بهداشت و درمان

سیاستمداران؛ مشتری پزشکان مشهور – خبرگزاری سلامت

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، ایرج خسرونیا در آستانه برگزاری کنگره متخصصین داخلی ایران، اظهار کرد: امسال درباره آخرین تحولات بیماری های دستگاه گوارش سخنرانی می کنیم. آخرین پیشرفت ها در بیماری های قلبی عروقی، ریوی، بیماری های عفونی و غیره؛ همچنین در مورد عوارض مزمن و قدیمی بیماری کرونا و درمان جدید بحث های خوبی خواهیم داشت.

وی افزود: در شرایط کنونی مهمترین نگرانی بی توجهی به سلامت فردی و اجتماعی است و اینکه مردم دیگر از بیماری کرونا نترسند و بهداشت را رعایت نکنند، ماسک نزنند و سیگار نکشند. با عرض پوزش باید بگوییم که تعداد مصرف کنندگان سیگار و دخانیات نسبت به چهار دهه قبل افزایش یافته و به ویژه در بین زنان کشور گسترش بیشتری یافته است.

خسرونیا گفت: متأسفانه هر روز شاهد گسترش مصرف دخانیات هستیم و عوارض ناشی از مصرف دخانیات بیشتر از گذشته مشهود است.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران با بیان اینکه سالانه تعداد زیادی دستیار داخلی پذیرش می شوند اما همچنان به این دلیل کمبود داریم، افزود: اکثر این متخصصان برای ادامه تحصیل در رشته فوق تخصصی جذب می شوند. رشته ها، یا به دلیل مهاجرت یا از رشته پزشکی به دلایلی. متفاوت بیرون می آیند.

خسرونیا گفت: متأسفانه تعداد زیادی از پزشکان فارغ التحصیل به انجام عمل های زیبایی برای مراجعین مطب خود روی آوردند و این در شرایطی است که حضور پزشکان داخلی همواره در درمان و رسیدگی به بیماران در سراسر کشور بسیار حائز اهمیت بوده است.

وی افزود: امروزه همکاران جوان فارغ التحصیل به سمت رشته هایی جذب می شوند که درآمد بیشتری به همراه خواهد داشت مانند گوارش یا قلب و عروق و متأسفانه بیماری های عفونی و رشته های خونی کمتر مورد توجه قرار می گیرد و متقاضی کمتری دارد.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ضمن ابراز نگرانی از اینکه بسیاری از مطب ها تعطیل شده اند و در آینده نزدیک جایگزینی برای متخصصان و فوق تخصص هایی که از مطب خارج می شوند یا مهاجرت می کنند وجود نخواهد داشت، گفت: شاید در آینده بسیار دور، هموطنان باید برای درمان بیماری های صعب العلاج خود از کشور خارج شوند.

خسرونیا ادامه داد: پزشکان از نگاه مردم یکی از گروه های شغلی با درآمد خوب هستند اما در واقعیت این گونه نیست و تنها حدود 10 درصد پزشکان درآمد خوبی دارند و از شغل خود راضی هستند. جالب است که همه مسئولان و سیاستگذاران کشور برای معالجه خود به همان 10 درصد پزشکان معروف و پردرآمد مراجعه می کنند و فکر می کنند همه مطب ها شلوغ و پر از بیمار است.

رئیس سی و چهارمین کنگره علمی سالانه جامعه متخصصان داخلی ایران افزود: یکی از مشکلات عدیده جامعه پزشکی مربوط به تعرفه ها است به همین دلیل نامه ای به رئیس جمهور، شورای اسلامی و وزیر دادیم. بهداشت با بیان اینکه متخصصان داخلی فقط تجویز می کنند نویسنده هستند و درآمد دیگری ندارند بنابراین باید با تعرفه ای حمایت شوند که در ابتدا با آن موافقت شد اما در عمل شاهد حمایت از همکاران متخصص داخلی در کشور نبودیم. .

خسرونیا افزود: تعرفه اعلام شده کنونی امکان تامین هزینه های مطب و معیشت پزشکان را به ما نمی دهد، بنابراین برخی از همکاران ما به ناچار مجبور به ترک دایره درمان، مهاجرت و یا اشتغال به مشاغل جانبی و خدمات زیبایی می شوند. برای مشتریان.”

یک استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی گفت: مالیات ها و درآمدهای دولت با رشد نرخ تورم افزایش می یابد اما متاسفانه تعرفه پزشکی این روند را دنبال نمی کند و همیشه در محدوده ثابت و به اصطلاح «منجمد» بوده است. 20 یا 30 درصد افزایش!

خسرونیا افزود: با تورم 40 درصدی اما در سال گذشته تعرفه 20 درصد افزایش یافت، امسال با وجود تورم و افزایش چند برابری هزینه های جاری زندگی و نگهداری دفتر، مالیات، افزایش تعرفه ورود به طرح ترافیک و غیره. مسائل، شده است افزایش قابل توجهی در مقدار ما تعرفه پزشکی نیست. به خصوص پزشکان جوانی که درآمد کمتری دارند مشکلات بیشتری خواهند داشت و باعث بی انگیزگی آنها می شود.

وی با اشاره به مسائل فرهنگی جامعه بیان کرد: از سوی دیگر برخی از برنامه های نمایشی و سریال های تلویزیونی به طعنه های مختلف جامعه پزشکی را مورد تمسخر قرار می دهند که موجب توهین به این افراد خدمتگزار و تحقیر جایگاه ارزشمند آنان در سلامت مردم خواهد شد.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران با اشاره به اینکه هزینه برگزاری کنگره ها در کشور به طور عجیبی و فزاینده افزایش یافته است به طوری که برگزاری همایش علمی در محیط دانشگاهی چندین میلیارد هزینه دارد، افزود: به مدت چهار روز اجاره سالن کنفرانس حدود یک و نیم میلیارد تومان هزینه می شود که با احتساب سایر هزینه های جانبی مبلغ هنگفتی خواهد بود. معتقدم دولت باید حمایت های لازم را از برگزاری همایش های علمی انجام دهد در غیر این صورت شاهد تعطیلی برخی از همایش های علمی خواهیم بود چرا که با این مبالغ دریافتی از پزشکان برای ثبت نام امکان برگزاری همایش ها و کنگره های دوره ای وجود ندارد.

سی و چهارمین کنگره علمی سالیانه جامعه متخصصین داخلی ایران از 25 تا 28 اردیبهشت 1403 در مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا