سلامت خانواده

وضعیت بیهوشی در ایران نگران کننده است – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، علیرضا سلیمی بعدازظهر دوشنبه 16 آبان 1403 در نشست خبری شانزدهمین کنگره بین المللی بیهوشیعنایت و درد خاص، گفت: سعی کردیم بوی آینده را به کنگره امسال بدهیم. یعنی هوش مصنوعی در حوزه بیهوشی مورد توجه قرار گرفته است م.

رئیس کنگره اضافه کرد: علیرغم اینکه رشته بیهوشی از نظر درآمدی جایگاه خوبی ندارد، اما از نظر علمی; در سطح پیشرفته است.

سلیمی ادامه داد: در حوزه بیهوشی در کشور به داروهای جدید و تجهیزات مدرن دسترسی نداریم و هدف ما از برگزاری کنگره بررسی این گونه موضوعات است.

وی افزود: متخصصان بیهوشی در سطح خوبی هستند اما دسترسی به داروها و تجهیزات مدرن مهم است. زیرا ما به دنبال یک بیهوشی با کیفیت هستیم.

سلیمی گفت: متاسفانه علیرغم اینکه رشته هوشبری یکی از پردرآمدترین رشته های دنیاست، شرایط در ایران خوب نیست و صندلی های هوشبری خالی مانده است.

وی افزود: یکی از آفت های حوزه سلامت، انجام درمان های زیبایی است که باعث تردید جوانان در انتخاب رشته پزشکی شده است.

سلیمی گفت: تفاوت درآمد بسیار زیاد با انجام جراحی های زیبایی نسبت به سایر رشته های پزشکی، پزشکی را در کشور با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: درآمد پزشک بیهوشی چشم برای بیمار 90 ساله در بیمارستان خصوصی حداکثر 300 هزار تومان است. در بخش دولتی این درآمد یک سوم بخش خصوصی است.

سلیمی در خصوص کمبود متخصص بیهوشی در کشور گفت: متاسفانه مهاجرت در بیهوشی افزایش یافته و سن مهاجران کاهش یافته است که می تواند زنگ خطری برای نظام سلامت کشور باشد.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت ویژه با انتقاد از تصمیم غیرعلمی دولت قبل که مدت رزیدنتی هوشبری را از 4 سال به 3 سال کاهش داد.

در ادامه سیدسجاد رضوی دبیر انجمن بیهوشی و مراقبت ویژه گفت: از نظر بیهوشی در ایران بالاتر از میانگین جهانی هستیم. با وجود مشکلات و تحریم ها، متخصصان بیهوشی سعی کرده اند عقب نمانند و روشی وجود ندارد که در دنیا انجام شود و در ایران انجام نشود.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره افزود: مردم در واکنش به مواد مخدر متفاوت هستند و دنیا با تجهیزات مدرن این کار را انجام می دهد.

رضوی ادامه داد: مشکل بیهوشی در کشور نداریم. در واقع ما بیماری نداریم که به دلیل بیهوشی از درمان محروم شده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: داروهایی که برای بیهوشی استفاده می کنیم قابل قبول و مطابق با استانداردهای جهانی است.

رضوی با انتقاد از بی عدالتی در جامعه افزود: متأسفانه رشته اطفال رو به زوال است، چرا که به دلیل سختی های این گونه رشته های تخصصی، پزشکان ترجیح می دهند با استرس کمتر عمل های زیبایی را انجام دهند که درآمد بیشتری دارد.

وی ادامه داد: با این وضعیت شاید مجبور شویم در ساعت 1430 بیمار را برای جراحی قلب کودکان به خارج از کشور بفرستیم.

در ادامه شهرام صمدی، دبیر علمی کنگره گفت: این کنگره با حضور متخصصان و اساتید رشته بیهوشی برگزار می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ملاحظات بیهوشی شامل جراحی، پیوند، تروما و… مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در این کنگره درباره هیپنوتیزم در بیهوشی و همچنین روش های پایش بیمار در بیهوشی بحث می شود.

اردشیر تاجبخش دبیر اجرایی کنگره بیهوشیمراقبت ویژه و درد، گفت: در این کنگره 5 کارگاه آموزشی در رشته های مختلف بیهوشی برگزار می شود. همچنین دستاوردهای پژوهشگران ایرانی در قالب خلاصه مقالات ارائه خواهد شد.

کنگره شانزدهم بین المللی بیهوشیمراقبت ویژه و درد از تاریخ 16 الی 18 آبان 1403 در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا