هوای پاک بودجه ندارد! / آلودگی هوا سالانه جان 30 هزار نفر را می گیرد – خبرگزاری مهر ایران و جهان
خبرگزاری مهر – گروه سلامت: با کاهش دما شاهد هشدارهایی از سوی شرکت کنترل کیفیت هوا هستیم، هشدارهایی که نشان می دهد این روزها شاخص کیفیت هوا وضعیت مناسبی ندارد و برای گروه های حساس جامعه خطرناک است.
قانون هوای پاک در سال 1392 تصویب شد، اما با وجود گذشت 10 سال از تصویب این قانون، آلودگی هوا نه تنها کم است. انجام نشده است بلکه بیشتر شده و به گفته کارشناسان سازمان های متولی هر کدام ساخته شده است آنها بنا به دلایلی وظایف خود را به درستی انجام نداده اند و این شهروندان هستند که با سردتر شدن هوا باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشند تا اینکه با افزایش غلظت آلاینده های هوا به بیمارستان مراجعه کنند. نکش!
به گفته کارشناسان اجرایی نبودن قانون هوای پاک چندین عامل دارد که مهمترین آنهاست شامل شود کمبود منابع مالی، اولویت ندادن به موضوع آلودگی هوا، عدم نظارت کافی و مؤثر، ناهماهنگی بین دستگاه های مجری و عملکرد جزیره ای دستگاه ها.
یافتن سر و چه زمانی هوای آلوده موجب بررسی آخرین اقدامات وزارت بهداشت شد عباس شاهسونی، رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت: بیا حرف بزنیم
وی با انتقاد از اینکه نهادهای متولی کاهش آلودگی هوا هستند، توضیح می دهد: نکته اصلی این بحث این است که از زمان ابلاغ قانون هوای پاک در سال 1396 و تا سال 1402، غلظت PM2.5 (ذرات معلق به اندازه 2 . 5 میکرومتر یا کمتر) به عنوان شاخص باید گفت که از سال 1396 این عدد 30 میکروگرم و در 1402 همان 30 میکروگرم بر متر مکعب باقی مانده و تغییری نداشته است! این عدد در واقع نشان می دهد که عملا در این سال ها غلظت آلودگی هوا ثابت بوده است. البته در برخی سال ها بیشتر و در برخی سال ها کمتر بوده است.
مصرف زیاد بنزین در کشور
او ادامه می دهد: این شاخص یعنی اقدامات انجام شده فقط می تواند شرایط موجود را حفظ کند. در این سال ها با افزایش مصرف سوخت مواجه بوده ایم. که در سال 1395 مصرف روزانه سوخت در کشورمان 80 میلیون لیتر بوده است در حال حاضر به 120 میلیون لیتر رسیده است.
به گفته شاهسونی، روند افزایشی خودروهای فرسوده می تواند مشکل ساز باشد زیرا اسقاط خودروهای ما کاهش یافته و عملا اقداماتی که انجام شده نتوانسته آلودگی هوا را کاهش دهد، بلکه سازمان های مرتبط با کنترل آلودگی هوا تنها اقدام به کاهش آلودگی هوا کرده اند. بتواند وضعیت موجود را مدیریت کند و پایدار بماند. نگه دارید
رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت با بیان اینکه روزهای پاک و قابل قبول در سال 1402 نسبت به سال 1401 پنج درصد کاهش و روند کاهشی داشته است. قبل از یعنی 1401 سختگیری بیشتری داشته است. اما روز قابل قبول افزایش داشته است.
آلودگی هوا جان 30 هزار نفر را گرفت
وی ادامه می دهد: تعداد فوتی های ما به دلیل ذرات معلق و آلودگی هوا بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت در سال 1401، 26 هزار کشته و در سال 1402 این رقم به 30 هزار و 600 نفر رسیده است. در سال 1401 این بررسی در جمعیت 38 میلیونی و 33 شهر انجام شد و در سال 1402 این تعداد به 57 شهر و جمعیت 48 میلیونی رسید که با افزایش جمعیت افزایش یافت اما مرگ منتسب نیز 1.5 درصد کاهش یافت. . غلظت ذرات معلق در هوا نیز روند کاهشی را دنبال کرده است. از 35 میکروگرم به 30 میکروگرم کاهش یافته است.
12 میلیارد خسارت دلار به کشور
رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت تصریح کرد: زیان اقتصادی ما در سال 1402 به 12 میلیارد دلار در کشور رسید که رقم بالایی است و سال قبل از این رقم 10 میلیارد دلار بوده و افزایش یافته است. این رقم حدود 600 همات است.
شاهسونی تاکید می کند که اقدامات انجام شده وضعیت موجود را ثابت نگه داشته است موضوع روند افزایشی در مصرف سوخت داشته ایم که باید فکری برای آن کرد و سازمان محیط زیست باید به کیفیت سوخت مصرفی توجه جدی داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که چند دستگاه در این بحث دخیل هستند و آیا دستگاه ها وظایف خود را به درستی انجام داده اند یا خیر، می گوید: 17 تا 20 دستگاه در بحث کنترل آلودگی هوا دخیل هستند و اگر هر کدام از این دستگاه ها عمل کنند. وظایف آنها به نحوی خوب انجام شد ذرات معلق باید در این سال ها روند کاهشی را دنبال می کردند.
رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت توضیح می دهد: در سال 1396 به دلیل بارندگی شدید، غلظت ذرات معلق 27 میکروگرم بوده است. اما این به دلیل شرایط جوی بود و اقدامات مقامات مسئول در این روند دخالتی نداشت.
تحریم ها نیز در آلودگی هوا نقش دارند
شاهسونی با اشاره به اینکه دستگاه ها نتوانستند وظایف خود را به درستی انجام دهند، خاطرنشان می کند: یکی از این موارد دلایل آنچه روند کاهش آلودگی هوا را متوقف کرده تحریم ها است، گفت: امکان ورود فناوری های جدید را نداریم.
وی با اشاره به وظایف وزارت بهداشت توضیح می دهد: محاسبه فوت های منتسب بر عهده وزارت بهداشت است و از سال 1395 این آمار به طور کامل و شفاف منتشر شده است. آخرین ویرایش آن برای سال 1402 است و هفته آینده گزارش کامل آن در 57 شهر منتشر می شود.
سنندج تمیزترین شهر است
رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت با بیان اینکه شهر سنندج در زمینه کاهش آلودگی هوا در رتبه اول از نظر غلظت کم آلودگی هوا قرار دارد، گفت: بدترین کیفیت هوا در این شهر است. زابل اختصاص داده شده است که غلظت هوای آن در سال 1402، 33 برابر دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی بود. به طور خاص این شهر یک امر ضروری است تفکر شهرهایی مانند زابل، ایرانشهر، بهبهان و اهواز شهرهایی هستند که غلظت ذرات معلق بسیار بالایی دارند.
وی می افزاید: میانگین غلظت هوای تهران در سال 1402; 32 میکروگرم بر متر مکعب در سال 1401 این عدد 38 میکروگرم بر متر مکعب بود و در سال 1402 به 32 میکروگرم کاهش یافت. این نشان می دهد که غلظت کاهش یافته است، اما همین 32 میکروگرم شش برابر دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی است و دو و نیمی از استاندارد ملی کشور است.
رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت می گوید: وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگی مانند مشهد، اصفهان، تهران بد است و در شهرهای بزرگی مانند تبریز و شیراز وضعیت بهتر است.
1.2 میلیارد دلار هزینه آلودگی هوا بر دوش نظام سلامت
وی ادامه می دهد: آلودگی هوا 12 میلیارد دلار برای کشور هزینه دارد از دست دادن گفته شده که 10 درصد از این رقم سهم نظام سلامت است و به نظام سلامت تحمیل می شود. این عدد حدود 50 همات است.
شاهسونی می گوید: آلودگی هوا پس از فشار خون دومین عامل مرگ و میر در جهان معرفی شده است. دلیل هشتم و یک دهم میلیون ها مرگ و میر در جهان ناشی از آلودگی هوا است و این تعداد تنها به کشور ما محدود نمی شود، کشورهای دیگر نیز تحت تاثیر این آلودگی قرار دارند. معضل ایمن نیستند.
رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت تصریح کرد: آلودگی هوا دومین عامل مرگ و میر کودکان در کشورهاست. در حال توسعه غلظت هوا بیشتر است و مردم بیشتر در معرض این آلودگی هستند. بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از 99 درصد مردم در مکان هایی زندگی می کنند که غلظت ذرات PM2.5 بیشتر از دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی است.
هوای پاک بودجه ندارد!
وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت بودجه لازم را برای مقابله با آلودگی هوا در نظر گرفته است؟ وی تصریح می کند: بودجه کشور ردیف جداگانه ای برای هوای پاک ندارد و سال گذشته اعتباری از سوی دستگاه ها برای قانون هوای پاک در نظر گرفته نشده است و اگر بتوان بودجه و اعتبار خاصی به این بخش اختصاص داد، کسری بودجه از به دستگاه های مجری قانون غرامت پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه هزینه ها در وزارت بهداشت به دلیل افزایش مراجعه کنندگان در زمان آلودگی هوا افزایش می یابد، تصریح می کند: طبق آمار اورژانسی، ماموریت ها در روزهای هوای آلوده دو برابر می شود. وظیفه وزارت بهداشت و درمان و درمان خدمت است اما هزینه هایی که تحمیل می شود باید جبران شود. مجلس باید ردیف بودجه قانون هوای پاک را برای همه دستگاه ها تعیین کند.
رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان می کند: در سال 1395 که قانون هوای پاک تصویب شد، هشت هزار اتوبوس در تهران داشتیم و امروز این تعداد به دو هزار اتوبوس کاهش یافته است که تعدادی از آنها فرسوده هستند و نیاز به این وجود دارد توسعه برای پیدا کردن این توسعه می تواند بر کاهش آلودگی هوا تأثیر بگذارد. اتوبوس های قدیمی را اسقاط کرده اند و نتوانسته اند اتوبوس های جدید را جایگزین کنند. در تهران حداقل چند برابر این تعداد اتوبوس نیاز داریم.
گفت: در تمام دنیا توسعه حمل و نقل مردم می توانند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند. امروزه هر تاکسی به طور متوسط 300 کیلومتر را طی می کند. اگر بتوانیم مترو و اتوبوس را بهتر کنیم، وضعیت آلودگی هوا بهتر می شود.