشکان تحصیلکرده عضو سازمان نظام پزشکی و دارای مجوز مرکز تخصصی پوست و مو و دسته دیگر توسط افرادی که فاقد تحصیلات پزشکی و مجوز هستند و این خدمات زیبایی ارائه می شود اداره می شود. دسته دوم، یعنی مراکزی که فاقد مجوز و واجد شرایط هستند، منشأ اصلی آسیب های بزرگ به سلامت و زیبایی افراد هستند.

عوارض جانبی درمان های زیبایی در بسیاری از موارد غیر قابل برگشت است

خردمند با بیان اینکه جبران این آسیب ها بسیار سخت و پرهزینه است، تصریح کرد: وی هشدار داد: در بسیاری از موارد صدمات ناشی از جراحی و انجام عمل های زیبایی در مراکز زیرزمینی بدون مجوز و صلاحیت پزشکی به هیچ وجه قابل برگشت نیست.

اقدامات غیرقانونی بزرگ در آرایشگاه ها و مراکز زیرزمینی

وی با بیان اینکه بیشتر این اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه ها و مراکز زیرزمینی انجام می شود، تصریح کرد: وی گفت: این مراکز باید سریعا پلمب و به مراجع قضایی معرفی شوند. دامپینگ یا کاهش قیمت، یعنی ارائه خدمات زیبایی با قیمتی کمتر از آنچه پزشکان دریافت می کنند. یکی از دلایلی است که افراد را به انجام عمل های جراحی و زیبایی در این مراکز غیرمجاز سوق داده است.

آیا پزشکان عمومی حق انجام جراحی زیبایی را دارند؟

جانشین نیروی انتظامی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا پزشکان عمومی حق انجام عمل های زیبایی را دارند، تصریح کرد: پزشکان عمومی بیش از 90 درصد اورژانس های بیمارستان های کشور را مدیریت می کنند و بیماران عمدتا توسط عمومی معاینه می شوند. پزشکان پس از ورود به اورژانس سپس پزشکان متخصص درمان را ادامه می دهند اما برای ورود آنها به حوزه زیبایی باید کمیسیون تعیین صلاحیت تعیین تکلیف و حدود وظایف پزشکان را مشخص کند تا این اختلالی که وجود دارد برطرف شود.

وی ادامه داد: ترکیب این کمیسیون شامل اعضای وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است که باید با حضور معاون رئیس جمهور و یا نمایندگان وی در محل سازمان نظام پزشکی تشکیل شود. اما این کمیسیون بیش از سه سال است که تشکیل نشده است. با وجود این، به طور کلی می توان گفت که پزشکان عمومی برخی از عمل های زیبایی کوچک مانند ژل و بوتاکس را انجام می دهند و در صورت باقی ماندن در این حد، منعی برای ادامه فعالیت ندارند.

مجازات قصور پزشکی در زمینه زیبایی

خردمند درباره قصور پزشکی در حوزه زیبایی و مجازات آن نیز افزود: در صورت تایید جراحت به بیمار، پزشک باید غرامت بپردازد و در صورت شکایت انضباطی، محکومیت در مراجع انتظامی صادر می شود. همچنین قانون مجازات اسلامی برای مواردی که قصور پزشکی منجر به مرگ شود مجازات حبس در نظر گرفته است اما سازمان نظام پزشکی معتقد است این مجازات باید به جرایم نقدی یا خدمات پزشکی تبدیل شود تا مردم از دسترسی به پزشک محروم نشوند.

جانشین نیروی انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه در قانون سازمان نظام پزشکی وظیفه نظارت بر عهده سازمان نظام پزشکی قرار نگرفته است. وی ادامه داد: وظیفه نظارت بر مراکز درمانی و عملکرد پزشکان بر عهده معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا