بهداشت و درمان

اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای تهیه «پیوست‌ سلامت روان» در پروژه‌های صنعتی

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، «محمدرضا شالبافان» رئیس دفتر سلامت روان در خصوص ارائه خدمات سلامت روان به بازماندگان حادثه معدن طبس و خانواده های متوفیان گفت: در این راستا، خدمات بهداشتی و روانی به بازماندگان حادثه معدن طبس ارائه می شود. حادثه معدن طبس بسیار ناراحت کننده بود. جدای از تلفات جانی به کارگران معدن، بازماندگان حادثه و خانواده های مجروحان و کشته شدگان به شدت در معرض آسیب های روحی و روانی قرار دارند. با توجه به موقعیت معدن، چهار دانشگاه مختلف با خانواده ها در ارتباط بودند و خدمات ارزنده ای به آنها ارائه کردند. به روانشناسانی که در شهرک های معدنی حضور داشتند و خانواده هایشان آموزش های لازم داده شد، مطالب آموزشی برای آنها ارسال شد و اکنون این کار در حال انجام است.

وی ادامه داد: البته بحث سلامت روان در حوادث، سوانح و بلایا موضوعی است که ممکن است در مدت زمان بسیار طولانی تری نسبت به آسیب های جسمی نیاز به مداخله داشته باشد و قطعا در ماه های آینده این امر را ادامه خواهیم داد. کما کاری است که ما اکنون انجام می دهیم. با توجه به این معادن و محیط‌های بالقوه پرخطر، به کارفرمایان محترم اکیداً پیشنهاد می‌کنیم که سلامت جسمی و روانی نیروها را ارتقاء داده و پیشگیری از حوادث و بلایا را در اولویت قرار دهند. ما در دفتر سلامت روانی و اجتماعی آمادگی کامل برای مشاوره به کارفرمایان و وزارتخانه های ذیربط و تهیه پیوست سلامت روان برای پروژه های صنعتی را داریم. البته وظیفه ما ارائه خدمات عمومی به این افراد به عنوان شهروندان ایران در حوزه سلامت روان است.

ویژه برنامه وزارت بهداشت برای سلامت روان بازنشستگان

شالبافان در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دفتر سلامت روان وزارت بهداشت برای بازنشستگان گفت: بحث بازنشستگان یک بحث بین سازمانی است. برخی از این افراد بازنشسته سایر سازمان ها هستند و صندوق های بازنشستگی آنها در نقاط مختلف و سایر وزارتخانه ها مستقر هستند. وزارت بهداشت برنامه های ویژه ای برای کل جمعیت سالمند دارد. بحث سلامت روان برای این افراد بسیار ارزشمند است و باید به آن توجه شود. باید به مسائل مختلفی از جمله سلامت شناختی سالمندان توجه شود که در مراکز جامع سلامت و برنامه های شبکه سلامت مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: اگر گروهی از اختلالات شناختی در سنین بالا تشخیص داده شوند، اثربخشی مداخلات بر روی آنها افزایش می یابد. اما اگر آلزایمر و مشکلات شناختی را در مراحل پایانی تشخیص دهیم، ممکن است مداخلات ما بسیار محدود باشد. من به اولین نکته خود باز می گردم که در مورد آموزش است. اگر خود سالمندان، بازنشستگان و خانواده هایشان از علائم آسیب های روانی مطلع شوند، در صورت مشاهده این علائم می توانند سریعتر به آنها مراجعه کنند. البته نهادهای مختلفی نیز در این زمینه فعال هستند; امیدوارم با فعالیت بیشتر قدم به قدم به سمت سلامت روان پیش برویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا