اخبار سلامت

عمر20ساله ماشین آلات داروسازی/ فرسودگی مانع صادرات داروها

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، صنعت داروسازی در ایران در دهه های اخیر به عنوان یکی از ارکان اساسی تامین سلامت جامعه رشد چشمگیری داشته است.

اما فرسودگی خطوط تولید و عدم رعایت فناوری های روز دنیا چالش های متعددی را برای این صنعت به وجود آورده است. در دنیای امروز، تغییرات سریع در نیازهای بازار، ظهور بیماری های جدید و رقابت شدید با تولیدکنندگان خارجی، نیاز به نوسازی و به روز رسانی خطوط تولید دارو را بیش از پیش ضروری کرده است.

نوسازی خطوط تولید نه تنها به بهبود کیفیت محصولات و افزایش بهره وری کمک می کند، بلکه امکان انطباق با استانداردهای بین المللی و رفع نیازهای روزافزون جامعه را فراهم می کند. همچنین با توجه به سرمایه گذاری های کلان در زمینه تحقیق و توسعه، این اقدام می تواند منجر به ایجاد نوآوری های جدید در تولید دارو و بهبود فرآیندهای تولید شود.

از سوی دیگر نوسازی خطوط تولید می تواند به کاهش هزینه های تولید و افزایش رقابت پذیری در بازارهای داخلی و خارجی کمک کند. به ویژه در شرایط تحریم که واردات دارو با مشکل مواجه است، تقویت تولید داخلی از طریق نوسازی خطوط تولید یک ضرورت ملی تلقی می شود. بنابراین با توجه به پتانسیل های موجود در صنعت داروسازی ایران، نوسازی خطوط تولید به عنوان راهبردی کلیدی برای ارتقای کیفیت، بهره وری و توانمندی این صنعت تلقی می شود.

با وجود مزایای خطوط مدرن تولید دارو، بسیاری از تولیدکنندگان از فرسودگی خطوط تولید صنعت دارویی کشور خبر می دهند.

عمر 20 تا 30 ساله ماشین آلات دارویی کشور!

وی درباره مضرات فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات دارویی در کشور می افزاید: استهلاک صنعت تولید دارو موجب بی ثباتی عرضه دارو در کشور می شود و کیفیت محصولات تولیدی را تحت تاثیر قرار می دهد.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با ارائه نمونه ای در زمینه نوسازی صنعت دارو گفت: در سال های گذشته شاهد مشکلات ناشی از فرسودگی ماشین آلات تولید دارو بودیم که یکی از بزرگترین شرکت های سرم سازی در کشور تلاش کرد خط تولید خود را بازسازی کند. بخشی از کار او موقتا تعطیل شد و در نتیجه کمبود سرم در کشور به وجود آمد.

چالش های نوسازی خطوط تولید دارو از زبان یک تولید کننده

مطبی; مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان درباره نوسازی صنعت دارو به تسنیم گفت: شرکت هایی که قدمت آنها به چند دهه قبل می رسد مجبور به نوسازی و بازسازی خطوط تولید دارو هستند اما بحران نقدینگی اجازه نوسازی شرکت ها را نمی دهد.

وی افزود: پس از اصلاح سیاست های بورس دارو، بحران نقدینگی شدیدی در صنعت دارو ایجاد شده است که نیاز به تصمیمات کلان دارد و شرکت ها به تنهایی نمی توانند مشکل را حل کنند. چالش هایی چون ارز چند نرخی، تحریم بانکی و مشکل در واردات ماشین آلات و مشکلات تخصیص ارز نیز از جمله موانع نوسازی خطوط تولید دارو است. علاوه بر این مسائل، در صنعت داروسازی با قیمت گذاری اجباری نیز مواجه هستیم که باعث شده قیمت داروها با تورم موجود در کشور همخوانی نداشته باشد و عملا امکان توسعه خطوط تولید از داروسازان سلب شده است.

2 راهکار نوسازی خطوط تولید دارو در کشور

اگرچه چالش‌های زیادی بر سر راه نوسازی خطوط تولید دارو وجود دارد، اما با توجه به فرسودگی شدید بسیاری از دستگاه‌های تولید دارو، این موضوع یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که باید با اتخاذ راهکارهایی در اولویت دولت و شرکت‌های تولیدکننده دارو قرار گیرد.

محمدی از فعالان حوزه دارو درباره راهکارهای نوسازی خطوط تولید دارو در کشور به تسنیم گفت: باید به شرکت های دارای فضای تنفسی تسهیلاتی داده شود تا تولیدکنندگان دارو بتوانند ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کنند.

وی می افزاید: نوسازی صنعت دارو ایجاب می کند که قیمت گذاری داروهای تولیدی به گونه ای باشد که قیمت ماشین های وارداتی و نوسازی خطوط تولید دارو را تا حدودی پوشش دهد، اما چون دولت و شرکت های بیمه هستند. خریداران دارو، قیمت داروها باید توسط سازمان تعیین شود. غذا و دارو باید به صورت ساختاری و متناسب با نرخ تورم کشور انجام شود. همچنین برای اینکه افزایش قیمت ناشی از تورم در حوزه دارو بر بیماران تحمیل نشود. قیمت گذاری داروها باید از ابتدای سال همراه با پیش بینی بودجه مورد نیاز بیمه ها انجام شود تا در حالی که صنعت داروسازی در حال بازسازی است مردم و بیماران متضرر نشوند.

فرسودگی مانع صادرات داروهای ایرانی می شود

فرسودگی خطوط تولید دارو علاوه بر به خطر انداختن دسترسی پایدار به دارو، می تواند اثرات جدی بر صادرات داروهای ایرانی نیز داشته باشد زیرا از یک سو فرسودگی تجهیزات و خطوط تولید ممکن است منجر به کاهش شود. در کیفیت داروها

محصولات بی کیفیت نمی توانند استانداردهای بین المللی را رعایت کنند و به همین دلیل امکان صادرات آنها کاهش می یابد. همچنین فرسودگی تجهیزات ممکن است منجر به تاخیر در تولید و توزیع محصولات شود و این تاخیر باعث از دست رفتن فرصت های صادراتی شود.

عبدوزاده; رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی درباره تأثیر فرسودگی صنعت دارو بر میزان صادرات دارو به تسنیم گفت: هدف گذاری شده در برنامه هفتم توسعه برای صادرات دارو معادل یک میلیارد دلار است در حالی که صادرات دارو در گرو نوسازی و بهبود صنعت دارو است و در صورت رسیدن به این امر می توانیم رشد خوبی در صادرات دارو داشته باشیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا