سلامت خانواده

کاهش موارد هپاتیت B در کشور/رفع هپاتیت C در آینده نزدیک – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، قباد مرادی با اشاره به فرا رسیدن هفته ملی پیشگیری از هپاتیت گفت: هفته ملی هپاتیت از یکم تا هفتم آبان ماه هر سال با هدف پیشگیری از این بیماری با ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم و تقویت برنامه ها. پیشگیری، غربالگری و کنترل هپاتیت ویروسی برگزار می شود.

وی افزود: در سال های اخیر سازمان جهانی بهداشت و به تبع آن کشورهای جهان توجه بیشتری به هپاتیت های ویروسی B و C داشته اند و هدف اصلی سازمان بهداشت جهانی تشویق دولت ها به تقویت تلاش ها برای مبارزه با ویروس ها است. هپاتیت یا عفونت کبد که تعداد قابل توجهی از مردم را در سراسر جهان می کشد.

وی ادامه داد: شیوع هپاتیت B در کشور قبل از واکسیناسیون بیش از 2.5 درصد بود، اما با اجرای واکسیناسیون هپاتیت B از سال ها قبل (به طوری که افراد زیر 37 سال همگی در برابر این بیماری واکسینه شده اند)، اکنون هپاتیت B. در کل جمعیت کشور نزدیک به یک درصد است.

کنترل هپاتیت B با واکسیناسیون

مرادی مهم ترین مداخله برای کنترل هپاتیت B را واکسیناسیون عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این مداخله تاکنون به خوبی جواب داده است. در حال حاضر ایران می تواند در فهرست کشورهایی قرار گیرد که انتقال HBV از مادر به کودک را حذف کرده اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره شیوع هپاتیت C گفت: پیش بینی می شود در کشور هپاتیت C حدود 100 تا 30 درصد باشد و بیشترین شیوع هپاتیت C در موارد بالا مشاهده می شود. گروه های پرخطر مانند معتادان تزریقی و افراد دارای رفتارهای پرخطر. خواهد بود

وی تصریح کرد: اگرچه هپاتیت C واکسن ندارد، اما با گسترش درمان های جدید و موثر، اکنون می توان هپاتیت C را کنترل کرد.

مرادی یادآور شد: ایران می تواند در آینده نزدیک با گسترش دسترسی به درمان، هپاتیت C را در کشور از بین ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا