سلامت خانواده

علت سیاه شدن لثه چیست؟ – اخبار آنلاین

به گزارش خبرآنلاین، لثه ها بافت های سختی هستند که دندان ها را احاطه کرده و آنها را در جای خود نگه می دارند. رنگ آدامس می تواند از قرمز یا صورتی تا قهوه ای و سیاه متفاوت باشد. تولید طبیعی ملانین در بدن می تواند باعث تیره شدن لثه ها شود. افرادی که پوست تیره تری دارند؛ آنها معمولا لثه های تیره تری دارند. با این حال، اگر رنگ لثه در مدت زمان کوتاهی تغییر کند یا لکه های سیاه روی لثه ظاهر شود، احتمالاً ناشی از ملانین نیست و ممکن است نشان دهنده یک مشکل پزشکی باشد. طیف گسترده ای از شرایط وجود دارد که می تواند باعث سیاه شدن لثه شود، از جمله:

1. آسیب فیزیکی

ضربه زدن به لثه ها به دلیل افتادن، برخورد با جسم سخت یا حتی مسواک زدن نادرست می تواند منجر به کبودی و تیره شدن لثه ها شود.

2. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می تواند باعث تغییر رنگ لثه شود. به این حالت “ملانوز سیگاری” نیز می گویند. سلول های تخصصی بدن (ملانوسیت ها) ملانین می سازند، نیکوتین موجود در تنباکو می تواند باعث شود ملانوسیت ها ملانین بیشتری از حد معمول تولید کنند و لثه ها قهوه ای یا سیاه شوند. این تغییر رنگ می تواند به صورت تکه هایی ظاهر شود یا کل داخل دهان را تحت تاثیر قرار دهد. داخل گونه ها و لب پایین نیز ممکن است تغییر رنگ دهند.

3. مصرف برخی داروها

مینوسیکلین برای درمان آکنه و برخی عفونت ها مانند کلامیدیا استفاده می شود. یک عارضه جانبی غیر معمول ماینوسایکلین تغییر رنگ قسمت هایی از دهان است.

در مورد هرگونه تغییر رنگ ناشی از مصرف دارو با پزشک خود صحبت کنید و در صورت امکان به سراغ داروی جایگزین با عوارض جانبی کمتر بروید.

4. عفونت های دهان

عفونت هایی مانند ژنژیویت نکروزان اولسراتیو حاد (ANUG) یکی از علل سیاه شدن لثه است. ژنژیویت اولسراتیو نکروزان معمولاً علائمی مانند تب و بوی بد دهان ایجاد می کند.

منبع: medicalnewstoday

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا