سلامت خانواده

برای جلوگیری از آلزایمر چه بخوریم؟/ آلزایمر در چه سنی ظاهر می شود؟

به گزارش خبرآنلاین، حدود 50 میلیون نفر در جهان به زوال عقل از جمله آلزایمر مبتلا هستند و یک میلیون نفر از آنها در ایران زندگی می کنند.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: خیلی ها فکر می کنند چون ژنتیک نقش مهمی در ابتلا به زوال عقل هایی مانند آلزایمر دارد، پس تغذیه نقشی ندارد و با قدرت ژنتیک نمی توان بر آن غلبه کرد. اما بد نیست بدانید که محققان تاثیرات مصرف آجیل بر حافظه و سلامت مغز را بررسی کرده اند و دریافته اند که مصرف 60 گرم آجیل مخلوط در روز باعث بهبود حافظه و افزایش جریان خون در مغز می شود.

مطالعات نشان می دهد که یک رژیم غذایی سالم می تواند از سلامت مغز محافظت کند و خطر زوال شناختی را کاهش دهد. خوردن آجیل در برنامه غذایی روزانه نیز راهی برای پیشگیری از اختلالات حافظه است. زیرا آجیل به خصوص مغز گردو حاوی مواد مغذی مانند اسیدهای چرب غیر اشباع، پروتئین ها و پلی فنول ها است که همگی برای بهبود عملکرد شناختی مفید هستند.

مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می دهد آجیل به دلیل داشتن مواد مغذی مانند ویتامین E، اسیدهای چرب امگا 3، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی به سلامت مغز کمک می کند و به نظر می رسد این ترکیبات می توانند در کاهش التهاب و اکسیداسیون سلول های مغز موثر باشند.

به عنوان مثال، ویتامین E به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی خود به طور خاص از سلول های عصبی در برابر آسیب محافظت می کند و مطالعات نشان می دهد که این ویتامین می تواند روند پیری مغز را به تاخیر بیندازد و گردو و بادام نیز حاوی ویتامین E هستند.

یکی از مطالعات نشان داد که مصرف روزانه آجیل به بهبود حافظه و عملکرد شناختی در افراد مسن کمک می کند. به خصوص مصرف گردو به دلیل داشتن مقادیر بالای امگا 3 نقش موثری در حفظ سلامت شناختی دارد.

پس نقش ژنتیک چیست؟

علم پزشکی بر این باور است که ریشه همه بیماری ها بر اساس ژنتیک است و عوامل ژنتیکی در بیماری های مختلف نقش برجسته ای دارند. همانطور که گفته شد، آجیل و دانه ها چگونه می توانند با ژنتیک مقابله کنند و نقش آن را در بیماری آلزایمر کاهش دهند؟

پزشکان تاکید می کنند که بدون شک ژنتیک نقش مهمی در احتمال ابتلا به آلزایمر دارد، اما رژیم غذایی سالم نیز می تواند به کاهش این خطر کمک کند. در افرادی که زمینه ژنتیکی دارند، خوردن غذاهای سالم مانند آجیل ممکن است به تاخیر در شروع علائم یا کاهش شدت آلزایمر کمک کند. این به این دلیل است که تغذیه مناسب به محافظت از سلول های مغز در برابر آسیب اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها) و التهاب کمک می کند، که می تواند عوامل کلیدی در پیشرفت زوال عقل آلزایمر باشد.

آجیل حاوی ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدان های قوی است که از مغز در برابر فرآیندهای التهابی و تخریب سلولی محافظت می کند. این محافظت می تواند به ویژه برای افرادی که حامل ژن APOE4 هستند، مهم باشد، نوعی از ژن که مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر است و با خطر بالاتر این بیماری مرتبط است. زیرا تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی مناسب حتی در این افراد ممکن است اثر محافظتی داشته باشد. بنابراین، اگرچه سهم ژنتیک در ابتلا به بیماری مانند آلزایمر تغییر نمی کند، اما تغذیه و سبک زندگی سالم می تواند نقش مهمی در مدیریت این خطر داشته باشد.

در میان انواع آجیل، گردو علاوه بر اینکه تنها مغز حاوی مقدار قابل توجهی امگا 3 است، دارای سطوح قابل توجهی آنتی اکسیدان است و فواید زیادی برای مغز دارد. البته بادام، فندق، ماکادمیا و پسته نیز از آجیل های مغذی و مفید برای مغز هستند.

غذاهای مفید برای سلامت مغز

درست است که آجیل نقش بسزایی در بهبود عملکردهای شناختی دارد و به سلامت مغز کمک می کند، اما سایر غذاها نیز در این زمینه موثر هستند. مثلا زردچوبه. زردچوبه به دلیل وجود ماده ای به نام کورکومین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است و تحقیقات نشان داده است که کورکومین که ماده موثره اصلی در ترکیبات زردچوبه است و 3 درصد وزن این ادویه را تشکیل می دهد، می تواند از تجمع مواد مخرب جلوگیری کند. پروتئین ها در مغز کاهش و در نتیجه به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک می کند.

علاوه بر ماهی های چرب مانند سالمون، تن و ساردین که سرشار از امگا 3 هستند، میوه ها و سبزیجات تازه مانند انواع توت ها، پرتقال، کیوی و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکلی و کاهو به دلیل داشتن آنتی اکسیدان می توانند از مغز محافظت کنند. و ویتامین های ضروری

همچنین غلات کامل مانند جو و برنج قهوه ای و نان سبوس دار، برخی چربی ها مانند روغن زیتون طبیعی، چای سبز، شکلات تلخ و انواع حبوبات می توانند در حفظ سلامت مغز و جلوگیری از زوال شناختی موثر باشند. البته این غذاها به تنهایی موثر نیستند و در کنار سبک زندگی سالم و فعالیت بدنی منظم می توانند به بهبود سلامت مغز و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک کنند.

آلزایمر در چه سنی ظاهر می شود؟

آلزایمر بیماری است که در آن سلول‌های مغز به تدریج عملکرد خود را از دست می‌دهند و مغز کوچک‌تر و کوچک‌تر می‌شود و فرد با یادآوری‌های روزانه خود دچار مشکل می‌شود. در صورت پیشرفت این بیماری، بیمار قادر به انجام کوچکترین کارهایی مانند آشپزی، دستشویی رفتن، یادآوری کارهای روزانه و آشنایی با عزیزان و اطرافیان نخواهد بود.

بیش از 50 میلیون نفر در جهان به زوال عقل از جمله آلزایمر مبتلا هستند و یک میلیون نفر از آنها در ایران زندگی می کنند. طبق آمار انجمن آلزایمر ایران، هر ۷ دقیقه یک ایرانی به این بیماری مبتلا می شود. بیماری که در حال حاضر درمانی ندارد و فقط تا حدی قابل کنترل است یا با تشخیص به موقع می توان مشکلات آن را برطرف کرد.

آلزایمر بیماری دوران سالمندی است و از 65 سالگی به بعد خود را نشان می دهد، اما روند ابتلا به آن تقریبا از 20 سال پیش شروع می شود. بنابراین اگر فردی علائم این بیماری را داشته باشد، 50 سالگی بهترین زمان برای انجام آزمایش آلزایمر است.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا