اخبار سلامت

از هر 3زن یک نفر پوکی استخوان دارد/راه های پیشگیری از شکستگی

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، استخوان های ما ستون های محکم بدن ما هستند که به طور طبیعی با گذشت زمان ضعیف می شوند، اما این ضعف طبیعی می تواند به پوکی استخوان تبدیل شود که استخوان ها را شکننده و مستعد شکستگی های دردناک و ناتوان کننده می کند.

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان یک بیماری خاموش است که در آن تراکم استخوان به تدریج با افزایش سن کاهش می یابد.

علائم بیماری چیست؟

این بیماری علائم خاصی ندارد، اما در این بیماری استخوان شکننده و شکننده می شود و ضربه ای که به طور معمول در افراد سالم باعث شکستگی نمی شود. باعث شکستن استخوان های فرد مبتلا می شود. پوکی استخوان، که به عنوان “بیماری خاموش” نیز شناخته می شود، اغلب تا زمانی که یک شکستگی ناگهانی رخ دهد بدون علامت باقی می ماند. این شکستگی ها می تواند منجر به درد شدید، ناتوانی، از دست دادن توانایی و حتی مرگ شود.

500 میلیون نفر در جهان در معرض خطر پوکی استخوان هستند

آمار پوکی استخوان در ایران

بر اساس مطالعه ای که نتایج آن در مجله دیابت و اختلالات متابولیک منتشر شده است، تقریبا از هر 3 زن بالای 50 سال در ایران و از هر 4 مرد، 1 نفر به این بیماری مبتلا هستند. به عبارت دیگر، پوکی استخوان در بین زنان 38 درصد و در مردان بالای 50 سال 25 درصد شیوع دارد. شیوع بالای پوکی استخوان در جمعیت سالمند یک تهدید جدی برای سلامت عمومی به ویژه در میان سالمندان است.

شکستگی لگن در کمین مبتلایان به پوکی استخوان

بر اساس آمارهای جهانی، از هر سه زن، یک نفر و از هر پنج مرد بالای 50 سال، یک نفر از شکستگی ناشی از پوکی استخوان رنج می برند.

شکستگی لگن یکی از شایع ترین شکستگی های ناشی از پوکی استخوان است که سالانه بیش از 10 میلیون شکستگی لگن رخ می دهد.

پیش بینی می شود که میزان شکستگی لگن ناشی از پوکی استخوان در 30 سال آینده در جهان دو برابر شود. شکستگی لگن بیشترین بی حرکتی را ایجاد می کند و 10 تا 20 درصد افرادی که دچار شکستگی می شوند نیاز به کمک دائمی دارند. 20 تا 24 درصد افراد مبتلا به شکستگی لگن نیز در سال اول پس از شکستگی می میرند.

عوامل خطر پوکی استخوان

عوامل متعددی در ایجاد پوکی استخوان نقش دارند، از جمله:

  • کمبود کلسیم و ویتامیند: این مواد مغذی برای حفظ استخوان های سالم و قوی ضروری هستند.
  • عدم فعالیت بدنی: ورزش منظم به تحریک تولید سلول های استخوانی جدید و حفظ تراکم استخوان کمک می کند.
  • سیگار کشیدن: سیگار مستقیماً استخوان ها را ضعیف می کند و خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد.
  • سابقه خانوادگی پوکی استخوان: اگر سابقه خانوادگی این بیماری را دارید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستید.
  • جنسیت: زنان به طور طبیعی استخوان های نازک تری نسبت به مردان دارند و پس از یائسگی، تراکم استخوان آنها به سرعت کاهش می یابد.
  • مصرف برخی داروها: اگر در حال حاضر بیش از سه ماه از کورتیکواستروئیدها استفاده می کنید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان باشید.
  • ابتلا به برخی بیماری ها: آرتریت، دیابت نوع 1، کم کاری تیروئید، کم کاری تیروئید یا یائسگی زودرس، سوء جذب مزمن، مصرف الکل، داروهای ضد صرع و داروهای شیمی درمانی نیز می توانند افراد را در معرض خطر پوکی استخوان قرار دهند.

پوکی استخوان چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تعیین پوکی استخوان از تراکم سنجی استخوان به روش dxa استفاده می شود که روشی بسیار ساده و آسان است و در مدت زمان کوتاه 10 دقیقه تصویربرداری از لگن، استخوان های ران و ستون مهره ها انجام می شود.

پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان قابل پیشگیری و درمان است. با ایجاد برخی تغییرات ساده در سبک زندگی، می توانید خطر ابتلا به این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش دهید:

  • ورزش منظم: در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​را هدف قرار دهید. پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا گزینه های خوبی هستند.
  • ترک سیگار: سیگار مستقیماً استخوان ها را ضعیف می کند و خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد.
  • معاینه منظم توسط پزشک: پزشک می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را با انجام تست های تراکم استخوان ارزیابی کند و در صورت نیاز درمان مناسب را تجویز کند.
  • مصرف غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D: محصولات لبنی، سبزیجات برگ دار و ماهی های چرب منابع خوبی از کلسیم هستند. نور خورشید و مکمل ها نیز می توانند به تامین ویتامین D بدن کمک کنند. در زیر اسامی سبزیجاتی که بیشترین میزان کلسیم را دارند آورده شده است:

پوکی استخوان، مراقبت های بهداشتی، زنان،

راه های جلوگیری از سقوط

یکی از علل شایع شکستگی های ناشی از پوکی استخوان در سالمندان زمین خوردن یا سر خوردن است. اگر محیط خانه شما دارای ویژگی های زیر باشد، در معرض خطر افتادن و شکستن قرار دارید:

  • کف آشپزخانه مرطوب و لغزنده
  • استفاده از فرش های متعدد برای پوشش کف
  • خرابی لامپ یا نور کم در محیط خانه
  • وجود سطوح ناهموار
  • در درهم تنیدگی سیم های مختلف روی زمین

راهکارهایی برای جلوگیری از زمین خوردن و سر خوردن در خانه

ضعف بینایی و شنوایی سالمندان، اختلال در راه رفتن و تعادل و استفاده از برخی داروهای آرامبخش، مسکن و فشار خون ممکن است فرد را در معرض خطر لیز خوردن و افتادن و در نتیجه شکستگی استخوان قرار دهد.

در زیر راه های جلوگیری از افتادن در تصویر آمده است:

پوکی استخوان، مراقبت های بهداشتی، زنان،

پوکی استخوان چگونه درمان می شود؟

برای درمان پوکی استخوان علاوه بر مکمل های حاوی کلسیم و ویتامین D در موارد شدید می توان از داروهای تزریقی برای بیماران استفاده کرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا