اخبار سلامت

تجویز دارو در ایران 2 برابر استاندارد جهانی/ نیاز به بودجه 155 هزار میلیاردی برای دارویار در سال آینده

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، محمدمهدی نشی امروز در نشست خبری سازمان بیمه سلامت ایران در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر میزان تحقق بودجه پروژه دروار در سال جاری و پیش بینی بودجه مورد نیاز برای سال آینده اظهار داشت: وی بیان کرد: سال 1402 تا کنون 70 درصد جذب و محقق شده است و اگر اعتبارات مربوط به این طرح کم بود، قرار بود متمم بودجه ارائه شود. ممکن است برای امسال 10 هزار میلیارد تومان دیگر محقق شود اما به هر حال تحقق بودجه این پروژه کمتر از میزان پیش بینی شده خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد داروها و تجهیزات در سال آینده مشمول این طرح شوند و یارانه آنها پرداخت شود، به حدود 155 هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران از میانگین بالای تجویز دارو در ایران خبر داد و افزود: در ایران در هر نسخه حدود 4 دارو تجویز می شود که بسیار بالاتر از میانگین جهانی است. سافت جهانی 1.6 تا 1.9 قرص در هر نسخه است و در ایران بیش از دو برابر نسخه و مصرف داریم.

نشی درباره اقدامات بیمه سلامت گفت: با همکاری مجلس و دولت، وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت گام مهمی در راستای بیمه رایگان پنج دهک اول جامعه برداشتند و در این راه. علاوه بر اینکه سه دهک اولی که سال گذشته به صورت رایگان ارائه شد تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، امسال دو دهک دیگر اضافه شد تا مردم نگران مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی نباشند. در حال حاضر 90 درصد هزینه های بستری و 70 درصد هزینه های سرپایی در بخش های دولتی و دانشگاهی تحت پوشش بیمه است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه برای دهک های دیگر نیز تخفیف ویژه در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: دهک ششم 20 درصد، دهک هفتم 30 درصد، دهک هشتم 40 درصد و دهک نهم 50 درصد حق بیمه خود را پرداخت می کنند. . و مابقی را دولت پرداخت می کند.

وی از ثبت 2 میلیون بیمار در صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج خبر داد و گفت: اعتبار صندوق حمایت از بیماری های خاص و صعب العلاج در حال حاضر 7 هزار میلیارد تومان است که باید در سال های آینده افزایش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که بیمه در صورت افزایش 46 درصدی تعرفه ها توانایی افزایش پوشش خدمات را دارد؟ وی تصریح کرد: در صورت افزایش 46 درصدی تعرفه ها در بخش دولتی سهم پرداختی از جیب مردم افزایش چشمگیری نخواهد داشت زیرا بیمه همچنان 90 درصد خدمات بستری را پوشش می دهد اما در بخش خصوصی به دلیل تفاوت تعرفه ها. با بخش دولتی مبلغ پرداختی از جیب مردم افزایش می یابد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا