اخبار سلامت

غذاهای مناسب رمضان برای افراد با چربی خون بالا

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، احمد اسماعیل زاده در خصوص روزه داری در افراد مبتلا به چربی خون یا تری گلیسیرید بالا اظهار داشت: بیماران مبتلا به اختلال در سطح چربی خون (کلسترول بالا، LDL، تری گلیسیرید) با الگوی غذایی مناسب در سحر افطار و شام می تواند به بهبودی شما از بیماری کمک کند.

وی افزود: برای این بیماران مانند افراد سالم صرف صبحانه، افطار و شام و نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در فاصله افطار تا سحر توصیه می شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: افراد مبتلا به کلسترول خون باید در تمام وعده های غذایی تمام نکات غذایی خود را رعایت کنند. برای این افراد بهتر است یک وعده سحری حاوی 2 عدد خرما، شیر کم چرب (1.5 درصد چربی و کمتر)، نان سبوس دار (سنگک، بربر، تافتون، نان سبوس دار)، سبزی، پنیر، 2 عدد گردو، از مصرف دو تا سه میوه فصل، آب لیموترش تازه و کلسترول بالا و غذاهای چرب اجتناب شود.

وی استفاده از غذاهای حبوبات را نیز برای این بیماران مفید بیان کرد و افزود: اما این افراد باید از مصرف تخم مرغ، نیمرو، املت، حلوا، زولبیا و بامیه پرهیز کنند.

اسماعیل زاده تصریح کرد: در زمان افطار آب جوشیده ولرم، چای ولرم، بیسکویت سبوس دار، نان سبوس دار، سبزی خوردن، آبلیموی تازه، دو عدد خرما، گوجه فرنگی تازه، غذای حاوی سبزیجات پخته مانند لوبیا سبز، هویج مصرف شود. کلم بروکلی یا کرفس پخته، پخته و کدو سبز آب پز با طعم آبلیمو یا ماست نیز توصیه می شود.

وی گفت: در این بیماران مصرف دو میوه فصل به همراه یک قاشق غذاخوری آجیل سویا بدون نمک و 5 تا 7 عدد بادام خام (بدون نمک) پس از افطار توصیه می شود. در وعده شام ​​بهتر است تمام محدودیت های غذایی در حالت عادی در نظر گرفته شود و از شام سبکی که با جوشاندن، بخار پز و پختن در فر تهیه می شود استفاده شود و از مصرف غذاهای سرخ شده و پرچرب خودداری شود.

اسماعیل زاده در ادامه تصریح کرد: بهتر است بیماران مبتلا به تری گلیسیرید بالا در این ماه نیز به رژیم غذایی عادی خود ادامه دهند و با تنظیم رژیم غذایی مناسب در هنگام سحر، افطار و شام به بهبود سطح تری گلیسیرید خون آنها کمک کند. انجام دادن

وی افزود: این بیماران بهتر است آب جوشیده ولرم، نان سبوس دار (سنگک، بربری، تافتون، نان جو کامل)، چای، دو عدد خرما، حبوبات (عدس)، ۲ تا ۳ میوه فصل، آبلیمو مصرف کنند. از خامه ترش تازه استفاده کنید.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: استفاده از حلوا، حلوای قندی، شله زرد، مربا، عسل و سایر مواد غذایی حاوی قند بالا برای این افراد توصیه نمی شود، زیرا قند بالای این غذاها. در بدن به تری گلیسیرید تبدیل می شود. افطار بهتر است شامل آب جوشیده، چای ولرم، بیسکویت سبوس دار، نان سبوس دار، خوردن سبزیجات، پنیر، سبزیجات پخته مانند کدو حلوایی، کرفس پخته و آب پز، هویج پخته، لوبیا سبز یا نخود سبز با آبلیمو یا آب پرتقال باشد. ماست کمی هنگام افطار نیز دو خرما توصیه می شود. در این افراد یک ساعت پس از افطار، مصرف یک لیوان شیر کم چرب (1.5 درصد چربی یا کمتر) به همراه دو عدد گردو توصیه می شود.

وی گفت: بیماران در وعده شام ​​با رعایت الگوی غذایی مناسب در سحر، افطار و شام می توانند سطح قند خون خود را کنترل کنند. به طور کلی این بیماران باید از مصرف غذاهای حاوی قندهای ساده مانند زولبیا، بامیه، حلوا، حلوای قندی و شیل زرد که در این ماه رایج است خودداری کنند، زیرا این نوع غذاها به دلیل داشتن قندهای ساده زیاد، باعث افزایش یکباره در سطح قند خون می شود. خون این بیماران می شود

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: از آنجایی که بیماران دیابتی نوع 2 مستعد اختلال در سطح چربی خون هستند، بهتر است از مصرف غذاهای پرچرب، سرخ کردنی و پرکلسترول خودداری کنند.

اسماعیل زاده در ادامه به نکاتی برای داشتن الگوی غذایی مناسب در ماه رمضان اشاره کرد و اظهار داشت: از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کردنی خودداری کنید، از مصرف زیاد زولبیا، بامیه، حلوا، حلواهاشکری، نوشیدنی های شیرین، شربت های شیرین خودداری کنید. باید از مصرف مکرر و در مقادیر زیاد اجتناب کرد. حتما در سحر یا بعد از افطار از میوه های فصل و سبزیجات تازه استفاده کنید. از مصرف سس مایونز، خامه، سوسیس و کالباس در وعده صبحانه یا افطار خودداری کنید زیرا زمینه بروز مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل را فراهم می کند. مصرف انواع غذاهای گیاهی و حبوباتی توصیه می شود.

وی افزود: مصرف آبلیموی تازه در وعده سحری برای پیشگیری از تشنگی در ساعات پایانی روز توصیه می شود. از مصرف نمک زیاد غذا و غذاهای شور و کنسرو شده خودداری کنید زیرا علاوه بر مضرات و آسیب به سیستم قلبی عروقی باعث تشدید تشنگی در ساعات روزه داری می شود. حتما به جای نان سفید سبوس دار از نان سبوس دار استفاده کنید.

اسماعیل زاده ادامه داد: همچنین در این مدت از مصرف کیک های چرب، شیرینی های خامه ای، پیراشکی، نان های روغنی، تنقلات چرب و شور مانند چیپس خودداری کنید.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: روزه داری می تواند برای بسیاری از افراد گامی در جهت سبک زندگی سالم و متعادل باشد. اما هرکسی که دارای شرایط پزشکی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا یا دیابت است یا زنان باردار یا شیرده باید قبل از روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا