اخبار سلامت

سکته مغزی دومین علت مرگ ایرانیان؛بروز در مردان بیشتر از زنان

دکتر احسان شریفی پور در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، به مناسبت روز جهانی سکته مغزی اظهار داشت: بروز سکته مغزی در کشور حدود 150 نفر در هر 100 هزار نفر است. سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در ایران است.

وی درباره علل سکته مغزی افزود: دو نوع عامل خطر برای ایجاد سکته مغزی وجود دارد که یکی غیر قابل اصلاح و دیگری قابل اصلاح است. یکی از عوامل غیر قابل اصلاح سکته، سن افراد است.

بروز سکته مغزی در هر 10 سال دو برابر می شود

وی ادامه داد: بروز سکته مغزی در افراد بالای 50 سال هر دهه دو برابر می شود.

سکته در مردان بیشتر از زنان است

شریفی پور گفت: جنسیت از دیگر عوامل موثر در بروز سکته مغزی است. میزان سکته مغزی در مردان بیشتر از زنان است.

دبیر انجمن سکته مغزی ایران با بیان اینکه سابقه خانوادگی نیز در بروز سکته مغزی نقش دارد، اظهار داشت: احتمال سکته در افراد خانواده در افرادی که بستگان درجه یک آنها دچار سکته مغزی شده اند بیشتر است.

عوامل قابل پیشگیری سکته مغزی

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره عوامل خطر قابل اصلاح در سکته مغزی نیز گفت: گروهی از عوامل هستند که اگر اصلاح شوند تا حد زیادی از سکته جلوگیری می کنند. از جمله عوامل قابل اصلاح می توان به سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت، چربی خون بالا، کم تحرکی و چاقی، سیگار کشیدن، بیماری های زمینه ای قلبی و خونی و اختلالات خواب اشاره کرد.

دوران طلایی درمان سکته مغزی

وی درباره زمان طلایی درمان سکته مغزی نیز گفت: در صورت سکته مغزی باید در 4.5 ساعت اول به بیمارستان برسد و در این صورت بین یک سوم تا پنجاه درصد بیماران تحت درمان قرار می گیرند. در صورت بروز سکته، حتی یک دقیقه درمان زودهنگام بر اثربخشی درمان تأثیر می گذارد و بنابراین زمان رساندن بیمار به بیمارستان بسیار مهم است. همچنین حداقل فایده درمان این است که آسیب های ناشی از سکته مغزی را به بیمار کاهش می دهد و پس از درمان افراد می توانند با بهره مندی از فیزیوتراپی و توانبخشی بهبود پیدا کنند و حداقل جان بیمار از مرگ نجات یابد.

وضعیت درمان سکته مغزی در ایران

دبیر انجمن سکته مغزی ایران درباره وضعیت درمان سکته مغزی در کشور توضیح داد: درمان پزشکی در ایران وضعیت بسیار خوبی دارد و در بیش از 150 مرکز در سراسر کشور به صورت سیستماتیک درمان سکته مغزی را ارائه می دهیم، اما درمان سکته مغزی پیشرفته تر است که آنژیوگرافی و اندوواسکولار است با استفاده از آنها، لخته خون از مغز بیمار خارج می شود، آنطور که باید پیشرفت نکرده است که دو دلیل دارد، یکی کمبود امکانات و تجهیزات لازم و دوم سکته مغزی. فلوشیپ ها باید به اندازه کافی آموزش ببینند تا بتوانند این خدمات جدید پزشکی را به بیماران ارائه دهند، اما متاسفانه در این زمینه وضعیت جالبی نداریم.

بهترین راه برای پیشگیری از سکته مغزی

شریفی پور با بیان اینکه بهترین راه پیشگیری از سکته مغزی کنترل عوامل خطر قابل اصلاح است، خاطرنشان کرد: اگر این عوامل و سبک زندگی را اصلاح کنیم و از بروز بیماری های موثر بر بروز سکته بکاهیم، ​​میزان مرگ و میر ناشی از سکته کاهش می یابد. . نیز کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه پیشگیری و مراقبت از بیماران سکته مغزی مستلزم همکاری و همکاری پرسنل اورژانس، پرستاران، پزشکان، متخصصان توانبخشی و سیاستگذاران است، تصریح کرد: شانزدهمین کنگره بین المللی سکته مغزی ایران تلاش مشترک همه متخصصان درگیر در مراقبت از بیمار است. سکته مغزی از ۱۸ تا ۲۱ آبان ماه در تهران برگزار می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا