سلامت خانواده

آخرین وضعیت «هپاتیت» در ایران/ آیا هپاتیت کشنده است؟

به گزارش خبرآنلاین، هپاتیت های ویروسی به پنج گروه A، B، C، D و E طبقه بندی می شوند. هپاتیت های A و E به روش مدفوعی-خوراکی و از طریق دفع غیربهداشتی فاضلاب، آب و غذای آلوده، عدم رعایت بهداشت منتقل می شوند. رعایت بهداشت فردی و عدم شستن دست های آلوده با آب و صابون قبل از غذا. روش انتقال هپاتیت C، B و D با هپاتیت E و A متفاوت است و از طریق خون و فرآورده های خونی آلوده، انتقال از زنان باردار آلوده به نوزادان و اقداماتی مانند حجامت، خالکوبی، پزشکی و دندانپزشکی منتقل می شود. خدمات با ابزار غیر استریل و آلوده. تبدیل می شوند

کاهش تعداد موارد هپاتیت در سراسر جهان

ایسنا در گزارشی نوشت: بر اساس گزارش های منتشر شده، موضوع هپاتیت در کانون توجه نظام سلامت قرار دارد و 198 کشور برای رفع این بیماری اقداماتی انجام داده و در این راستا گام برمی دارند. سازمان بهداشت جهانی آمار هپاتیت را منتشر می کند. گزارش سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که 354 میلیون نفر در جهان به هپاتیت B و C مبتلا هستند که از این تعداد 58 نفر به هپاتیت C و 296 میلیون نفر به هپاتیت B مبتلا هستند.

البته بررسی مقایسه ای تعداد مبتلایان به هپاتیت نشان می دهد که با روند کاهشی ابتلا به این بیماری مواجه هستیم. تعداد مبتلایان به این بیماری در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در حالی که 354 میلیون نفر در سال 2023 به هپاتیت مبتلا می شوند، تعداد مبتلایان به این بیماری در سال جاری برابر با 304 میلیون نفر است. 50 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت C و 254 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت B تعداد مبتلایان به هپاتیت در سال جاری را تشکیل می دهند.

آیا هپاتیت کشنده است؟

واکسن؛ راه حلی برای کنترل هپاتیت

متأسفانه هپاتیت سالانه باعث مرگ بیش از یک میلیون نفر می شود. دکتر رشید رمضانی رئیس اداره مبارزه با هپاتیت وزارت بهداشت پیشتر اعلام کرده بود: سالانه حدود 1.2 میلیون نفر در جهان بر اثر هپاتیت B و C جان خود را از دست می دهند. یک نفر بر اثر هپاتیت فوت می کند.

اگرچه میزان مرگ و میر ناشی از بیماری هپاتیت در دنیا بالاست، اما به گفته سیاستگذاران بهداشت و درمان کشور، با توجه به اقدامات انجام شده، میزان مرگ و میر ناشی از هپاتیت در کشور پایین است. واکسیناسیون هپاتیت B فرصت خوبی را برای پیشگیری از این بیماری فراهم می کند و بسیار موثر است.

با توجه به اینکه با تزریق واکسن می توان از ابتلا به هپاتیت B پیشگیری کرد، اهمیت و ضرورت واکسن هپاتیت در مرکز ملی واکسیناسیون کشور قرار گرفته است و به گفته رئیس اداره مبارزه با هپاتیت وزارت بهداشت، تمام نوزادان ایرانی واکسن هپاتیت B را در بدو تولد دریافت کنید. . در همین حال، برآوردها نشان می دهد که تنها 45 درصد از نوزادان جهان در بدو تولد واکسن هپاتیت B دریافت می کنند.

بررسی سوابق کاری وزارت بهداشت نشان می دهد که تزریق واکسن هپاتیت B فقط مختص نوزادان نیست، بلکه گروه های پرخطر که به گفته مسئولان وزارت بهداشت حدود 6 میلیون نفر هستند نیز دریافت کرده اند. واکسن هپاتیت B ایران بخشی از منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی است و تزریق بیش از 40 میلیون دوز واکسن هپاتیت B در این منطقه بی نظیر تلقی می شود.

گروه های پرخطری در جامعه وجود دارند که «پاشنه آشیل» کنترل هپاتیت در کشور محسوب می شوند. بررسی ها نشان می دهد که شیوع هپاتیت در بین افراد عادی وجود ندارد و این بیماری در گروه های پرخطر شایع است و به «جمعیت های کلیدی» معروف هستند. زندانیان، افراد دارای رفتارهای جنسی پرخطر، افرادی که مواد مخدر تزریقی یا استنشاقی می کنند، گروه های پرخطر هپاتیت B و C هستند.

وضعیت هپاتیت در کشور

سازمان بهداشت جهانی در برخورد با هپاتیت مانند سایر بیماری ها رویکردی مشابه دارد. یعنی کشورها را بر اساس شدت شیوع بیماری به دسته های مختلفی تقسیم کرده است. بر اساس طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی، شیوع هپاتیت در کشورها به چهار دسته «خیلی زیاد»، «متوسط»، «کم» و «بسیار کم» و کشورهایی که شیوع این بیماری در آنها است، تقسیم می شود. حدود هشت درصد از کشورهایی هستند که بیشترین شیوع را دارند. بسیار بالا در نظر گرفته می شوند. ایران در گروه کشورهای با شیوع بسیار کم هپاتیت قرار دارد.

به گفته رئیس اداره کنترل و مبارزه با هپاتیت وزارت بهداشت، شیوع هپاتیت رو به کاهش است. به گونه ای که کمتر از یک درصد جمعیت کشور به هپاتیت B مزمن و کمتر از 0.2 (دو دهم) درصد به هپاتیت C مزمن مبتلا هستند. میزان مرگ و میر ناشی از هپاتیت B و C و همچنین شیوع این بیماری رو به کاهش است. ، و در وضعیت مطلوبی قرار داریم.

تشخیص هپاتیت “فعال” و “غیر فعال” در کشور

البته پیشگیری و کنترل بیماری هپاتیت تنها به واکسیناسیون محدود نمی شود، بلکه شناسایی به موقع بیماران نیز بسیار مهم است. با توجه به اهمیت شناسایی به موقع بیماران هپاتیتی، وزارت بهداشت دستورالعمل هایی را به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارائه کرده است. رشید رمضانی پیش از این درباره این دستورالعمل گفته بود: دستورالعملی به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارسال شده و نسخه جدید این دستورالعمل در حال ویرایش است. وزارت بهداشت به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرده است تا «تشخیص بیماری‌های فعال» و «تشخیص غیرفعال بیماری» را برای رفع هپاتیت در دستور کار قرار دهند. به عنوان مثال در صورتی که زنان باردار، افراد دارای سابقه رفتارهای پرخطر، افراد دارای سابقه تزریق مواد مخدر به مراکز درمانی، دانشگاه های علوم پزشکی با رضایت فرد مراجعه کننده مراجعه کنند، می توانند از کیت برای شناسایی فرد استفاده کنند. با هپاتیت این روش، روش تشخیصی غیرفعال است. کیت های تشخیص سریع هپاتیت به اندازه کافی در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفته است.

به گفته وی، مراقبین سلامت در روش تشخیص فعال نیز با مراجعه به مکان هایی مانند زندان که احتمال شیوع هپاتیت وجود دارد، گروه های پرخطر و معتادان متجاهر را شناسایی می کنند و با استفاده از کیت های تشخیص سریع، بیماران هپاتیتی را شناسایی می کنند.

درمان رایگان هپاتیت

وزارت بهداشت با هدف کنترل بیماری هپاتیت خدمات درمانی هپاتیت B را برای برخی گروه ها به صورت رایگان ارائه می کند و درمان هپاتیت C نیز در کشور رایگان است. به گفته رئیس اداره مبارزه و مبارزه با هپاتیت وزارت بهداشت، به دلیل اینکه این احتمال وجود دارد که گروه های پرخطر نتوانند هزینه درمان هپاتیت B را پرداخت کنند، درمان این بیماری برای گروه های پرخطر رایگان است. همچنین درمان هپاتیت C به صورت رایگان انجام می شود و ایران اولین کشوری است که این بیماری را به صورت رایگان درمان می کند.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا