سلامت خانواده

خواص آویشن / آویشن برای چه کسانی مضر است؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، گیاه آویشن گیاهی از خانواده نعناع است که در مصر باستان برای رفع بوی بد دهان استفاده می شده است. آویشن انواع مختلفی دارد، اما آویشن فرانسوی رایج ترین نوع آن است.

زنبورها جذب گل‌های آویشن می‌شوند و عسل آویشن سیسیلی صدها سال است که شناخته شده است، آویشن حاوی مقادیر زیادی از تیمول و کارواکرول که خاصیت ضدعفونی کنندگی و آنتی باکتریال دارند

آویشن یک داروی گیاهی است که برای پیشگیری از سرماخوردگی و عفونت های تنفسی استفاده می شود. طبع آویشن گرم و خشک است و در برخی از غذاها مانند پنیر، ماست، سیب زمینی، لوبیا سبز و نخود سبز به عنوان ماده تشکیل دهنده آن استفاده می شود، اما مصرف زیاد آویشن برای افرادی که دارای طبع گرم و خشک هستند توصیه نمی شود. خلق و خوی

خواص آویشن

آویشن سرشار از ترکیبات و ویتامین های مختلف ضروری و مهم برای بدن است، به همین دلیل در زمره گیاهان شفابخش و مفید برای سلامتی بدن قرار می گیرد و از خواص آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارایی آنتی باکتریال و ضد قارچ و از بین بردن موجودات کوچک و مضر بدن
  • تسکین دهنده دردهای روماتیسمی، مفاصل و عضلات
  • ضد تشنج و ضد صرع
  • کاهش حساسیت، خارش و آسیب آفتاب
  • درمان عفونت های بدن
  • پیشگیری از التهاب و بیماری های مزمن
  • مبارزه با رادیکال های آزاد به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود عملکرد قلب
  • کنترل فشار خون
  • درمان سیاه سرفه، آسم، برونشیت و گلودرد و تسکین سرفه
  • تقویت بینایی
  • بهبود مشکلات گوارشی
  • تقویت سلامت مو و پوست
  • ضد عفونی کننده در خمیر دندان و دهان شویه
  • آفات گیاهی را از بین ببرید

خاصیت آویشن برای بهبود سرفه

اسانس آویشن که از برگ های آن به دست می آید، اغلب به عنوان یک درمان طبیعی سرفه استفاده می شود، ترکیبی از برگ آویشن و پیچک به کاهش سرفه و سایر علائم برونشیت حاد کمک می کند و از ترکیب عصاره آویشن و پامچال برای کاهش التهاب و مخاط استفاده می شود. .

همچنین، نوشیدن مقداری چای آویشن می تواند به بهبود سرفه یا گلودرد کمک کند. آویشن برای مقابله با عفونت های دستگاه تنفسی عالی است و می توانید دمنوش آویشن را با عسل میل کنید و از خواص آویشن برای سلامتی بهره مند شوید، همچنین بخور آویشن برای افرادی که از سینوزیت مکرر و چرکی رنج می برند قابل استفاده است.

خواص آویشن برای پوست و مو

آویشن به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، روند پیری پوست را کند می کند و باعث درخشندگی پوست می شود. از دیگر خواص آویشن اثر بی نظیر آن در درمان اگزما و رفع خارش و خشکی پوست است.

از دیگر خواص آویشن، داشتن خواص است آنتی باکتریال و ضد قارچ که می تواند از التهاب پوست جلوگیری کند و یک درمان خانگی برای آکنه و از روغن آویشن نیز می توان برای التیام زخم و سوختگی استفاده کرد.

دم کرده آویشن و چای در درمان شوره سر سر موثر است، روغن آویشن می تواند از ریزش مو جلوگیری کند و موها را پرپشت و براق کند، مواد مغذی موجود در آویشن با اثر بر روی فولیکول های مو به رشد و سلامت و براق شدن مو کمک می کند. روغن آویشن را با روغن زیتون مخلوط کرده و روی پوست سر خود بمالید تا موهایی سالم تر و درخشان تر داشته باشید.

خواص چای آویشن برای کاهش وزن

چای آویشن به تقویت متابولیسم (سوخت) بدن کمک می کند، هر چه متابولیسم بدن بهتر باشد، کاهش وزن موثرتری می توانید داشته باشید. همچنین این گیاه در کنترل اشتها موثر است، به این ترتیب کالری کمتری دریافت خواهید کرد. جالب است بدانید که گیاه آویشن می تواند با تنظیم قند خون به کاهش وزن نیز کمک کند.

خواص چای آویشن برای معده

اگر با مشکلاتی مانند نفخ، گاز معده، سوء هاضمه یا حتی حالت تهوع و استفراغ مواجه هستید، چای آویشن می تواند گزینه خوبی برای رفع این مشکلات باشد. این گیاه به تولید آنزیم های گوارشی کمک می کند و به همین دلیل در هضم غذا و همچنین خواص آن موثر است. ضد میکروبی و خواص ضد التهابی این گیاه علائم بیماری های گوارشی مانند گاستریت (گاستریت) یا بیماری های التهابی روده.

خواص چای آویشن برای کم خونی

چای آویشن دارای مقدار متوسطی آهن است، این ماده معدنی برای تولید هموگلوبین لازم است، هموگلوبین پروتئینی در گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کند و مصرف منظم چای آویشن می تواند این ماده معدنی را برای بدن تامین کند.

خواص آویشن / آویشن برای چه کسانی مضر است؟

چه کسانی نباید از آویشن استفاده کنند؟

خواص آویشن بی شمار است اما افرادی هستند که نباید از این گیاه دارویی فوق العاده استفاده کنند.

مادران باردار: مصرف زیاد آویشن در دوران بارداری خطر سقط جنین را افزایش می دهد و زنان باردار و شیرده نباید بدون مشورت پزشک از مکمل ها و داروهای گیاهی استفاده کنند.

افراد آلرژیک: ماده شیمیایی تیمول که در آویشن وجود دارد باعث کاهش ضربان قلب، کاهش دمای بدن، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و سردرد می شود. تیمول و کارواکرول ترکیبات شیمیایی آویشن وجود دارد و افرادی که آلرژی دارند ممکن است پس از مصرف آویشن دچار سوزش شوند. غشاها از مخاط رنج می برند.

افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند: افرادی که قبل از استفاده موضعی از آویشن تحت شیمی درمانی قرار می گیرند تیمول که باعث جذابیت می شود فلوراوراسیل (داروی درمان سرطان) را می توان با پزشک مشورت کرد.

کودکان زیر 10 سال: مصرف آویشن برای کودکان زیر 10 سال خطرناک است و مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد.

افرادی که به خانواده نعناع حساسیت دارند: برخی از افراد به گیاهانی از خانواده نعناع حساسیت دارند و مصرف آنها باعث ایجاد حساسیت در این افراد می شود.

افراد مبتلا به اختلالات انعقادی خون: در صورت ابتلا به اختلالات انعقادی خون یا استفاده از تینر E خون از مصرف زیاد آویشن خودداری کنید و دو هفته قبل از عمل باید مصرف آویشن را قطع کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا