سلامت خانواده

اشتباه بزرگ نظام دارویی کشور / فواید طرح ژنریک برای نظام سلامت – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، صد و سی و چهارمین جلسه شورای آینده نگری، نظریه پردازی و پایش کلان سلامت با حضور دبیر فرهنگستان علوم پزشکی ایران و رئیس این شورا، اعضای گروه های علوم دارویی و آینده نگاری، هیئت رئیسه مدیران سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی ایران. رؤسای انجمن های دارویی، رؤسای شرکت های پخش دارو و مکمل ها در سالن پسر آکادمی علوم پزشکی سینا ایران برگزار شد.

در این جلسه سید حسن امامی رضوی، دبیر فرهنگستان علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه در حال اجراست، این جلسه به بررسی قانون برنامه هفتم توسعه با محوریت نظام دارویی کشور در ژنریک اختصاص دارد. برنامه ریزی کنید.

علی خلج، رئیس گروه علوم دارویی فرهنگستان علوم پزشکی ایران با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تعدادی دارو و تعدادی دیگر توسط شرکت های دارویی چندملیتی یا با سرمایه گذاری خارجی و یا با ایران وارد می شد، گفت: سرمایه گذاری و تحت لیسانس با نام تجاری در ایران تولید و عرضه می شد، وی گفت: تعداد محدودی از کارخانه های کوچک داخلی اقدام به تولید داروهایی با نام ژنریک برای نهادهای دولتی و با نام های تجاری برای استفاده عمومی و پس از پیروزی انقلاب می کردند. شرکت های چندملیتی تحت مالکیت ایران درآمدند و سیستم ژنریک جدید مبتنی بر تولید داروهایی با نام ژنریک و واردات و توزیع متمرکز اجرا شد و این طرح به مدت دو دهه با موفقیت ادامه یافت.

رئیس گروه علوم دارویی خاطرنشان کرد: از اواخر دهه 80 با راه اندازی داروخانه های تک نسخه ای و همچنین ایجاد شرکت های دارای مجوز، استفاده از نام برند آغاز شد و اجازه یافت تا محصولات شرکت های دارویی را متمایز کند. از نظر کیفیت و همچنین تغییر قیمت. تبدیل شد

وی افزود: این تصمیم اشتباه بزرگی بود زیرا اثرات و خواص دارویی با نام ژنریک باید از همه لحاظ با داروی برند یکسان باشد. اگر دارویی با نام ژنریک از یک شرکت به هر دلیلی ویژگی و کیفیت داروی برند را نداشته باشد، نباید به بازار عرضه شود.

خلج ادامه داد: طرحی تحقیقاتی با عنوان «تبیین ارزیابی روند اجرای طرح ژنریک و نظام ملی دارویی کشور» در معاونت علوم دارویی اجرا شد که نتایج آن نشان داد؛ تجویز و استفاده از داروهای ژنریک با کاهش هزینه های درمانی و بیمه ای بیماران همراه بوده است. به همین ترتیب گزارش شده است که در کشورهای اروپایی مانند هلند و انگلستان و همچنین ایالات متحده آمریکا، سهم عددی داروهای ژنریک 78 تا 85 درصد با سهم ارزشی 22 تا 36 درصد بوده است. درصد و با وجود معرفی داروهای گران قیمت با تکنولوژی بالا، نرخ رشد هزینه های سالانه داروها در کشورهای توسعه یافته منفی بوده است.

در ادامه جلسه، عباس کبریایی زاده، استاد دانشکده داروسازی و رئیس مرکز اقتصاد و مدیریت دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه آیا الزام به رعایت سیاست های ژنریک در سیاست های کلی بهداشت و درمان الزامی است. برنامه هفتم توسعه فرصت یا تهدید است: یک سازمان قدرتمند غذا و دارو می تواند، اگر بازار دارو باشد عمومی برای پیاده سازی که دارویی با کیفیتی قابل مقایسه با داروی برند ارائه می کند و دستیابی به این دستاورد نیازمند دستورالعمل های کاربردی و عملیاتی است. همچنین قیمت گذاری داروهای ژنریک باید منطقی باشد تا از کیفیت و کارایی و بهبود شاخص های سلامت جامعه، داروهایی با نام ژنریک در بازارهای داخلی و بین المللی اطمینان حاصل شود. بین المللی آنها باید شاخص های رقابتی مانند ثبات، کیفیت و … داشته باشند. شرکت ها برای جلب اعتماد مصرف کنندگان به محصولات خود از لوگو و برند خود استفاده می کنند.

سخنران دیگر این نشست نازیلا یوسفی، دانشیار و عضو گروه علوم دارویی فرهنگستان علوم پزشکی بود که در قالب برنامه هفتم پیشرفت در خصوص نظام دارویی کشور صحبت کرد.

وی به بیانیه فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص طرح ژنریک و نظام ملی دارویی اشاره کرد و گفت: این بیانیه در زمستان 1397 صادر شده و در آن آمده است که در سامانه ژنریک داروسازی، عرضه تمامی داروها در تمامی بخش ها وجود دارد. کشور و کلیه مراکز درمانی و برای همه افراد باید نام ژنریک با یک قیمت باشد. باید پذیرفت که اجرای نظام دارویی «طرح ژنریک» تأثیرات کاملاً مثبتی بر نظام سلامت داشته است و همه آحاد مردم ایران باید بدون سردرگمی از این نعمت برخوردار شوند. در این بیانیه نیز آمده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: در نظام داروسازی ژنریک، تمامی داروهای تولید شده در کشور باید با نام ژنریک تولید شوند و شرکت های دارویی مجاز هستند تا امکان ردیابی فرآورده های خود توسط سازمان های نظارتی و همچنین شناسایی آن ها توسط نسخه نویس و مصرف کننده را فراهم کنند. از تغییر شکل و ظاهر داروهای ساخته شده یا استفاده از بسته بندی های مختلف فقط باید با نام ژنریک استفاده شود. در سیستم داروهای ژنریک، تجویز دارو تنها از داروهای موجود در فهرست دارویی ایران مجاز است.

محمدعلی محققی، معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی ایران در پایان اظهار داشت:
اگر بخواهیم نقش فرهنگستان را در یک موضوع مهم در نظام سلامت، مانند نظام ملی دارو با طرح ژنریک مشخص کنیم، باید چهار بعد را در نظر بگیریم و توجه داشته باشیم که رسالت فرهنگستان فرهنگ سازی است و به منظور فرهنگ سازی برای اثربخشی باید همه جوانب فرهنگ را در نظر گرفت. که شامل آن شود تاثیرگذارترین سلامت جامعه است.

وی در ادامه بیان کرد: از دیگر وظایف فرهنگستان ارتقای علمی است و این مهم در مفهوم برنامه ریزی نظام دارویی، «خوداتکایی در حوزه پزشکی» است و وابستگی به کشورمان تحمیل نشود و دستیابی به آن اقتدار باید یکی از وظایف ما باشد.

محققی به موضوع حمایت جویی اشاره کرد و افزود: مهمترین مطالبه فرهنگستان در تمامی مسائل سلامت اجرای همه جانبه سیاست کلی سلامت است. در گروه علوم دارویی بیانیه های بسیار ارزشمندی در مورد طرح ژنریک تهیه شد که باید مورد بررسی و تایید فرهنگستان قرار گیرد. سیاست گذاران و جامعه سلامت برای تصمیم گیری سلام اهمیت سامانه را باید در حوزه نظام دارویی ارسال کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا