سلامت خانواده

برنامه های بیمه سلامت پیشگیرانه/ تشویق بیمه شدگان – خبرگزاری مهر ایران و جهان

فرشید عابدی در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که بیمه سلامت طی سه سال گذشته چه اقداماتی در زمینه ارتقای سواد سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری ها انجام داده است، گفت: در راستای ارتقای سواد سلامت، یادداشت تفاهم سه جانبه E با هدف ارتقای سواد سلامت جامعه از طریق تدوین و انتشار، بین معاونت پیشگیری سازمان، دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت و مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی به توافق رسید. محتوای علمی که تاکنون 7 جلد کتاب آموزش بیمار را گردآوری و منتشر کرده است. از سوی دیگر در راستای پیشگیری اولیه، اداره کل بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی کرمان با هماهنگی این معاونت اقدام به تهیه کتاب های آموزشی برای خانواده ها کرده اند.

وی با توجه به اهمیت فعالیت بیمه های پایه در حوزه پیشگیری و آموزش افزود: بر اساس اسناد بالادستی از جمله سیاست های کلی سلامت، ابلاغیه رهبری و همچنین قانون برنامه هفتم توسعه که در بند 70 اولویت ذکر شده است. پیشگیری بر درمان با مشارکت سازمان های بیمه پایه سلامت بله، فعالیت بیمه های پایه در حوزه پیشگیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است که می تواند بر اساس مطالعات علمی مختلف از هزینه های اضافی درمانی جلوگیری کند. سازمان های بیمه گر پایه باید با خرید راهبردی سلامت از مردم به وزارت بهداشت به عنوان متولی این حوزه کمک کنند تا این هدف محقق شود.

عابدی در پاسخ به این سوال که قرار بود در بخش پیشگیری برنامه های تشویقی برای بیمه شدگان اجرا شود؟ آیا مشوقی برای بیمه شدگانی که نیاز به درمان کمتری دارند وجود دارد یا برنامه ای برای این امر وجود دارد، تاکید کرد: تمامی سازمان های بیمه گر پایه موظفند بر اساس بند ج ماده ۷۳ قانون مشوق بیمه شدگان را اجرا کنند. برنامه هفتم توسعه. در راستای اجرای برنامه های پیشگیری و کنترل عوامل خطر، دستورالعمل های پیشنهادی توسط سازمان تهیه و به شورای عالی بیمه ارسال شده است که امیدواریم در اسرع وقت در شورای عالی بیمه بررسی و تصویب شود.

وی گفت: برای اولین بار برنامه های مرتبط با حوزه پیشگیری در تفاهم نامه 1403 نظام ارجاع مبتنی بر طب خانواده روستایی گنجانده شده است که تاکنون بسیاری از دانشگاه ها برای اجرای پیشگیری اولیه در سطح خود اقدام کرده اند. شهرهای انتخاب شده و مراحل اداری در حال انجام است.

عابدی افزود: از سوی دیگر اجرای طرح پیشگیری سطح 4 با هدف کاهش میانگین 0.5 دارو و یک آزمایش در هر نسخه و همچنین کاهش خدمات غیر ضروری از برنامه های این معاونت در این راستا است. در استان های گیلان، ایلام، سیستان و بلوچستان. و در آذربایجان شرقی اقدامات خوبی انجام شده است که از مهمترین برنامه های آن می توان به آموزش، توانمندسازی و فرهنگ سازی بیمه شدگان، توانمندسازی پزشکان، تحلیل اطلاعات، جلب مشارکت گروه های پزشکی و بهره مندی از دانش و تجربه ملی و بین المللی اشاره کرد.

معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در راستای پیشگیری سطح 4، طراحی دستورالعمل های بالینی در قالب اقدامات تشخیصی و درمانی یکی از مهمترین اقدامات در پیشگیری سطح 4 است که اداره کل بیمه سلامت استان یزد کتابی را در این راستا تدوین و منتشر کرد که در این راستا زحمات زیادی کشیده اند که از همه آنها تشکر می کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا