سلامت خانواده

لزوم پیگیری تاخیر در پرداخت بدهی داروخانه ها و شرکت های دارویی

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی ایران، محمد عبدازاده در نامه ای ضمن قدردانی از اقدامات و پیگیری های انجام شده توسط وزارت بهداشت در دولت چهاردهم، درباره فراهم کند نقدینگی و پرداخت مطالبات شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی:

«صنایع داروسازی همواره با چالش‌های نقدینگی مواجه بوده‌اند که عمدتاً ناشی از آن است تاخیر پرداخت بدهی بیمه‌ها و بیمارستان‌های دولتی به داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع دارو دچار مشکل شده است. امسال همچنان بدترین سال برای نقدینگی و تامین مالی شرکت های دارویی است.

شرکت های دارویی نه تنها قادر به تامین ریال های تخصیص یافته از بانک مرکزی نیستند، بلکه قادر به پرداخت حقوق، بیمه و مالیات پرسنل خود نیز نیستند که هشداری برای کمبودهای نگران کننده در ماه های آینده است. دولت به مرز 30 تلاش رسیده است و این به نوبه خود منجر به بسته شدن خطوط دارویی و کمبود دارو خواهد شد.

دانشگاه های علوم پزشکی علیرغم پرداختی های سازمان های بیمه گر (هرچند تاخیری و بی رویه) مطالبات دارو و تجهیزات پزشکی را پرداخت نمی کنند و در کنار سازمان های بیمه گر عامل اصلی کمبود دارو در کشور شده اند.

پیشنهاد می‌شود برای تعدیل و تسویه بدهی دانشگاه‌های علوم پزشکی، ردیف حساب دارو و تجهیزات از سایر ردیف‌های درآمدی بیمارستان‌ها جدا شود و نظارت لازم برای پرداخت مطالبات به شرکت‌های دارویی انجام شود تا در حداقل مبالغ اصلی خرید دارو و تجهیزات را می توان به شرکت های مربوطه بازگرداند و زمینه تامین داروی پایدار را فراهم کرد.

شایان ذکر است طی ماه‌های گذشته گلایه‌های زیادی از سوی فعالان صنعت دارو و تجهیزات پزشکی در خصوص اقدام دانشگاه‌های علوم پزشکی در هزینه‌کردن مبالغ پرداختی در حساب مطالبات شرکت‌های دارویی در سایر بخش‌ها مطرح شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا