اخبار سلامت

غذای آلوده عامل 200 بیماری/ جزئیات بازرسی های بهداشتی از اصناف در تعطیلات نوروز

دکتر حسین فرشیدی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، با اشاره به اجرای طرح سلامت نوروزی با هدف تشدید بازرسی های بهداشتی از رستوران ها و مراکز عرضه و فروش مواد غذایی اظهار داشت: برنامه مدیریت بهداشت محیط در سلامت نوروز و ماه مبارک رمضان با هدف حفظ و ارتقای سلامت جامعه از طریق نظارت بر ایمنی مواد غذایی، ایمنی آب، دفع فاضلاب و پسماند، بهداشت فردی و عمومی، بهداشت ساختمان، بهداشت ابزار و تجهیزات، کنترل استعمال دخانیات به‌ویژه اجرا می‌شود. در اماکن عمومی و کنترل حشرات و ناقلین بیماری. اجرای این برنامه از وظایف بازرسان بهداشت محیط است.

وی افزود: این برنامه از 24 اسفند 1402 آغاز و تا 4 فروردین 1303 از ساعت 8 صبح تا 20 شب توسط تیم های بازرسی و نظارت در معاونت بهداشتی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور اجرا می شود. .

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درباره مکان هایی که مورد بازرسی قرار می گیرد نیز گفت: در این برنامه پایش و بازرسی بهداشت محیط از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی به ویژه مراکز حساس مانند مراکز بین راهی، رستوران ها انجام می شود. ، میادین میوه و تره بار، فروشگاه های زنجیره ای، بازارهای موقت مانند بازارهای هفتگی، فصلی و روزانه، مراکز تولید، عرضه و سرو شیرینی (شیرینی فروشی ها و کارگاه های تولید شیرینی)، آجیل و خشکبار، نانوایی، رفاه مجتمع های خدماتی در راه، مراکز تهیه و پخت شیرینی های سنتی ماه مبارک رمضان، آش و حلیم، مراکز تهیه و عرضه افطار و سحری و وسایل حمل و نقل مواد غذایی در اولویت بازدید قرار دارند.

فرشیدی با بیان اینکه مواد غذایی ناایمن حاوی باکتری، ویروس، انگل یا مواد شیمیایی مضر باعث بیش از 200 بیماری از اسهال گرفته تا سرطان می شود، ادامه داد: به همین دلیل کنترل عوامل محیطی مانند آب، غذا، هوا، فاضلاب، پسماندها و بیماری های ناقل انجام می شود. نقش حیاتی در پیشگیری از بسیاری از بیماری های واگیر و غیر واگیر دارد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه در ایام تعطیلات، سفرها، مراسم و مهمانی ها افزایش می یابد و مصرف مواد غذایی مانند سوپ، شیرینی، آجیل و غذای رستورانی و تنقلات در این ایام افزایش زیادی پیدا می کند. و از طرفی مراکز حساس تهیه و توزیع مواد غذایی در ساعات غیر اداری، تعطیلات و شبانه روزی فعالیت می کنند و حجم بالای خدمات و فعالیت مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در این ایام احتمال خطا و آلودگی را افزایش می دهد. به منظور افزایش ایمنی مواد غذایی و پیشگیری از شیوع بیماری های منتقله از راه غذا، اجرای برنامه مدیریت بهداشت محیط در سلامت نوروز و ماه مبارک رمضان بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: همچنین نظارت و بازرسی بهداشت محیط از کلیه اماکن عمومی به ویژه اماکن حساس مانند سرویس های بهداشتی عمومی داخل شهر و بین راهی، اماکن بین راهی، مسافرخانه ها، هتل ها، متل ها، مسافرخانه ها، زائران و اقامتگاه ها ، پارک ها، تفرجگاه ها، پمپ بنزین ها. ، پاساژها و مراکز خرید، آرایشگاه ها، مساجد و اماکن برگزاری مراسم ماه مبارک رمضان و کلیه مراکز تجمع، پایانه های درون شهری و برون شهری، فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن، وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، قطار و هواپیما، استخرها و مراکز تفریحی آبی خواهد بود. انجام شده.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا