اخبار سلامت

مسمومیت های الکلی 41.6 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، محمدعلی توکلی; مدیر کل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور در نشست خبری امروز که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: طی 5 ماهه اول سال 1403، 4 هزار و 235 مورد مسمومیت منجر به فوت گزارش شده است. این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 4 هزار و 203 مورد بود افزایش اندکی داشته است.

وی افزود: این موارد شامل مرگ و میر ناشی از سموم، مواد مخدر و مواد مخدر و محرک است. به ویژه در این مدت 215 مورد مرگ ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن گزارش شده است که با شروع فصل سرما هشدار جدی در این زمینه ضروری است.

مدیر کل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور نیز خاطرنشان کرد: در سال گذشته 794 مورد فوت ناشی از گاز مونوکسید کربن به ثبت رسیده است. همچنین 162 مورد مسمومیت با سموم مختلف از جمله قرص برنج و سموم کشاورزی منجر به فوت شده است.

توکلی در ادامه گفت: فوتی های ناشی از مسمومیت با قرص برنج در سال جاری به 626 نفر رسید در حالی که این رقم در سال گذشته 518 نفر بود. همچنین مسمومیت های دارویی منجر به مرگ 1823 نفر و فوت 456 نفر بر اثر مسمومیت های دارویی و محرک شد که متادون بیشترین سهم را داشت.

وی درباره مسمومیت با الکل گفت: در 5 ماهه اول سال 1402، 392 مورد مسمومیت با نوشابه های حاوی متانول به ثبت رسیده است که این تعداد در سال جاری به 229 مورد کاهش یافته است که نشان دهنده کاهش 41.6 درصدی است. از این 229 مورد، 95 مورد به دلیل مصرف مستقیم متانول بوده که نسبت به سال گذشته 248 مورد کاهش 61 درصدی داشته است. البته آمار مربوط به مرگ و میر ناشی از نوشابه های حاوی متانول در ماه های شهریور و مهر هنوز تکمیل نشده و در این آمار لحاظ نشده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا