اخبار سلامت

افزایش 11 درصدی مصرف دخانیات در زنان

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، علیرضا رئیسی در نشست سراسری مبارزه با دخانیات که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، به تشریح وضعیت صنعت دخانیات و سیگار در ایران پرداخت و با بیان اینکه سالانه حدود 50 هزار نفر در ایران جان خود را از دست می دهند، گفت: به دلیل سیگار کشیدن و در ازای آن 50 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می شود که این معضل مهم آثار زیانباری را برای فرد، خانواده و جامعه به همراه داشته است. فرهنگ سازی صحیح در رسانه ها و تلویزیون مبنی بر اینکه سیگار باعث آرامش و تسکین روح نمی شود امری مهم و قابل توجه است.

معاون وزیر بهداشت نقش رسانه ها در مبارزه با تبلیغات دروغین سیگار را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: فرهنگ منفی در سریال های تلویزیونی باید اصلاح شود.

رئیسی در ادامه به مقایسه مصرف سیگار در سال های 1394 و 1394 پرداخت و گفت: در سال 1394 مصرف دخانیات در مردان 3 درصد و در زنان 11 درصد افزایش داشته است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت همچنین به افزایش 54 درصدی مصرف قلیان در این سال ها اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی این امر افزایش تنباکوهای معطر با رایحه های مختلف است که نتیجه تبلیغات و جذب بیشتر مردم بوده است. استفاده کنند و باید با آنها برخورد جدی شود. انجام داد

رئیسی معرفی و تبلیغ اماکن ممنوعه استعمال دخانیات را اقدامی مهم و ارزشمند دانست و گفت: هرچه فرهنگ سازی در این زمینه بیشتر شود، مطمئنا بسیاری از مکان ها از وجود دخانیات پاک می شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این اقدامات در این حوزه ممنوعیت استعمال دخانیات برای افراد زیر 18 سال و عدم فروش سیگار است که با همکاری نهادهای قانونی محقق می شود.

رئیسی بر استانداردسازی بسته بندی سیگار با همکاری وزارت بهداشت تاکید کرد و افزود: طراحی ساده بسته بندی سیگار در کاهش جذابیت افراد موثر است و تنوع و یکنواختی کمتر آن باعث کاهش قاچاق دخانیات می شود.

وی سیگار الکترونیک را ترفندی جدید برای جذب جوانان معرفی کرد و تصریح کرد: ترویج فرهنگ غلط استفاده از سیگار الکترونیکی با درصد نیکوتین کمتر و عوارض کمتر باعث افزایش جذب درصد بیشتری از افراد جامعه برای استفاده از این سیگار می شود و قطعا وارد می شود. به مصرف سیگار کشیدن باعث می شود که فرد با مشکلات بیشتری روبرو شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت افزایش مالیات بر سیگار را در مصرف دخانیات مهم دانست و افزود: سیگار در کشور ما فوق العاده ارزان است و قطعا افزایش قیمت سیگار باعث کمتر شدن متقاضیان می شود که یکی از این موارد خواهد بود. برنامه های مهم ما

رئیسی در پایان دخانیات را یکی از عوامل خطر مهم بیماری های مزمن در جهان دانست و بر لزوم همکاری وزارتخانه ها و نهادهای مختلف برای کاهش مصرف دخانیات و ارتقای سلامت جامعه تاکید کرد.

در ادامه سردار علی نوروزی; رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراج با اشاره به اقدامات پلیس با همکاری کارشناسان بهداشت محیط و دخانیات دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی گفت: در سال 1402 از بیش از یک و نیم میلیون تجارت انجام شده است. اتحادیه های صنفی در حوزه از شرکت های دخانیات فعال بازدید داشته ایم که از این تعداد 621 هزار اخطاریه، 183 هزار فقره تعهد، 57 هزار اخطاریه و 43 هزار واحد بر اساس نوع تخلف صادر شده است.

رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا در ادامه تصریح کرد: ما تحت هر شرایطی با تعطیلی کسب و کار مردم مخالفیم و تمام تلاش خود را برای همکاری مناسب با واحدهای صنفی انجام داده ایم.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 25 هزار واحد صنفی که در حوزه دخانیات فعالیت می کنند تنفیذ شده اند.

سردار نوروزی تصریح کرد: برای مبارزه و کنترل مصرف دخانیات باید با همکاری یکدیگر ضوابط مشخصی تهیه و بر اساس این ضوابط بازدیدها و اعمال قانون انجام شود.

وی افزود: زیرساخت ها و بستر نظارتی باید به درستی انجام شود تا بتوانیم نظارت موثری بر اماکن صنفی به ویژه اماکنی که در حوزه دخانیات فعالیت می کنند داشته باشیم.

رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا تصریح کرد: متاسفانه شاهد سیگار کشیدن جوانان در قهوه خانه ها هستیم و این جوانان سرمایه های کشور ما هستند و باید در زمینه پیشگیری اقدامات لازم انجام شود.

سردار نوروزی ادامه داد: پلیس برای کاهش آسیب های اجتماعی نظارت شتابی دارد و با سیاست ها و همکاری وزارت بهداشت زیرساخت ها برای نظارت های بهداشتی مناسب از سوی پلیس در حال آماده سازی است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا