سلامت خانواده

چند دقیقه باید آفتاب بگیریم تا ویتامین D کافی جذب شود؟

به گزارش خبرآنلاین، پوکی استخوان یکی از بیماری های شایع در بین زنان است که باعث کاهش تراکم و کیفیت استخوان ها می شود. این بیماری معمولا در دوران یائسگی به اوج خود می رسد، اما می تواند زنان جوان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

فارس در گزارشی نوشت: در این مقاله به بررسی علائم و درمان پوکی استخوان در زنان جوان و یائسه می پردازیم. علائم و درمان پوکی استخوان در زنان جوان و یائسگی پوکی استخوان در زنان به ویژه در دوران یائسگی باعث کاهش تراکم و کیفیت استخوان می شود و می تواند زنان جوان را نیز درگیر کند. علائم این بیماری در زنان جوان شامل درد مفاصل و استخوان، کاهش قد، شکستگی های مکرر، ضعف عضلانی و کاهش استقامت بدنی است. در زنان یائسه، علائم شامل درد مزمن، کاهش تحرک، تغییر در قامت بدن، شکستگی ناگهانی و افزایش خطر افتادن است. عوامل خطر عبارتند از ژنتیک، تغییرات هورمونی، رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی ناکافی و مصرف سیگار و الکل.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید خطرناک است و تنها 20 دقیقه تابش مستقیم نور خورشید در روز برای جذب ویتامین D کافی است. البته لازم به ذکر است که برای افرادی که از کمبود ویتامین D رنج می برند، استفاده از قرص های مکمل همراه با این ویتامین ضروری است. نظر دکتر .

هاجر عباسی جراح و متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره شیوع پوکی استخوان در زنان بعد از یائسگی گفت: با کاهش اثرات هورمونی تخمدان ها روند پوکی استخوان یا به اصطلاح کاهش توده استخوانی در زنان تشدید می شود. .

وی با بیان اینکه بسیاری از زنان ممکن است در دوران یائسگی یا پس از آن دچار پوکی استخوان شوند، افزود: این بیماری بسته به شدت آن در بسیاری از موارد می تواند آزاردهنده باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به علائم پوکی استخوان ادامه داد: پوکی استخوان در مراحل اولیه علائم خاصی ندارد اما زمانی که بیماری شدید می شود علائم به سرعت به بیمار می رسد.

کمردرد یکی از شایع ترین علائم پوکی استخوان است که عباسی به آن اشاره کرد و افزود: این بیماران با کوچکترین ضربه دچار شکستگی یا مشکلات استخوانی می شوند که ممکن است برای یک فرد عادی منجر به شکستگی نشود.

این جراح و متخصص زنان و زایمان دانشگاه حداکثر توده استخوانی را در سنین زیر 30 سال ایجاد می کند و افزود: بیشتر روش های پیشگیری از پوکی استخوان مربوط به دوران بلوغ است که می توان توده استخوانی را به حداکثر رساند.

عباسی با بیان اینکه راه هایی برای افزایش تراکم استخوان در سنین بالاتر وجود دارد، تصریح کرد: در سنین بالاتر نباید از مصرف کلسیم، شیر، لبنیات، ورزش و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دلیل کاهش تراکم استخوان غافل شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اهمیت تغذیه و ورزش مناسب را به افرادی که در سن یائسگی هستند یادآور شد و افزود: ورزش و حرکات کششی به ویژه آنهایی که به استخوان ها فشار می آورند و باعث تشکیل استخوان می شوند توصیه می شود.

وی تاکید کرد: بی حرکتی یکی از مهم ترین عوامل اختلال عملکرد استخوان است.

متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه توده استخوانی زنان در مقایسه با مردان کمتر است، ضرورت ورزش و تغذیه سرشار از کلسیم را یادآور شد و گفت: کاهش عملکرد هورمون ها و همچنین ژنتیک می تواند در بروز پوکی استخوان موثر باشد.

عباسی با بیان اینکه تراکم استخوان در افراد کوچکتر از سایرین کمتر است، ادامه داد: این افراد مستعد پوکی استخوان هستند و باید توصیه های افزایش توده استخوانی را به ویژه در سنین پایین جدی تر بگیرند.

وی با اشاره به اینکه کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید در بازجذب توده استخوانی موثر است، ادامه داد: در این گروه باید اقدامات پیشگیرانه، تغذیه مناسب و ورزش مورد توجه قرار گیرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه به افرادی که پس از انجام جراحی های معده یا روده از داروهای مختل کننده جذب کلسیم استفاده می کنند، توصیه کرد: در این موارد برای پیشگیری از پوکی استخوان با پزشک متخصص مشورت کنند.

عباسی بر پرهیز از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی تاکید کرد و گفت: مشروبات الکلی، سیگار و مواد دخانی از جمله مواردی هستند که می توانند روند جذب کلسیم را مختل کنند.

این جراح و متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: زنان ایرانی بر اساس مشاهدات بالینی از درد استخوان شکایت دارند زیرا اغلب ورزش نمی کنند یا کم تحرک هستند.

وی ادامه داد: ورزش باید جزو روال زندگی باشد، هر مقدار ورزش باید بر اساس توانایی بدنی انجام شود. زیرا اگر توصیه ها را نادیده بگیریم در آینده در معرض درد استخوان و پوکی استخوان خواهیم بود.

عباسی با اشاره به اینکه پوکی استخوان می تواند زندگی شخصی افراد را تحت تاثیر قرار دهد یا حتی روند آن را مختل کند، ادامه داد: پیاده روی در زیر نور آفتاب، استفاده از سبزیجات با برگ تیره و لبنیات کم چرب سرشار از ویتامین D، مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات منظم. راه حل مناسبی برای جبران یا کاهش از دست دادن توده استخوانی است.

وی با بیان اینکه نور خورشید منبع خوبی برای جذب ویتامین D است، خاطرنشان کرد: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید خطرناک است و روزانه تنها 20 دقیقه تابش مستقیم نور خورشید برای جذب ویتامین D کافی است، البته لازم به ذکر است که برای افرادی که در صورت ابتلا به کمبود ویتامین D، مصرف قرص های مکمل با نظر پزشک ضروری است.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا