اخبار سلامت

خواص مصرف سبزی ریحان در ماه مبارک رمضان

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، دکتر فاطمه تاج آبادی; عضو هیأت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه ریحان دارای طبع گرم و حاوی انواع ویتامین ها و املاح معدنی است، گفت: از جمله خواص دارویی ریحان می توان به ضد افسردگی، مقوی، آدرنال اشاره کرد. محرک غدد، ضد استفراغ، ضد نفخ. ، تب بر، خلط آور، تسکین دهنده خارش و ضد سرطان.

تاج آبادی درباره فواید مصرف این گیاه در ماه مبارک رمضان گفت: دانه ریحان مسکن و برای تسکین درد دل مفید است. همچنین از دم کرده دانه آن برای درمان ورم کلیه استفاده می شود و درمان سرگیجه و ضد تشنج، مسکن، مقوی، تب بر و مدر است و درمان میگرن و سردردهای عصبی است. خوردن این گیاه باعث تقویت دستگاه گوارش در این ماه مبارک می شود.

وی با اشاره به اینکه روزه داران در ماه مبارک رمضان ممکن است پس از افطار دچار مشکلات مختلفی شوند، افزود: خوردن یک وعده غذایی سریع بعد از گرسنگی و تشنگی طولانی مدت می تواند مشکلات سلامتی مختلفی از جمله سوء هاضمه و سرگیجه را به دنبال داشته باشد. و حالت تهوع و ریحان با اثرات معجزه آسای خود تقریباً یک درمان کامل برای این مشکلات است.

یکی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: روزه داری باعث افت فشار یا قند خون می شود و با مصرف شربت حاصل از جوشاندن برگ ریحان بدن به سرعت تعادل خود را بازیابی می کند.

وی با بیان اینکه عناصر موجود در ریحان منیزیم، کلسیم، روی، آهن، پتاسیم، سدیم، فسفر و منگنز است، تصریح کرد: عصاره روغنی به دست آمده از برگ ریحان با روغن زوفا یا سدانی معطر ترکی ترکیب و برای درمان افسردگی عمومی استفاده می شود. بدن را با آن ماساژ دهید. این گیاه در طب آیورودا با نام تولسی شناخته می شود و به صورت موضعی برای بیماری های پوستی، مارگزیدگی و لرز استفاده می شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا