بهداشت و درمان

مردم زمان طلایی برای درمان سکته مغزی را از دست ندهند

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، احسان شریفی پور، دبیر انجمن سکته مغزی ایران در گفت و گوی تلفنی با برنامه روزنه رادیو دیاگو گفت: از هر چهار نفر یک نفر دچار سکته مغزی می شود. طول عمر

وی با بیان اینکه این بیماری بسیار جدی است و دومین عامل اصلی مرگ و میر و ناتوانی محسوب می شود، افزود: سکته مغزی هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان است. زمان طلایی چهار ساعت و نیم برای سکته مغزی مهم است. هر ثانیه تاخیر در درمان خطرات جبران ناپذیری را به همراه دارد.

شریفی پور تصریح کرد: در هر دقیقه دو میلیون سلول مغز و در هر ثانیه سی تا چهل هزار سلول مغز به طور غیر قابل برگشت تخریب می شوند. اگر فردی دچار ضعف ناگهانی در ناحیه صورت و اندام های فوقانی و تحتانی شد و یا دچار اختلال گفتاری شد، باید سریعا به مرکز درمانی منتقل شود.

دبیر انجمن سکته مغزی ایران تصریح کرد: به صورت سیستمی با اورژانس کشور هماهنگ شده و کدی به نام سما مخفف سکته مغزی ایران تعریف می شود تا هرکسی که علائم سکته مغزی دارد سریعا شناسایی و به منتخب و انتقال داده شود. مراکز درمانی آموزش دیده

شریفی پور گفت: بیمار باید در زمان طلایی به مرکز درمانی منتقل شود و باید با اورژانس به مرکز درمانی منتخب منتقل شود. مثلاً در شهر تهران شاید ده مرکز منتخب برای درمان این افراد وجود داشته باشد.

وی افزود: بافت مغز 20 درصد گردش خون بدن را تشکیل می دهد و فرمانده است. ما از درمان های زیادی برای کاهش ناتوانی افراد آسیب دیده استفاده می کنیم، اما اگر زمان طلایی را از دست بدهیم، اصل ماجرا از بین می رود.

شریفی پور گفت: اگر آسیب شدید باشد فرد دچار مرگ مغزی می شود و کاری نمی توان کرد. سکته مغزی بسیار مهم است اما اگر فشار خون خود را کنترل کنیم و ورزش کنیم و رژیم غذایی مناسب داشته باشیم به راحتی می توانیم از سکته جلوگیری کنیم. مردم باید علائم سکته مغزی را بشناسند و در اسرع وقت بیمار را به مراکز درمانی منتخب ببرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا