بهداشت و درمان

مشارکت حدود ۷۰۰۰ پزشک در اجرای طرح پزشکی خانواده روستایی

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، مسعود مشاییخی درباره آخرین اجرای طب خانواده روستایی گفت: طب خانواده روستایی در سال 1383 به منظور ایجاد نظام ارجاع و دسترسی راحت و مناسب به خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر اجرا شد.

مدیرکل سلامت خانواده و نظام ارجاع سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه جمعیت تحت پوشش طب خانواده روستایی بیش از 20 میلیون نفر است، افزود: خدمات تحت پوشش پزشکی خانواده روستایی شامل پزشکی، دندانپزشکی، مامایی، سلامت روان، تغذیه است. بهبود، تصویربرداری پزشکی، آزمایشگاه و پزشکی.

وی با اعلام این خبر که تعداد مراکز خدمات جامع سلامت فعال چهار هزار و 287 مرکز است، تاکید کرد: حدود 7 هزار پزشک، 5 هزار و 662 ماما و هزار و 893 دندانپزشک و بهداشت دهان در طرح خانواده روستایی مشارکت دارند.

مشاییخی ادامه داد: امسال خدمات کارشناسی سلامت روان و خدمات کارشناسی بهبود تغذیه به بسته خدمات درمانی خانواده روستایی اضافه شده است.

مدیرکل سلامت خانواده و نظام ارجاع سازمان بیمه سلامت ایران در خصوص آخرین وضعیت درمانی خانواده های شهری فارس و مازندران گفت: این طرح در سال 1392 در استان های فارس و مازندران اجرا شد و خدمات پزشکی خانواده توسط هزار و 190 پزشک برای جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 35 هزار نفر در استان فارس و با 840 پزشک در استان مازندران برای جمعیتی بالغ بر 524 هزار و 254 نفر.

مشایخی گفت: دو کارگاه آموزشی سبک زندگی سالم بر اساس آموزه های طب ایرانی برای 7 هزار پزشک خانواده روستایی برگزار می شود.

وی درباره نظام ارجاع صندوق بیمه همگانی سلامت ایران نیز گفت: این طرح در سال 1400 اجرا شد که در حال حاضر جمعیتی بالغ بر سه میلیون و 953 هزار نفر از خدمات 3 هزار و 579 پزشک همکار با این طرح بهره مند می شوند.

این مقام مسئول در سازمان بیمه سلامت ایران از برگزاری وبینار آنلاین پیشگیری سطح چهارم با حضور پروفسور مایک جموله مبدع پیشگیری سطح چهارم خبر داد.

بر اساس اعلام سازمان بیمه سلامت، وی تاکید کرد: اجرای طرح پیشگیری اولیه در شهرستان های کهنوج، زرند و زهک به منظور دوری از عوامل خطر بیماری ها و کنترل آن ها آغاز شده است و پیش بینی می شود اجرای این طرح در 60 شهر کشور ادامه خواهد داشت.

مشایخی درباره پیشگیری سطح چهارم گفت: اجرای طرح پیشگیری سطح چهار با برگزاری دوره های بازآموزی پزشکان با هدف جلوگیری از عوارض نسخه های پزشکی در کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا