سلامت خانواده

افتتاح اولین بانک شیر مادر در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

اولین بانک شیر مادر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همت شرکت داروسازی دکتر عبیدی روز چهارشنبه چهارم مهرماه در بیمارستان کودکان مفید تهران افتتاح شد. این اقدام در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت ها، ارتقای سلامت نوزادان و کاهش مرگ و میر و ناتوانی آنها صورت گرفته است. بر اساس برآوردها، کشورمان به حدود ۲۵۰ بانک شیر نیاز دارد و اولین بانک شیر ایران در بیمارستان الزهرایی تبریز راه اندازی شده است. مراسم افتتاحیه اولین بانک شیر مادر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور مدیران شرکت داروسازی دکتر عبیدی، مدیران بیمارستان مفید، مسئولان وزارت بهداشت، فعالان ترویج تغذیه با شیر مادر، پیشکسوتان متخصص نوزادان و کودکان و… خانواده حیدری که اولین اهداکنندگان مادر و فرزند بودند. ، برگزار شد.

ما به روزترین شرکت داروسازی هستیم

در این مراسم دکتر سید امیر رضویان مدیرعامل شرکت داروسازی دکتر عبیدی با اشاره به سابقه این شرکت و اقدامات انجام شده در سال های اخیر در جهت نوسازی این گروه دارویی گفت: شرکت داروسازی دکتر عبیدی در سال 1325 تاسیس شد و اکنون یکی از بزرگترین تولیدکنندگان دارو در ایران است. . عبیدی از حدود 12 سال پیش عضو گروه کوبل بوده است. در این 12 سال سرمایه گذاری های کلانی در این شرکت انجام شد و امروز به نقل از وزارت بهداشت این شرکت به روزترین شرکت دارویی کشور است. رازویان به داروهای تولیدی این شرکت پرداخت و درباره مسئولیت اجتماعی مجموعه دکتر عابدی گفت: تمرکز اصلی ما بر روی تولید داروهای دیابت و قلب و عروق است و روزانه حدود 4.5 میلیون بیمار مزمن از داروهای دکتر عبدی استفاده می کنند. کیفیت داروهای دکتر عبیدی از دیرباز شناخته شده است و ما مفتخریم که کیفیت را سرلوحه کار خود قرار داده ایم. پزشکان محترم همیشه به داروهای ما اعتماد داشته اند و امروز با همه سختی ها کار خود را توسعه می دهیم و سعی می کنیم در سایر رشته های پزشکی به سلامت جامعه کمک کنیم. ماموریت ما افزایش امید به زندگی با داروهای با کیفیت است. اکنون یکی از بزرگترین سایت های دارویی استان البرز را داریم که تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد.

مسئولیت اجتماعی ما عدالت در سلامت است

در ادامه دکتر شکرالله معماریان موسس گروه کوبل و از اعضای هیئت مدیره شرکت داروسازی دکتر عبیدی بر ارتقای سلامت جامعه در ابعاد مختلف تاکید کرد و گفت: سلامت جامعه شامل جسمی، ابعاد ذهنی و اجتماعی در شرکت دکتر عبیدی جدای از تولید دارو سعی در ارتقاء سطح آگاهی پزشکان و عموم مردم نسبت به سلامت جامعه داریم. در حوزه مسئولیت اجتماعی که تاسیس بانک شیر نیز در این زمینه است، به توسعه پایدار محیط زیست، کمک به عدالت سلامت و ترویج فرهنگ مسئولیت اجتماعی می اندیشیم و امیدواریم شرکت های دیگری مانند ما مطرح کنند. فرهنگ مسئولیت اجتماعی معماریان درباره ایده های مسئولیت اجتماعی گروه کوبل گفت: پروژه های مسئولیت اجتماعی کوبل و عبیدی از چند سال پیش آغاز شد و تیم های ما پروژه کخ را در 4 دوره اجرا کردند. یعنی در مناطق عشایری برای افزایش آگاهی بهداشتی و پزشکی عشایر کار می کردند، سلامت عمومی آنها را بررسی می کردند و آموزش می دادند. همچنین در هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس شرکت دکتر عبیدی پروژه ساخت و تجهیز 75 خانه بهداشت در مناطق کم برخوردار را اجرا کردیم. به 6000 کودک آموزش انفرادی مستقیم دادیم و 76000 نفر از هموطنان تحت پوشش خانه بهداشت قرار گرفتند. جدا از این در اتفاقات ناگوار در کنار هموطنان بودیم. در سیل استان سیستان و بلوچستان، تیمی از این شرکت در کمتر از 48 ساعت برای کمک های پزشکی و دارویی به سیل زدگان اعزام شدند. راه اندازی این بانک شیر آخرین کار ما نیست و تلاش داریم این طرح را در سایر مناطق کشور نیز اجرا کنیم.

اولین بانک شیر مادر 120 ساله است

در ادامه مراسم افتتاحیه بانک شیر مادر بیمارستان کودکان مفید، دکتر شمس الله نوری پور رئیس این بیمارستان با اشاره به سابقه تاسیس بانک های شیر مادر در جهان گفت: اهدای شیر مادر باعث شده است. یک تاریخ طولانی.” اولین بانک شیر مادر حدود 120 سال پیش در وین اتریش افتتاح شد. اکنون بیش از 750 بانک شیر در سراسر جهان وجود دارد که از این تعداد 230 بانک شیر تنها در برزیل هستند و تعداد بانک های شیر در اروپا برابر است. در ایران هم فرهنگ سازی شده و در چند شهر بانک مادر شهر داریم. البته در اروپا مادران بابت اهدای شیر دستمزد می گیرند، اما در ایران این کار مثل اهدای خون و بسیاری قربانی های دیگر رایگان است. نوری پور درباره روند دریافت، نگهداری و استفاده از شیر اهدایی گفت: شیر در فرآیندهای بهداشتی جمع آوری و سپس منجمد می شود. دوباره ذوب و استریل می شود و دوباره منجمد می شود تا در صورت نیاز توسط نوزادان استفاده شود. در این فرآیند ممکن است قسمت کوچکی از مواد ایمونولوژیک و باکتری های مفید از بین برود اما درصد بالایی از خواص آن حفظ می شود. یکی از بیماری های شایع در نوزادان، انتروکولیک نیتروزون است و ثابت شده است که تنها چیزی که می تواند از این اختلال جلوگیری کند، شیردهی است. زیرا این بیماری که می تواند کشنده باشد، دارویی ندارد و در بسیاری از موارد منجر به جراحی با هزینه های بالا می شود. همچنین شیر مادر احتمال چاقی، آسم و آلرژی را کاهش می دهد.

افتتاح اولین بانک شیر مادر در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

شیردهی به معنای کاهش قابل توجه مرگ و ناتوانی نوزاد است

دکتر علی اکبر سیاری از اعضای هیات علمی بیمارستان مفید در آغاز سخنان خود را مهر مادر، شیر مادر و نیکی ماندگار خواند و گفت: خوشحالیم که در خدمت سلامتی کودکان ایرانی هستیم. مرحوم حبیب الله مفید با تأسیس این بیمارستان خیری ماندگار خلق کرد. دکتر عبیدی با تاسیس شرکتی که سالهاست داروهایش را تجویز می کنیم کالای ماندگاری ایجاد کرد. اما بعضی چیزها در دنیا بدترین اتفاقات هستند که یکی از آنها مرگ کودکان است. سالانه 10 میلیون و 400 هزار کودک زیر 5 سال که از این تعداد 4 میلیون نوزاد هستند، در جهان جان خود را از دست می دهند. اگر این نوزادان در روز و ساعت اول تولد با شیر مادر تغذیه شوند، حدود یک میلیون از این تعداد کاهش می یابد. ایجاد بانک شیر مادر به معنای جلوگیری از مرگ زودرس یا ناتوانی بخش قابل توجهی از نوزادان و افزایش ایمنی آنهاست. امروزه رقابت علم و فناوری در دنیا وجود دارد. اگرچه شیر مادر بسیار مفید است، اما علم و فناوری با خدماتی مانند بانک دانش شیر آن را برای کودکان نجات می دهد.

دکتر هادی سمایی رئیس انجمن تخصصی نوزادان کشور و از پیشکسوتان این حوزه سخنران دیگر این مراسم بود. سمایی درباره تاریخچه تاسیس رشته نوزادان در ایران گفت: قبل از انقلاب و پس از اتمام تحصیلاتم در رشته نوزادان به ایران بازگشتم تا این رشته را در ایران تاسیس کنم. در آن زمان هیچکس به این تخصص فکر نمی کرد و حتی فکر نمی کرد یک نوزاد 500 گرمی یا یک کیلویی زنده بماند. با کمک دکتر مرندی برای اولین بار بخش تخصصی نوزادان را در بیمارستان علی اصغر و سپس در بیمارستان مفید راه اندازی کردیم و حدود سه چهار متخصص نوزادان در کشور بودند. خوشبختانه امروزه در تمامی شهرستان ها بخش های تخصصی نوزادان ایجاد و تقویت شده است و بیش از 100 پزشک متخصص در سراسر کشور مشغول به کار هستند. اما در کنار تخصص، زندگی بسیاری از نوزادان در گرو تغذیه با شیر مادر است و من از شرکت داروسازی دکتر عبیدی بابت تاسیس بانک شیر مادر سپاسگزارم.

تعداد نوزادان نارس در حال افزایش است

دکتر گلیل اردلان رئیس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت درباره ابلاغ دستورالعمل بانک شیر گفت: دستورالعمل کامل و جامع بانک شیر در حال نهایی شدن است و به امید خدا قبل از کنگره نوزادان اطلاع رسانی خواهد شد. اما الان نگرانی من تعداد نوزادان نارس است که زنگ خطری برای ماست. در سال 1400 میزان نوزادان نارس 10 میلیون و ششصد درصد بود. در سال 1401 این رقم به 10 میلیون و 45 درصد رسید و سال بعد 10 میلیون و 82 درصد نوزاد نارس داشتیم. این نشان از ضرورت ایجاد بانک های شیر است. چندی پیش در یک وبینار کشوری با همکاران شیر بانک درخواست های زیادی برای رسیدگی به کانتینرهای مورد استفاده در شیر بانک، پشتیبانی تجهیزات و تعرفه همکاران شاغل در شیر بانک داشتند. ما سعی می کنیم به هر یک از این درخواست ها رسیدگی کنیم. از معاونت درمان و معاونت بهداشتی دانشگاه ها تقاضا دارم با هماهنگی کامل برنامه پایش و ارزیابی شیر، برنامه حمایت از مادران اهداکننده، آموزش و نیازسنجی پرسنل و حتی مادران را مد نظر قرار دهند. بانک ها

دکتر ابوالفضل افجه ای رئیس انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر در سخنانی وجود بانک شیر را برترین خدمات پیشگیری از مرگ نوزادان دانست و اظهار داشت: ترویج تغذیه با شیر مادر دارای سطوح و ساختار است و این ساختار شامل آموزش نسل جدید در همین راستا اساتید پیشکسوت به توضیح ساختار می پردازند. وظیفه دولت ها در ابعاد کوچکتر، وظیفه دانشگاه ها و انجمن ها آموزش دختران جوان است. در دو دهه اخیر، علم نشان داده است که تغذیه با شیر مادر در بقای نوزادان، به ویژه نوزادان با وزن بسیار کم، بسیار مهم است. زیرا سیستم ایمنی آنها بسیار آسیب پذیر است. این موضوع بیش از 70 درصد مرگ و میر نوزادان را شامل می شود.

قدردانی از فعالان بانک شیر مادر در بیمارستان کودکان مفید

مراسم افتتاحیه بانک شیر مادر در بیمارستان کودکان مفید با قدردانی از فعالان و دست اندرکاران راه اندازی آن پیگیری شد و در این بخش سیدامیر رضویان مدیر عامل شرکت داروسازی دکتر عبیدی، شکرالله معماریان موسس گروه دارویی کوبل غفار برارجانیان عضو هیئت مدیره شرکت داروسازی عبیدی، دکتر محمد کاظمیان چهره ماندگار پزشکی و فوق تخصص نوزادان، دکتر مجتبی دهاقین مدیرعامل انجمن خیریه بیمارستان مفید و سمیرا دشتی کارشناس مامایی از زحماتشان تجلیل شد. راه اندازی بانک شیر مادر و بهبود سلامت نوزادان.

در پایان مراسم افتتاحیه سخنرانان، شرکت کنندگان و خبرنگاران از بانک شیر و بخش NICU بیمارستان بازدید کردند.

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا