بهداشت و درمان

تلخی دهان از چه بیماری‌هایی خبر می‌دهد؟

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (سلامت جو)، تلخی دهان دلایل زیادی دارد از جمله رفلاکس معده، کمبود ویتامین، سیگار و … حدود یک ماه است که احساس می کنم دهانم بد شده است. تلخ لطفا به من بگویید چه دلایلی می تواند داشته باشد؟ تلخی دهان دلایل زیادی دارد از جمله رفلاکس معده، کمبود ویتامین، سیگار کشیدن و ….

از عوامل اصلی تلخی دهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوزش سر دل یا رفلاکس معده

یکی از دلایل تلخی دهان بازگشت اسید معده به مری است که می تواند باعث سوزش سر دل یا رفلاکس معده شود. دریچه اتصال بین مری و معده به طور معمول باید بسته باشد تا اسید نتواند از معده خارج شود. اما زمانی که این دریچه ضعیف یا آسیب ببیند، اسیدها آزاد می شوند و باعث ایجاد احساس سوزش در معده و قفسه سینه می شوند. همه این موارد باعث ایجاد تلخی در دهان می شود.

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، سرماخوردگی، آلرژی و سینوزیت همگی می‌توانند باعث احتقان در مجرای بینی، کاهش حس بویایی یا تلخی دهان و در نتیجه کاهش توانایی چشیدن طعم‌ها شوند.

سلامت دهان و دندان ضعیف

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث مشکلات لثه و دندان مانند التهاب لثه می شود که تاثیر زیادی در تغییر طعم دهان و تلخی دهان خواهد داشت.

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین دلیل تلخی دهان است. ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن برای عملکرد صحیح اندام هایی مانند چشایی، بو و چشایی ضروری هستند. به عنوان مثال، روی برای حواس چشایی و بویایی لازم است. بنابراین قبل از مصرف مکمل های روی، پزشک میزان روی در بدن را بررسی می کند و جالب است بدانید که افزایش روی می تواند باعث تلخی دهان شود. همچنین یکی دیگر از عواملی که باعث از بین رفتن طعم غذا یا تلخی دهان می شود، کمبود ویتامین B12 است.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن نیز می تواند باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شود. دلیل آن این است که سیگار حاوی مواد شیمیایی سمی است که به جوانه های چشایی آسیب می رساند. اگر سیگار را ترک کنید، جوانه های چشایی شما رشد و افزایش می یابد و حس چشایی شما بهبود می یابد. اما در برخی موارد، در افرادی که سال ها سیگار می کشند، جوانه چشایی آنها ممکن است پس از ترک هرگز بهبود نیابد.

بارداری

در مراحل اولیه بارداری، حس چشایی برخی از زنان تغییر می کند. ممکن است طعم فلزی عجیبی را در دهان خود احساس کنید یا طعم برخی غذاها مانند قبل نباشد. یا مثلاً غذاهایی را که قبلاً دوست داشتید دیگر دوست ندارید.

شیمی درمانی و داروهای بیولوژیک

همراه با شیمی درمانی و استفاده از داروهای بیولوژیک، ممکن است طعم عجیبی مانند طعم فلز یا چیزی تلخ یا شور در دهان احساس شود. همچنین تلخی دهان گاهی از عوارض این مورد است.

داروهای دیگر

یکی دیگر از علل تلخ دهان برخی داروهایی است که برای درمان آلرژی، بیماری آلزایمر، کم خونی، آسم، فشار خون، گلوکوم، بیماری پارکینسون، نقرس، آرتریت روماتوئید، اسکیزوفرنی و مشکلات تیروئید و همچنین آنتی بیوتیک ها استفاده می شود. مانند مترونیدازول)، ضد قارچ ها، کورتیکواستروئیدها، دیورتیک ها و چسب های نیکوتینی استفاده می شود. یکی از عواملی که باعث از بین رفتن طعم غذا یا تلخی دهان می شود، کمبود ویتامین B12 است.

مشکلات سلامتی

خشکی دهان به دلیل کم آبی یا آسیب غدد بزاقی گاهی باعث ایجاد طعم فلزی در دهان می شود. همچنین کسانی که دیابت یا بیماری های تیروئیدی، کبدی یا کلیوی دارند ممکن است گاهی طعم تلخی در دهان داشته باشند یا مزه دهانشان با قبل متفاوت باشد.

پیری یا سوء تغذیه

یکی دیگر از عوامل موثر بر طعم غذا بالا رفتن سن و سوء تغذیه است. طعم شیرین و شور اغلب با تغذیه نامناسب یا افزایش سن کاهش می یابد.

سندرم سوزش دهان

سندرم سوزش دهان، گلوسوداینیا، گلوسوپروز، استوداینیا و دیسستزی دهان مشکلی است که با احساس سوزش مداوم در لب ها، زبان یا جاهای دیگر دهان مشخص می شود. این مشکل گاهی باعث کاهش طعم یا تلخی دهان می شود.

عمل جراحی

جراحی هایی که در دهان، بینی و گلو انجام می شود می تواند به اعصاب جوانه های چشایی یا غدد بزاقی آسیب برساند و باعث ایجاد تلخی در دهان و یا مشکل در چشیدن طعم غذا شود.

برخی از اختلالات چشایی ارثی ممکن است ناتوانی در بو کردن یا چشیدن برخی بوها و مزه ها را تجربه کنند. Hypogeusia به کاهش چشایی و dysgeusia به طعم غیر طبیعی اشاره دارد. البته این مشکل نادر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا