سلامت خانواده

بذر کتان چه خواصی دارد؟ + روش و بهترین زمان مصرف برای کاهش وزن

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بذر کتان نوعی گیاه بومی آسیا و اروپاست و در رنگ های قهوه ای و طلایی موجود است اما ممکن است در رنگ های دیگر نیز در بازار موجود باشد. این دانه خواص بی نظیری دارد و متخصصان از آن برای درمان لاغری بدن یا حتی چاقی صورت استفاده می کنند.

بذر کتان یک دانه روغنی است که سرشار از امگا 3 و فیبر است. این دانه روغنی نیز مانند سایر دانه ها فصل کشت مناسب خود را دارد و در اواخر بهار یا اوایل تابستان کاشته می شود و رشد آن سه ماه طول می کشد.

خواص دانه کتان

این دانه یکی از قوی ترین دانه های دارویی است که خواص زیادی دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشگیری از سرطان
  • درمان یبوست
  • بهبود عملکرد کلیه
  • کاهش کلسترول خون
  • کنترل وزن
  • از پوکی استخوان جلوگیری کنید
  • پیشگیری از حمله قلبی
  • کمک به سلامت پوست و مو

آنتی اکسیدان های موجود در این دانه رادیکال های آزاد را از بین می برد و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند و مواد مغذی موجود در این دانه گیاهی و دارویی شامل پروتئین، فیبر، کلسیم، چربی، کربوهیدرات ها، منیزیم، پتاسیم و فولات است. براد و همچنین ویتامین B6، روی و آهن نیز در این دانه غنی وجود دارد.

چگونه بذر کتان را مصرف کنیم؟

پودر بذر کتان: پودر این دانه دارویی را به آب اضافه کنید یا در اسموتی های خود بریزید. دانه های آسیاب شده را به جای دانه های کامل با آب فراوان بخورید. هضم دانه‌های کتان آسیاب‌شده بسیار راحت‌تر از دانه‌های کتان کامل است، تا حدی به این دلیل که روده شما قادر به تجزیه کامل پوسته بیرونی سخت این دانه‌ها نیست. برای اطمینان از خلوص پودر دانه کتان، می‌توانید دانه‌های کتان کامل را بخرید، آن‌ها را در آسیاب قهوه آسیاب کنید و محصول آسیاب شده را در یک ظرف در بسته برای استفاده آسان نگهداری کنید.

راه دیگر این است که پودر را با ماست مورد علاقه خود مخلوط کنید، دانه کتان آسیاب شده را روی غلات گرم یا سرد بپاشید تا فیبر و طعم بیشتری داشته باشید، پودر بذر کتان را در کلوچه ها یا نان ها مخلوط کنید، طعمی به محصولات پخته شده اضافه کنید. سالم بده

روغن بذر کتان: به جای سس سالاد، روغن بذر کتان را روی سالادهای تازه بریزید و بخورید. روغن این گیاه دارویی با فرآیندی به نام پرس سرد تولید می شود که به استخراج موثر روغن از دانه ها کمک می کند، زیرا این روغن به دما، گرما و نور بسیار حساس است. حساس است، بهتر است آن را در بطری های شیشه ای تیره رنگ و در جای تاریک و خنک مانند کابینت دور از اجاق گاز و فر در آشپزخانه نگهداری کنید.

صبحانه رژیمی با دانه کتان: یک راه آسان برای لذت بردن از دانه های کتان این است که سعی کنید آنها را با دانه های دیگر در دستور العمل های مورد علاقه خود جایگزین کنید، به عنوان مثال، دانه کتان افزودنی عالی برای غذاهایی مانند گرانولا، ماست، ماست یونانی، بلغور جو دوسر و آجیل مخلوط است.

پخت و پز با روغن بذر کتان: از آنجایی که برخی از مواد مغذی موجود در این دانه به گرما حساس هستند، روغن بذر کتان برای روش‌های پخت با حرارت بالا، مانند سرخ کردن عمیق، مناسب نیست، با این حال، برخی مطالعات نشان می‌دهند که سرخ کردن سبک تا دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی‌گراد) انجام می‌شود. کیفیت روغن را کاهش نمی دهد.

خواص دانه کتان برای پوست

از مهمترین خواص دانه کتان برای صورت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود جای زخم و صاف شدن سطح پوست
  • رفع چین و چروک
  • بهبود جوش و آکنه صورت
  • رفع سوزش، التهاب، بثورات و قرمزی پوست
  • جلوگیری از خشکی و چین و چروک پوست
  • لایه برداری پوست و بستن منافذ باز پوست

خواص دانه کتان برای مو

اسیدهای چرب موجود در دانه کتان برای سلامت مو مفید است، این اسیدهای چرب به رشد فولیکول مو و تقویت ساختار آن کمک می کند و پروتئین موجود در دانه کتان از شکنندگی ساقه مو جلوگیری می کند.

بذر کتان چه خواصی دارد؟ + روش و بهترین زمان مصرف برای کاهش وزن

نحوه استفاده از تخم کتان برای لاغری شکم

از دانه کتان برای لاغری شکم و پهلو استفاده می شود، البته دانه کتان به تنهایی باعث کاهش وزن نمی شود، اما از آنجایی که حاوی ویتامین های کافی و انواع اسیدهای چرب غیراشباع و امگا 3 و فیبر کافی است، می توان از آن به عنوان مکمل در رژیم های لاغری بذر کتان با فیبر بالا می تواند اشتها را کاهش داده و با داشتن ویتامین ها و مواد مغذی کافی غذای مورد نیاز بدن را تامین کند.

بهترین زمان مصرف دانه کتان برای کاهش وزن چه زمانی است؟

در روش مصرف تخم کتان برای لاغری شکم، بهتر است یک قاشق غذاخوری دانه های تازه کوبیده شده را در یک فنجان آب داغ حل کنید تا مخلوط ژله ای به دست آید. ; می توانید این نوشیدنی را یک بار در روز بنوشید. اگر بیماری خاصی دارید و دارو مصرف می کنید، قبل از استفاده از هر نوع داروی گیاهی، حتی دانه کتان، با پزشک خود مشورت کنید.

طرز تهیه چای دانه کتان برای کاهش وزن

روش های زیادی برای استفاده از دانه کتان وجود دارد و یکی از رایج ترین روش ها استفاده از آن به عنوان چای دانه کتان است. برای تهیه دمنوش دانه کتان کافی است دو تا سه قاشق غذاخوری از آن را در فلاسک یا لیوان چای بریزید سپس حدود یک لیتر آب جوش اضافه کنید. به آن اضافه کنید و درب ظرف را ببندید، می توانید این چای را روزانه قبل از هر وعده غذایی برای کاهش وزن استفاده کنید. قبل از ناهار و شام یا قبل از خواب یک فنجان از این چای را بنوشید.

مقدار مجاز مصرف بذر کتان

دانه کتان اغلب توسط بزرگسالان سالم و بدون مشکلات سلامتی خاص در دوزهای 20 تا 30 گرم در روز مصرف می شود. دانه کتان اغلب با غذاها مخلوط می شود و در محصولات پخته شده مانند کلوچه ها، نان ها و اسنک بارها استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا