بهداشت و درمان

ششمین سرطان شایع جهان در کمین سیگاری‌ها و الکلی‌ها!

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، فرزانه آقا حسینی، فوق تخصص بیماری های دهان و صورت و رئیس انجمن علمی بیماری های دهان و فک و صورت درباره عمومیت بیماری های دهان و فک و صورت گفت: حوزه بیماری های دهان و فک و صورت شامل تشخیص، پیشگیری و مدیریت بیماری ها (انواع عفونت های دهانی ویروسی، قارچی و باکتریایی)، انواع زخم ها، ضایعات سفید و قرمز، رنگدانه های دهان)، اختلالات مخاطی، خوش خیم، پیش بدخیم و بدخیم است. ضایعات (سرطان) مربوط به مخاط دهان، اختلالات دندانی، اختلالات و بیماری های غدد بزاقی از جمله خشکی دهان، اختلالات مفصل گیجگاهی فکی، دردهای اولیه یا ارجاعی در دهان، فک، صورت، تشخیص متاستاز در سایر نواحی دهان و تشخیص تظاهرات بیماری سیستمیک

وی درباره وظایف متخصصان در این زمینه گفت: کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند باید با معاینات بالینی و در صورت نیاز با آزمایش های مختلف تصویربرداری، آزمایش های آزمایشگاهی و بیوپسی، بیماری ها و ضایعات دهان را تشخیص دهند و بتوانند بیماری ها را با روش های دارویی، جراحی درمان کنند. و از سایر تکنیک های مدیریتی استفاده کنید.

آقا حسینی افزود: این رشته تمامی بیماری هایی که مخاط دهان را درگیر می کند شامل لثه های فوقانی و تحتانی، گونه ها، سطح پشت، شکم و کناره های زبان، کام سخت و نرم کام و کف دهان را پوشش می دهد.

متخصص دهان و فک و صورت: متخصصان فک و صورت با طیف وسیعی از مشکلات و بیماری های مربوط به دهان، دندان ها، فک ها و ساختارهای صورت سروکار دارند. دلیل وسیع بودن این ناحیه پیچیدگی ساختارهای فک و دهان و ارتباط آنها با سایر سیستم های بدن است. بسیاری از مشکلاتی که در این زمینه ایجاد می شود نه تنها دهان و دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه سلامت کلی بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

چه زمانی باید به متخصص فک و صورت مراجعه کنیم؟

وی در خصوص ناشناخته بودن این رشته گفت: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که رشته ما کمتر شناخته شده است یعنی اگر بیماری در ناحیه فک یا صورت مشکل داشته باشد نمی داند به کدام متخصص مراجعه کند.

سرطان سر و گردن ششمین سرطان شایع در جهان است که در این میان سرطان دهان شایع ترین است. به همین دلیل رشته تخصصی ما. از نظر تشخیص و مدیریت به موقع می تواند نقش تعیین کننده ای در کیفیت زندگی و طول عمر بیماران داشته باشد. بنابراین چکاپ های دهان از نظر متخصصان بیماری های دهان و فک و صورت مهم تلقی می شود. نکته قابل توجه این است که پس از تشخیص سرطان های دهان، این بیماران را برای مدیریت به انکولوژیست ارجاع می دهیم، اما پس از جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی، پیگیری بیماران باید توسط ما متخصصان انجام شود. ما متخصصان با معاینات بالینی این امر مهم را با دقت بالا انجام می دهیم و در صورت نیاز بیوپسی را تکرار می کنیم.

یک متخصص بیماری های دهان و فک و صورت درباره مشکلات سرطان دهان بیان کرد: چندین ضایعات پیش سرطانی داریم که اگر مراقبت کنیم تبدیل به سرطان نمی شود.

80 درصد از کسانی که سرطان دهانشان دیر تشخیص داده می شود کمتر از 2 سال زندگی می کنند

وی بیان کرد: سرطان دهان در صورتی که دیر تشخیص داده شود می تواند سرطان بسیار مهمی به حساب بیاید چرا که پس از جراحی به دلیل وجود بافت زیاد، بیمار نمی تواند غذای مناسب بخورد یا به درستی صحبت کند و ممکن است ظاهر بدشکلی نیز ظاهر شود. علاوه بر دردی که متحمل می شود، نمی تواند از نظر جسمی و روحی آرام بگیرد. 80 درصد کسانی که سرطان دهانشان دیر تشخیص داده می شود کمتر از 2 سال عمر می کنند، تکرار می کنم چون بیماریشان دیر تشخیص داده می شود، در حالی که اگر زود تشخیص داده شود، پیش آگهی خیلی خوبی دارند.

آقا حسینی در خصوص سیگارهای الکترونیکی نیز گفت: سیگار الکترونیکی نیز باعث سرطان دهان می شود، اما از نظر شدت اثر باید در مورد آن تحقیق کرد، زیرا به تازگی وارد بازار شده است و برای پی بردن به مضرات آن نیاز به زمان داریم و آسیب. به طور کامل روی آن انجام شود، اما در حال حاضر با تحقیقات اندکی که انجام شده است، نشان داده شده است که حتی سیگارهای الکترونیکی نیز می توانند باعث سرطان دهان شوند.

75 درصد سرطان های دهان ناشی از مصرف سیگار و الکل است

وی تاکید کرد: 75 درصد سرطان ها ناشی از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی است. اگر به جامعه اطلاع داده شود که سیگار نکشند و مشروبات الکلی مصرف نکنند، 75 درصد کاهش سرطان دهان در جامعه خواهیم داشت.

این فوق تخصص بیماری های فک و صورت درباره سن شروع سرطان دهان گفت: معمولا بعد از 40 سالگی شیوع آن افزایش می یابد اما در حال حاضر بیماران سرطانی جوانی داریم که HPV نیز می تواند در علت آن دخیل باشد.

وی در پایان گفت: بسیاری از ضایعات ما ضایعات تحریکی هستند، به عنوان مثال با گاز گرفتن لب، زبان، تحریکات دندانی، پروتزها، عادات دهانی یک سری ضایعات ظاهر می شود که با تشخیص و مدیریت صحیح می توان به طور کامل درمان کرد.

وی با اشاره به برخی تخلفات در این حوزه درمانی یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که افراد این حوزه با سوء استفاده از بیماران هزینه های هنگفتی می گیرند و نه تنها کمکی به درمان آنها نمی کنند، بلکه با ترساندن بیمارانی که اگر انجام دهند، هزینه های هنگفتی را از بیماران دریافت می کنند. با گوش دادن به دستورات آنها دچار سرطان می شوند و باعث استرس و اضطراب شدید بیماران می شوند، بنابراین لازم است افراد در انتخاب متخصص دهان، فک و صورت دقت کنند.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا