سلامت خانواده

سالانه 50 هزار ایرانی بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رئیسی در نشست سراسری مبارزه با دخانیات که امروز (شنبه ۷ مهرماه) در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، به تشریح وضعیت صنعت دخانیات و سیگار در ایران پرداخت. استعمال دخانیات باعث آرامش و تسکین روح نمی شود، موضوع مهم و قابل توجهی است.

معاون وزیر بهداشت نقش رسانه ها در مقابله با تبلیغات دروغین سیگار را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: فرهنگ منفی در سریال های تلویزیونی باید اصلاح شود.

دکتر رئیسی در ادامه به مقایسه مصرف سیگار در سال های 1395 و 1400 پرداخت و گفت: در سال 1400 مصرف دخانیات در مردان 3 درصد و در زنان 11 درصد افزایش یافته است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت همچنین به افزایش 54 درصدی مصرف قلیان در این سال ها اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی این امر افزایش تنباکوهای معطر با رایحه های مختلف است که حاصل تبلیغات و تبلیغات بوده است. جذب افراد بیشتری برای استفاده از آن، و باید با آنها برخورد جدی شود. ضربه بزنید

رئیسی معرفی و تبلیغ اماکن ممنوعه استعمال دخانیات را اقدامی مهم و ارزشمند دانست و گفت: هرچه فرهنگ سازی در این زمینه بیشتر شود، مطمئنا بسیاری از مکان ها از وجود دخانیات پاک می شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این اقدامات در این حوزه ممنوعیت استعمال دخانیات برای افراد زیر 18 سال و عدم فروش سیگار است که با همکاری نهادهای قانونی محقق خواهد شد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت برنامه ترک سیگار را از اهداف مهم برنامه هفتم توسعه در حوزه پزشکی خانواده عنوان کرد و گفت: اجرای برنامه های پیشگیرانه و آموزشی در مدارس و مراکز بهداشتی درمانی از دیگر اقدامات پیشگیرانه در این رشته

علیرضا رئیسی درباره استانداردسازی بسته بندی سیگار با همکاری وزارتخانه سکوت وی تاکید کرد و افزود: طراحی ساده بسته بندی سیگار در کاهش جذابیت افراد موثر است و تنوع و یکنواختی کمتر آن باعث کاهش قاچاق دخانیات می شود.

وی سیگارهای الکترونیکی را ترفندی جدید برای جذب جوانان معرفی کرد و گفت: ترویج فرهنگ غلط استفاده از سیگارهای الکترونیکی با درصد نیکوتین کمتر و عوارض کمتر باعث افزایش جذب درصد بیشتری از افراد جامعه به استفاده از این سیگارها می شود و قطعا شروع به استفاده از آنها کنید. سیگار کشیدن باعث می شود که فرد با مشکلات بیشتری روبرو شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت افزایش مالیات بر سیگار را در مصرف دخانیات مهم دانست و افزود: سیگار در کشور ما فوق العاده ارزان است و افزایش قیمت سیگار به طور قطع تعداد متقاضیان را کاهش می دهد که این موضوع باعث می شود یکی از برنامه های مهم ما باشد.

رئیسی در پایان دخانیات را یکی از عوامل خطر مهم بیماری های مزمن در جهان دانست و بر لزوم همکاری وزارتخانه ها و نهادهای مختلف برای کاهش مصرف دخانیات و ارتقای سلامت جامعه تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا