اخبار سلامت

تجویز دارو در ایران 2 برابر میانگین جهانی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، محمدمهدی نشی; مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در مراسم بزرگداشت سی‌امین روز ملی بیمه سلامت که امروز در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: بیمه سلامت نیمی از جمعیت کشور یعنی بیش از 45 میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد که بیشتر آن‌ها اهل کشور هستند. گروه های کم درآمد از این تعداد بیش از 20 میلیون نفر بیمه روستایی هستند و 5 دهک اول جامعه که 12 میلیون نفر را شامل می شود نیز به صورت رایگان بیمه می شوند.

نشی با اشاره به گستردگی نظام بیمه ای در کشور گفت: اگرچه سیستم بیمه ای جامع است اما عمق پوشش و میزان پرداختی ها کافی نیست. ارائه پوشش بیمه ای خدمات پرستاری در منزل را به شورای عالی بیمه سلامت پیشنهاد کرده ایم و در صورت تصویب آماده اجرای آن هستیم.

وی افزود: رویکرد بیمه ها تاکنون بیشتر بر پرداخت هزینه های درمانی متمرکز بوده و به پیشگیری از بیماری ها توجهی نداشته است. اما از سال گذشته بخش پیشگیری در این سازمان راه اندازی شد تا با شناسایی عوامل بیماری از افزایش هزینه های درمان جلوگیری شود. عوامل آسیب زا، از جمله اقدامات غیر ضروری و تجویز بیش از حد داروها، باید کاهش یابد.

نشی در ادامه گفت: در حال حاضر میانگین تعداد داروهای تجویز شده به ازای هر نسخه در ایران 4.2 قلم است در حالی که میانگین جهانی کمتر از 2 قلم است. بنابراین باید از تجویز داروهای غیر ضروری و انجام عمل های غیر ضروری خودداری کنیم.

وی با تاکید بر گستردگی خدمات بیمه سلامت در حوزه های تشخیصی، درمانی و دارویی گفت: صندوق بیماران صعب العلاج نیز برای پوشش 70 تا 90 درصد هزینه های بیماری های مزمن راه اندازی شده است.

نشی همچنین اعلام کرد: بیش از 98 درصد مدارک بیمه سلامت به صورت الکترونیکی و تنها 2 درصد مدارک به صورت کاغذی دریافت می شود. البته پرونده الکترونیک سلامت هنوز کامل نشده و هر ایرانی باید پرونده الکترونیکی داشته باشد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا