اخبار سلامت

بُکُش و لاغرم کن!/ بازار داغ درمان چاقی با روش های خطرناک

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، چاقی یکی از معضلات جدی سلامت در دنیای امروز است که به عنوان یک عامل خطر برای ابتلا به بیماری های مختلف از جمله دیابت، بیماری های قلبی و فشار خون شناخته می شود. گسترش شهرنشینی و سبک زندگی کم تحرک و کم تحرک به دنبال ماشینی شدن زندگی جامعه، منجر به افزایش روزافزون چاقی در کشور شده است.

بیش از 50 میلیون ایرانی چاق هستند

بر اساس آمار وزارت بهداشت 63 درصد ایرانیان دارای اضافه وزن و چاقی هستند که جمعیتی نزدیک به 50 میلیون نفر را شامل می شود.

رشد جمعیت افراد دارای اضافه وزن از یک سو نیاز به درمان چاقی و اضافه وزن را افزایش داده و از سوی دیگر با افزایش آگاهی جامعه نسبت به عواقب چاقی و لزوم کاهش وزن، بازار را افزایش داده است. زیرا درمان این عارضه نیز رونق گرفته است اما متاسفانه این روزها درمان چاقی بیش از آنکه جنبه علمی داشته باشد رویکردی تجاری و غیرعلمی پیدا کرده و مداخلات غیراصولی و غیرعلمی منجر به ایجاد مشکلات جدیدی شده است. افرادی که بدون داشتن تحصیلات و تجربه کافی در این زمینه خدمات درمانی چاقی ارائه می کنند، نه تنها سلامت بیماران را به خطر می اندازند، بلکه باعث تشدید مشکلات و بیماری های ناشی از چاقی می شوند.

در سال‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر افرادی بوده‌ایم که به‌عنوان «متخصص» و «مشاور» در درمان چاقی فعالیت می‌کنند، اما دانش و صلاحیت لازم را ندارند. این افراد معمولا با تبلیغات جذاب و وعده های غیرواقعی افراد چاق را به سمت درمان های غیرعلمی و غیر اصولی سوق می دهند.

فقط یک گشت و گذار ساده در اینترنت کافی است تا با صفحات این افراد مواجه شوید که خود را مربی باشگاه، متخصص تغذیه و یا متخصص لاغری معرفی می کنند و از آنجایی که رژیم گرفتن برای بسیاری از افراد دارای اضافه وزن و چاق کاری سخت و دشوار است. روند رژیم گرفتن و کاهش وزن نیز زمان بر است، بسیاری از افراد به دنبال راهی برای درمان چاقی خود یک شبه هستند و همین امر باعث شده افراد سودجو با سوء استفاده از این موضوع و ناآگاهی برخی افراد، روش های ظاهرا جدیدی را برای درمان آن ارائه دهند. چاقی را درمان کنید در حالی که هیچ یک از این روش ها مبنای علمی ندارند.

بازار لاغری با روش های عجیب و غریب، در سایه عدم برخورد کافی با افراد سودجو در فضای مجازی و همچنین بی اطلاعی مردم از این امر، آنقدر رونق گرفته که با یک جستجوی ساده می توان داروها، مکمل ها و روش های مختلف را یافت.

وجود دارو در فضای مجازی داروهای لاغری

فروش مکمل های غذایی یکی از راه هایی است که بسیاری از افرادی که به دنبال سود هستند از آن بهره می برند. بسیاری از صفحات فعال در فضای مجازی مکمل های غذایی و دارویی را بدون تایید علمی و غیر استاندارد عرضه می کنند در حالی که این محصولات عوارض بسیار خطرناکی دارند.

نمونه ای از محصولاتی که بسیاری از سایت ها و صفحات مجازی ارائه می دهند، داروهایی هستند که تحت عنوان داروهای گیاهی کاهش وزن به فروش می رسند، اما بررسی برخی از محصولات ارائه شده نشان می دهد که این محصولات کاهش وزن عمدتا حاوی مت آمفتامین هستند.

مرگ و اعتیاد در فضای مجازی در انتظار مصرف کنندگان داروهای لاغری است

یاقوت سرخ رئیس اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با این محصولات لاغری می گوید: پس از تهیه کپسول لاغری به نام “پلاتین” از یک سایت اینترنتی، محصول مذکور به مواد غذایی ارسال شد. آزمایشگاه کنترل مواد مخدر اداره کل فرآورده های طبیعی. سنتی و مکمل، وجود ماده ممنوعه اعتیادآور و خطرناک مت آمفتامین در محصول تضمین شد!

وی در خصوص عوارض استفاده از محصولات لاغری حاوی آمفتامین که از مشتقات ماده مخدر شیشه است، می افزاید: تپش قلب، استفراغ و تنگی نفس از عوارض مصرف مت آمفتامین در مقادیر کم است و امکان آن وجود دارد. استفاده از محصولات لاغری با دوزهای بالای آمفتامین. ماده مت آمفتامین موجود در این محصول می تواند باعث تشنج، افزایش شدید فشار خون، بیماری های عروق مغزی و در نهایت منجر به کما و مرگ شود.

خطرات رژیم غذایی نامنظم

طرح های غذایی نادرست و غیر اصولی نیز از دیگر روش هایی است که بسیاری از صفحات فضای مجازی با هدف کسب سود در اختیار افراد ناآگاه قرار می دهند. ارائه رژیم های غذایی نامتعادل و نامتعادل که عمدتاً شامل حذف گروه های غذایی مهم می شود از جمله روش هایی است که در این صفحات تبلیغ می شود، در حالی که این رژیم های غذایی نامتعارف ممکن است تاثیر قابل توجهی در کاهش وزن نداشته باشند و یا در صورت موثر بودن باعث کاهش وزن شوند. . کمبودهای تغذیه ای و مشکلات سلامتی رخ می دهد.

رژیم های حذف قند و کربوهیدرات و کتوژنیک نمونه هایی از این رژیم ها هستند که با هدف کسب سود و فروش محصولاتی به نام های بدون قند و کتوژنیک در فضای مجازی تبلیغ می شوند و توسط این افراد سودجو به فروش می رسند.

یک متخصص تغذیه درباره عوارض رژیم های بدون قند و کتوژنیک به تسنیم می گوید: رژیمی که به عنوان رژیم کتوژنیک تبلیغ می شود بیشتر جنبه تجاری برای درمان چاقی دارد تا جنبه علمی چون این رژیم برای درمان چاقی طراحی نشده است. در برخی از بیماری ها استفاده می شود. به همین دلیل افرادی که برای کاهش وزن از این رژیم غذایی پیروی می کنند ممکن است عوارض زیادی را تجربه کنند. رژیم کتو کربوهیدرات ها را به شدت محدود می کند و در عین حال میزان چربی مصرفی فرد را افزایش می دهد که عوارضی مانند خستگی، تهوع، سردرد، یبوست، کمبود شدید ویتامین ها و مواد مغذی به ویژه کمبود ویتامین های گروه B، بیماری ها را به همراه دارد. قلب، ریزش مو و … در افرادی که به مدت طولانی از این رژیم استفاده می کنند ظاهر می شود.

تبلیغات دروغین برای کاهش وزن

تبلیغات کاذب و ارائه روش های مختلف غیر درمانی نیز از دیگر روش هایی است که هدف آن جذب افراد عمدتاً در فضای مجازی است.

یکی از افرادی که فریب تبلیغات پیج های اینستاگرامی برای درمان چاقی را خورده بود به تسنیم می گوید: یکی از پیج های اینستاگرام ماه هاست که روش های جدید درمان چاقی را تبلیغ می کند، من هم به این صفحه اعتماد کردم و به ادمین آن پیام دادم. مدیر این صفحه مدعی شد امروز برای پکیج لاغری که روش ابداعی آنهاست تخفیف ویژه دارد و مهلت استفاده از این پکیج تا پایان امروز است که در نهایت 3 میلیون تومان از من گرفتند. و بعد از چند روز بسته ای حاوی چندین نوشیدنی مخلوط بدون تایید سازمان غذا و دارو برای من ارسال شد!

وقتی پزشکان عمومی و مربیان بدنسازی متخصص تغذیه می شوند!

عسجدی; این متخصص تغذیه ورزشی تاکید کرد: تنها افراد واجد شرایط برای تجویز رژیم، کارشناسان، کارشناسان ارشد و متخصصان تغذیه با شماره سامانه داروی تغذیه هستند. بسیاری از مربیان باشگاه تجربیات تغذیه‌ای خود را با ورزشکاران به اشتراک می‌گذارند، ضمن اینکه رژیم غذایی مناسب هر فرد یک امر تخصصی است و دخالت افراد غیر مرتبط با آن به دلیل اثرات نامطلوبی که ممکن است بر سلامتی فرد داشته باشد، به دور از اخلاق انسانی و اخلاق حرفه‌ای است. .

وی افزود: گاهی دیده می شود که در بسیاری از رژیم های غذایی که در باشگاه ها تجویز می شود، مربیان ورزشکاران را تشویق می کنند تا کربوهیدرات هایی مانند نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی را از وعده های غذایی خود حذف کنند، اما باید توجه داشت که این غذاها علاوه بر کربوهیدرات، حاوی پروتئین نیز هستند. و ویتامین های مختلفی از جمله ویتامین های گروه B وجود دارد که نقش مهمی در متابولیسم بدن دارند.

وی ادامه داد: خیلی ها می گویند که مربیان باشگاه ها آنها را از خوردن آب در حین ورزش منع می کنند. حذف نوشیدنی ها در حین ورزش باعث کم آبی (از دست دادن آب) بدن، عدم دفع گرما از بدن و افزایش دمای بدن می شود. افزایش دمای بدن نیز باعث از کار افتادن آنزیم ها و اختلال در عملکرد آنها می شود و در اثر از دست دادن آب در بدن شوک حرارتی ایجاد می شود و در موارد شدید حتی ممکن است منجر به مرگ فرد شود.

این متخصص تغذیه ورزشی تاکید کرد: شناسایی نیازهای تغذیه ای فردی که در حال ورزش است و همچنین تعیین میزان کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین و … هر ماده غذایی تنها باید توسط فارغ التحصیلان علوم تغذیه و آشنا به این موارد انجام شود. فیزیولوژی بدن انسان و بیوشیمی و سایر علوم کاملاً آشنا هستند.

در آشفته بازار روش های لاغری، پزشکان عمومی نیز گاهی وارد عرصه تغذیه می شوند و با هدف افزایش درآمد، مشاوره های تغذیه ای را انجام می دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت در این خصوص می گوید: گاهی پزشکان عمومی بدون داشتن تخصص لازم مانند تغذیه یا تخصص پوست و مو در این زمینه خدمات ارائه می دهند و شاهد مشکلاتی در این زمینه بوده ایم. سال گذشته حدود 4000 مرکز غیرمجاز مداخله گر در درمان توسط دانشگاه های علوم پزشکی پلمب یا پلمپ شدند. علاوه بر نظارت مستمر از طریق دانشگاه های علوم پزشکی، بررسی صلاحیت های ارائه دهندگان خدمات توسط خود بیماران می تواند در حفظ سلامت همشهریان موثر باشد.

به گفته وی، مردم می توانند برای تعیین صلاحیت حرفه ای افراد برای دریافت رژیم های درمانی و شناسایی سودجویان با درج شماره نظام پزشکی و یا نام افراد به سایت سازمان نظام پزشکی مراجعه کنند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا