بهداشت و درمان

“پنی سیلین” خطر پارکینسون را کاهش می‌دهد

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، محققان دریافتند افرادی که چندین دوره آنتی بیوتیک پنی سیلین دریافت می کنند، خطر ابتلا به پارکینسون نسبتاً کمتری دارند.

به گفته محققان، این آنتی بیوتیک ها ممکن است بر جمعیت باکتریایی روده تأثیر بگذارند که به نوبه خود ممکن است در خطر ابتلا به پارکینسون نقش داشته باشد.

نتایج نشان داد افرادی که پنج دوره یا بیشتر پنی سیلین در یک دوره پنج ساله دریافت کردند، در مقایسه با افرادی که آنتی بیوتیک مصرف نمی کردند، 15 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون قرار داشتند.

دکتر جیان پال، محقق ارشد و متخصص مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی راتگرز رابرت وود جانسون در نیوجرسی، خاطرنشان کرد: «هر چه تعداد دوره‌های پنی‌سیلین بیشتری دریافت کند، خطر ابتلا به پارکینسون کمتر می‌شود».

نتایج به شواهد فزاینده ای اضافه می کند که نشان می دهد میکروب های ساکن در دستگاه گوارش انسان ممکن است در ایجاد پارکینسون، یک اختلال مغزی دژنراتیو که بر حرکت و تعادل تأثیر می گذارد، نقش داشته باشند.

به عنوان مثال، برخی از محققان فکر می کنند که التهاب ناشی از باکتری های روده می تواند خطر پارکینسون را افزایش دهد و برخی دیگر معتقدند که برخی از باکتری ها ممکن است سمومی را آزاد کنند که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد.

پل توضیح داد: “این باور وجود دارد که بیماری از روده شروع می شود و التهاب در روده می تواند روده را نشت کند و به سموم یا التهاب اجازه می دهد از طریق عصب واگ به مغز برود.”

برای این مطالعه، محققان سوابق پزشکی بیش از 12500 بیمار بریتانیایی مبتلا به پارکینسون را با بیش از 80800 فرد مشابه بدون این اختلال مقایسه کردند.

این مطالعه همچنین نشان داد افرادی که دو یا چند دوره از داروهای ضد قارچ را در یک دوره پنج ساله مصرف کردند، 16 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون بودند.

با این حال، پل اشاره کرد که این ارتباط ها نسبتاً کوچک هستند و قبل از اینکه بتوان آنها را در تصمیم گیری های پزشکی فرد سنجید، نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

پل گفت: “این ارتباط ها بسیار جزئی هستند، بنابراین نباید بر تصمیم گیری در مورد زمان استفاده از آنتی بیوتیک ها یا ضد قارچ ها تاثیر بگذارند.” اهمیت این مطالعه این است که به این ایده می پردازد که چیزی در میکروبیوم روده می تواند بر بیماری پارکینسون تأثیر بگذارد.

پل می افزاید: «تحقیقات بیشتر باید مشخص کند که آیا قارچ یا باکتری خاص با خطر پارکینسون در افراد مرتبط است یا خیر».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا