سلامت خانواده

علائم واکنش ضربه روانی در افراد چیست؟

حسین گلرخی وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص آسیب های روحی و روانی در افراد گفت: گاهی ممکن است افراد پس از استرس و اضطراب شدید دچار آسیب و ضربه روحی شوند و در نتیجه آرامش و ثبات روانی آسیب جدی ببیند که این آسیب روانی و پس از ضربه است. . حالت های روانی اضطراب و بی ثباتی روانی ظاهر می شود.

وی با بیان اینکه واکنش افراد به آسیب های روانی متفاوت است، افزود: باید دانست که ضربه روانی بر احساس امنیت فرد تاثیر می گذارد و در احساس ناامنی حالتی از درماندگی، درماندگی، رفتارها و واکنش هایی وجود دارد که چنین نیست. مبتنی بر منطق و مبتنی بر احساس است. بیشتر مشاهده می شود که یکی از شایع ترین واکنش ها پس از ضربه روانی است.

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران درباره علائم واکنش ضربه روانی گفت: واکنش های غیرمنطقی اثراتی بر جسم و روان دارد که می تواند منجر به شوک، انکار واقعه، تلاش برای مقابله نکردن با آن، سردرگمی، دشواری شود. تمرکز، پرخاشگری، حساسیت بیش از حد، تحریک پذیری و نوسانات خلقی، سطح بالای ترس و اضطراب، احساسات شدید، شرم و گناه، سرزنش، فاصله بین خود و دیگران، کاهش شدید روابط بین فردی، احساس ناامیدی و ناامیدی، خستگی و فروپاشی.

گلرخی وی با اشاره به اینکه ضربه در سطح جسمانی نیز بی تاثیر نیست، تصریح کرد: پرخوابی یا کم خوابی، اختلال کیفیت خواب، کابوس دیدن، خستگی مداوم، خواب سبک، مشکل در تمرکز، ضربان قلب بالا و اسپاسم عضلانی از دیگر علائم این بیماری است. آسیب روانی در بدن .

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم در بروز آسیب های روانی این است که گاهی افراد دچار عوارض موقتی می شوند و پس از گذشت زمان تصور می کنند که از حادثه فاصله گرفته اند و چالش خاصی در رابطه با حادثه را تجربه نخواهند کرد. -اضطراب حادثه نقطه شروع اختلالات فرد است، بنابراین اگر افراد در معرض استرس و اضطراب شدید قرار دارند باید مدتی رفتار و عملکرد خود را بررسی کنند و در صورت مشاهده تغییر نسبت به پیگیری و درمان اقدام کنند. .

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران افزود: شناخت مفهوم آسیب روانی، پیچیدگی و آسیب های جدی آن می تواند کارکرد پیشگیرانه داشته باشد. تروماها مثل روانشناسی تروماها که در روابط بین فردی ایجاد می شود، قابل کنترل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا