سلامت خانواده

خطر جدی دیابت و افسردگی برای این افراد

به گزارش خبرآنلاین، فردی که دوست دارد شیرینی بخورد، می گویند شیرینی دارد. کسی که شیرینی دارد، احتمالاً به جای تخم مرغ آب پز، املت نیمه دم یا نان و پنیر و سبزیجات، نان و کره و عسل یا مربا یا رول دارچین می خورد.

همشهری آنلاین در گزارشی به نقل از مدیکال نیوز تودی نوشت: قندهای تصفیه شده قندهایی هستند که توسط تولیدکنندگان، آشپزها یا مصرف کنندگان به غذاها و نوشیدنی ها اضافه می شوند. آب میوه ها، عسل و شربت ها همگی قندهای تصفیه شده یا آزاد هستند.

برخلاف قندهای طبیعی موجود در میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی، قندهای آزاد به سرعت جذب بدن می شوند و در صورت مصرف بیش از حد، تأثیر منفی بر سلامتی ما می گذارند. تحقیقات قبلی نشان داده است که مصرف بیش از حد قندهای آزاد ممکن است به بیماری‌های مزمن مختلفی از جمله چاقی، دیابت نوع 2 و اختلالات خلقی کمک کند.

نتایج تحقیق چه می گوید؟

مطالعه جدیدی که در مجله Translational Medicine منتشر شده است، این یافته ها را بیشتر پشتیبانی می کند.

تیمی از دانشگاه ساری در گیلدفورد، انگلستان، داده‌های 181738 شرکت‌کننده را در Biobank انگلستان تجزیه و تحلیل کردند. میانگین سنی گروه مورد مطالعه 56 سال بود.
آنها با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، شرکت کنندگان را بر اساس ترجیحات غذایی خود به سه گروه دسته بندی کردند:

سلامت: افرادی که میوه ها و سبزیجات را به شدت به غذاهای حیوانی و شیرین ترجیح می دهند.

همه چیزخوار: افرادی که از بیشتر غذاها از جمله گوشت، ماهی، برخی سبزیجات، دسرها و شیرینی ها لذت می برند.

دندان شیرین: افرادی که به شدت از غذاها و نوشیدنی های شیرین استفاده می کنند و علاقه کمتری به میوه ها و سبزیجات دارند.

در طول این مطالعه، محققان تفاوت های بیولوژیکی را بین گروه های غذایی شناسایی کردند. آنها خطرات نسبی بیماری‌های مزمن و شرایط سلامت روان را در هر گروه محاسبه کردند و متغیرهایی مانند سن، جنس، وضعیت سیگار کشیدن، تحصیلات، فعالیت بدنی، دریافت مواد مغذی، ترکیب بدن و چندین نشانگر سلامت را تنظیم کردند.

هدف آنها ارائه بینشی در مورد چگونگی تأثیر ترجیحات غذایی بر خطرات سلامتی بود. این مطالعه مشاهده ای نمی تواند یک رابطه علت و معلولی را ثابت کند، اما نشان می دهد که چگونه ترجیحات غذایی بر خطر بیماری و اهمیت به حداقل رساندن قندهای آزاد برای نتایج بلندمدت سلامتی بهتر تأثیر می گذارد. این مطالعه نشان می دهد که در مقایسه با افراد هوشیار یا همه چیزخوار، افرادی که میل شدید به شیرینی جات دارند، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند افسردگی، دیابت نوع 2 و مشکلات قلبی عروقی مانند سکته باشند.

شکر تصفیه شده و خطر بیماری های مزمن

آلیسا سیمپسون، متخصص تغذیه سلامت دستگاه گوارش در فینیکس، آریزونا، که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت که گروهی که مراقب سلامتی بودند، خطر کمتری برای شرایط متابولیک نشان دادند و تغییرات نشانگرهای زیستی آنها شبیه به تغییراتی بود که سعی می‌کردند با روزه‌داری وزن کم کنند. کاهش از جمله لپتین پایین، هورمون رشد بالاتر و افزایش سطح کتون در آنها مشاهده شد.

او گفت که این تغییرات مزایایی فراتر از کنترل اشتها مانند بهبود متابولیسم انرژی و سازگاری با استرس را نشان می دهد.

سیمپسون توضیح داد که این نشان می‌دهد که اتخاذ عادات غذایی سالم‌تر ممکن است برخی از مزایای سلامتی مشابه با روزه‌داری یا جراحی کاهش وزن را بدون نیاز به اقدامات شدید ارائه دهد.

با این حال، این مطالعه دارای محدودیت‌های متعددی است، از جمله خطر گزارش ترجیحات غذایی مغرضانه، متغیرهای ناشناخته‌ای که می‌تواند بر نتایج تأثیر بگذارد، و عدم کاربرد بالقوه برای گروه‌های قومی مختلف.

به گفته سیمپسون، قندهای رایگان، مانند آنهایی که در نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای تصفیه شده یافت می‌شوند، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را از طریق چندین مسیر به هم مرتبط افزایش دهند.

دکتر توماس ام. هالند، استادیار کالج علوم بهداشتی دانشگاه راش، که در این مطالعه شرکت نداشت، همچنین گفت که ارتباط بین مصرف زیاد شکر آزاد (شکر تصفیه شده) و افزایش خطر افسردگی به طور بالقوه به دلیل التهاب و تغییرات در مسیرهای سیگنال دهی مغز که نشان دهنده همپوشانی مسیرها است. این یک زنجیره است که باعث مشکلات جسمی، شناختی و روانی می شود.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا