سلامت خانواده

آخرین وضعیت داروخانه های آنلاین/ فروش بدون نسخه الکترونیکی ممنوع است – خبرگزاری مهر ایران و جهان

سلامت جو، موضوع فروش اینترنتی دارو و عرضه دارو در فضای مجازی اخیرا به یکی از مهم ترین موضوعات کشور تبدیل شده و نظر مخالفان و موافقان بسیاری را به خود جلب کرده است، برخی افراد این موضوع را به نفع بیماران می دانند. و افزایش آنها اعلام می کنند که بیماران به دارو دسترسی دارند، اما دیگران این را تهدیدی برای سلامتی و فشار اقتصادی بر بیماران می دانند.

بر اساس اعلام مراجع ذیربط، با ابلاغ آئین نامه تامین و حمل و نقل مواد مخدر از طریق بسترهای اینترنتی، عرضه و حمل و نقل مواد مخدر به مدت شش ماه در چند استان به صورت آزمایشی اجرا شده است. ورود بسترهای اینترنتی به حوزه فروش مواد مخدر همچنان غیرقانونی و غیرمجاز تلقی می شود.

در همین راستا برخی از تولیدکنندگان دارو مخالفت خود را با اجرای طرح آزمایشی فروش اینترنتی دارو که اخیراً آیین نامه آن از سوی مسئولان وزارت بهداشت ابلاغ شده است، اعلام کرده اند.

استان قم یکی از استان هایی است که مدتی است این طرح در آن اجرا شده است به همین دلیل خبرنگار مهر با هدی ابوالحسنی، دکتری. داروسازی و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم روند اجرای این طرح در حال بررسی است یک شخص شما توضیحاتش را بخوانید.

خانم دکتر به عنوان اولین سوال داروخانه ها نگران فروش دارو توسط پلتفرم ها هستند. آیا این اتفاق در استان شما افتاده است؟

فروش اینترنتی دارو به معنای ارائه و توزیع دارو و محصولات سلامت محور از طریق بسترهای کسب و کار اینترنتی است. این مدل فروش به مشاغل اجازه می دهد تا داروها را از طریق سفارشات آنلاین به مصرف کنندگان نهایی تحویل دهند.

طبق مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این فرآیند باید با رعایت الزامات فنی و قانونی انجام شود. این معیارها شامل مواردی مانند امنیت اطلاعات کاربران، محرمانه بودن داده های پزشکی، ارائه نسخه های الکترونیکی و بسته بندی استاندارد داروها برای حمل و نقل است. همچنین شرکت های حمل و نقل واسطه ای که دارو در اختیار استفاده کنندگان قرار می دهند باید شرایط بهینه حمل و نقل را رعایت کرده و موظف به اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح باشند.

مسئله اصلی تامین دارو است نه فروش دارو. این امر فقط برای کسانی امکان پذیر است که به نسخه الکترونیکی دسترسی داشته باشند و کد رهگیری دریافت کنند. این گونه است که پزشک برای بیماری که ویزیت کرده است، نسخه الکترونیکی را در مطب خود ثبت می کند و بیمار با ثبت نسخه، کد رهگیری دریافت می کند تا بتواند داروی خود را از داروخانه مورد تایید سازمان غذا و دارو تهیه کند.

روش کار به این صورت است که از طرف داروخانه هایی که داروها را در اختیار دارند، پس از دریافت نسخه و کد رهگیری بیمار، داروها را بسته بندی کرده و از طریق سکوهای شخصی به درب منزل ارسال می کنند.

با این توضیحات فقط برای تحویل دارو توسط پلتفرم باید نسخه الکترونیکی صادر شود؟

بسیار مهم است که پزشک داروها را در مطب خود تجویز کند و نسخه را به صورت الکترونیکی ثبت کند تا به بیمار کد رهگیری بدهد، بنابراین داروخانه کد رهگیری و کد ملی را از بیمار می گیرد تا نسخه را برای آنها باز کند. یکی از مزایای این روش این است که بیمار به جای حضور فیزیکی در داروخانه، می تواند داروهای خود را از طریق سکوهای تجاری درب منزل دریافت کند.

پلتفرم ها چگونه می توانند درخواست خود را ثبت کنند؟

در حال حاضر این دستورات و مقررات به 4 استان قم، مازندران، زنجان و قزوین ابلاغ شده است که به صورت نمونه قابل اجرا می باشد. پلتفرم هایی که می خواهند در این برنامه شرکت کنند باید مستقیماً به FDA مراجعه کنند. ما به عنوان معاونت غذا و داروی قم موظفیم درخواست داروخانه ها برای فروش پلت فرم دارو را به کمیسیون 20 دانشگاه ببریم تا برای تایید به سازمان غذا و دارو ارسال شود.

آیا داروخانه ها مجاز به فروش مستقیم داروها به صورت آنلاین هستند؟

در حال حاضر داروخانه هایی که مجوز فروش اینترنتی دارند فقط می توانند فرآورده های مکمل و آرایشی را به فروش برسانند و امکان فروش اینترنتی دارو و شیرخشک ممنوع است. حتی با وجود شرایط جدید باز هم اجازه فروش مستقیم دارو را ندارند و فقط نسخه الکترونیکی را دریافت و پس از تایید ارسال می کنند. آنها در واقع به عنوان یک پیک کار می کنند. بر اساس ماه پنجم این آیین نامه، در صورتی که داروخانه تمایلی به همکاری با پلتفرم ها نداشته باشد، می تواند از طریق تماس تلفنی یا نرم افزارهای داخلی، کد ملی و کد رهگیری نسخه بیمار را دریافت و دارو را با بسته بندی مناسب برای بیمار ارسال کند.

نسخه ها به صورت الکترونیکی هستند و دارو بدون تجویز پزشک به بیمار تحویل داده نمی شود. همچنین هیچ دارویی بدون نسخه ارسال نمی شود. فروش اینترنتی داروخانه ها سال به سال تمدید می شود و در صورت نداشتن تخلف می توانند به کار خود ادامه دهند در غیر این صورت مجاز به فروش نیستند.

در برخی داروخانه ها امکان فروش داروهای بدون نسخه وجود دارد و این نوع داروها را می فروشند، آیا این کار مجاز است؟

این امر به هیچ وجه جایز نیست و این تخلف است، داروخانه نیز مجاز به فروش بدون نسخه دارو نیست و فقط داروخانه می تواند داروهای OTC را به صورت حضوری بفروشد و فروش اینترنتی ممنوع است.

آیا تخلفی به شما گزارش شده است؟

معاونت غذا و دارو باید بر عملکرد داروخانه ها نظارت داشته باشد و عملکرد آنها سالانه بررسی می شود. در یک مورد فروش اینترنتی شیرخشک رژیمی با انجام این کار توسط داروخانه ممنوع و مجوز فروش داروخانه متخلف لغو شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا