اخبار سلامت

9 توصیه دارویی ضروری به مسافران نوروزی

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، اگر قصد دارید در تعطیلات نوروزی پیش رو به شهرهای دیگر سفر کنید؛ اولین چیزی که باید به آن توجه کنید این است؛ حفظ سلامت خود و اعضای خانواده در هنگام سفر. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های مزمن هستند که نیاز به دارو دارند یا کودکان را با خود به مسافرت می برند، به همین دلیل رعایت نکات مربوط به مصرف و مصرف دارو در تعطیلات ضروری است. در ادامه به چند توصیه دارویی برای سفرهای نوروزی پرداخته ایم:

داروهای خود را در طول سفر همراه داشته باشید

در طول سفر داروهای خود را همراه داشته باشید تا تا زمانی که داروخانه ای در مقصد پیدا نکنید، برایتان مشکلی پیش نیاید.

جعبه کمک های اولیه همراه داشته باشید

همراه داشتن جعبه کمک های اولیه مخصوصا برای خانواده های دارای فرزند خردسال، همچنین همراه داشتن پوشک، شیر خشک، دماسنج، داروهای بدون نسخه مانند شربت تب، شربت سرماخوردگی، قطره یا شربت مولتی ویتامین و آهن، پماد سوختگی، پنبه، گاز استریل و سایر داروهایی که کودک مصرف می کند در طول سفر ضروری است.

داروها را در ماشین نگه ندارید!

هرگز داروی خود را در خودروی پارک شده زیر آفتاب یا پشت شیشه (حتی در هوای سرد) نگذارید. داروهای یخچالی را با کیسه یخ یا در ظروفی که دارو را خنک نگه می دارد حمل کنید.

توصیه های دارویی برای بیماران دیابتی و فشار خون

در مورد بیماران دیابتی که انسولین تزریق می کنند، تهیه انسولین و داروها یا سرنگ های مصرفی در تمام طول سفر، همراه داشتن دستگاه قند خون، همراه داشتن چند حبه قند، شیرینی، بیسکویت و آب میوه برای درمان افت احتمالی قند خون، حمل بین وعده های غذایی مناسب مانند میوه و ساندویچ های کوچک ضروری است.

برای بیماران مبتلا به فشار خون بهتر است فشارسنج و داروها همراه بیمار باشد و از خوردن غذاهای حاوی نمک مانند آجیل، تنقلات و غذاهای پرچرب خودداری کنند.

بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را قطع نکنید

بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا درمان آنها، دارو را قطع کنند، دوز مصرفی را تغییر یا کاهش دهند، یا زمان مصرف دارو را تغییر دهند. رعایت نکردن این اصول می تواند منجر به بی اثر شدن دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی و بروز عوارض جانبی و تشدید بیماری شود.

خودسرانه از داروهای ضد بارداری استفاده نکنید

داروهای ضد بارداری مانند LD در زنان فقط باید طبق دستور پزشک مصرف شود و نباید خودسرانه برای جلوگیری از خونریزی قاعدگی در سفر یا ماه رمضان مصرف شود. زیرا عوارض خطرناکی مانند اختلالات انعقادی، لخته شدن در عروق اندام تحتانی و حتی عروق مغزی را به دنبال خواهد داشت.

تاریخ انقضای داروها را چک کنید!

برای جلوگیری از عوارض جانبی، تاریخ انقضای داروها را قبل از مصرف بررسی کنید. تاریخ انقضا معمولاً روی جعبه مقوایی داروها و انتهای ورقه های آلومینیومی قرص ها و کپسول ها، روی شیشه آمپول و ویال های تزریقی و انتهای لوله پماد روی تاریخ شمسی یا میلادی نوشته می شود. خامه یا روی جعبه مقوایی آنها.

قطره های چشمی که پس از یک ماه باز شدن دیگر استریل نیستند و باید دور ریخته شوند.

داروها را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید

در طول سفر، داروها را در مکانی دور از دسترس کودکان قرار دهید. اگر فرزندتان دارو را قورت داد، با اورژانس 115 تماس بگیرید یا او را به اولین مرکز درمانی ببرید.

محصولات شیمیایی، شوینده ها، روغن، بنزین، داروها به ویژه شربت ترک اعتیاد متادون را همیشه در ظرف اصلی نگهداری کنید. هرگز این محصولات را در ظرف غذا مانند بطری نوشابه نگهداری نکنید، زیرا این عمل باعث می شود کودکان یا سایر اعضای خانواده به طور تصادفی مواد دارویی را بخورند و باعث مسمومیت شدید دارویی شوند.

نکاتی برای جلوگیری از تهوع و نیش حشرات

اگر هنگام مسافرت با ماشین، قطار، کشتی یا هواپیما احساس سرگیجه و حالت تهوع داشتید، می توانید با پزشک یا داروساز مشورت کنید و نیم ساعت قبل از شروع سفر از قرص دیمن هیدرینات 50 میلی گرمی استفاده کنید، البته اگر باردار هستید. یا شیردهی این داروها را باید با تجویز پزشک مصرف کنید.

برای جلوگیری از گزش حشرات در محیط های گرم و مرطوب، پشه بند، حشره کش های خانگی و یا پمادها و اسپری های دافع حشرات را به همراه داشته باشید، البته مراقب مسمومیت کودکان با این مواد باشید.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا