اخبار سلامت

ابتلای بسیاری از سالمندان ایرانی به پوکی استخوان

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، علیرضا رئیسی; معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به فرا رسیدن 29 اکتبر روز جهانی پوکی استخوان گفت: پوکی استخوان یکی از شایع ترین بیماری های مزمن و یک تهدید اجتماعی اقتصادی است که همزمان با افزایش سن جمعیت به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده است. و می تواند باعث تخریب بافت شود. استخوان، تراکم توده استخوانی را کاهش داده و کیفیت ریزساختار استخوانی را از دست می دهد و منجر به از بین رفتن استحکام استخوان و افزایش شکنندگی آن می شود.

پوکی استخوان، بیماری خاموش

وی افزود: به عنوان یک بیماری خاموش در بسیاری از موارد تا زمان وقوع شکستگی نمی توان این بیماری را شناسایی کرد و در بسیاری از موارد اولین تشخیص همزمان با اولین شکستگی و حتی مدت ها بعد از آن اتفاق می افتد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه در ایران درصد بالایی از جمعیت سالمند کشور به پوکی استخوان مبتلا هستند، تصریح کرد: شکستگی های ناشی از پوکی استخوان به دلیل کاهش کیفیت و کمیت استخوان ها و در نتیجه آن ضربات بسیار خفیف یا سقوط از ارتفاع کوتاه. رخ می دهد، عوارض زیادی از جمله تغییر کیفیت زندگی، ایجاد درد و ناتوانی و از دست دادن استقلال افراد و همچنین افزایش میزان مرگ و میر در سالمندان را به دنبال دارد.

رئیسی تصریح کرد: ارتقای سطح آگاهی و نگرش و عملکرد افراد جامعه نسبت به این بیمار، عوامل موثر بر آن و راه های پیشگیری و تشخیص زودهنگام، درمان و مدیریت بیماری می تواند مدیریت این بیماری و آن را بهبود بخشد. عوارض در جامعه از این رو، گرامیداشت روز جهانی پوکی استخوان همه ساله در تمامی دانشگاه های کشور بر اساس تدابیر پیش بینی شده از سوی معاونت پیشگیری و کنترل بیماری های اسکلتی- عضلانی با هدف آموزش عموم مردم به ویژه گروه در معرض خطر شامل زنان بالای 50 سال برگزار می شود. ، در مورد پوکی استخوان برنامه ریزی شده است.

غربالگری جهانی پوکی استخوان از 28 اکتبر

وی ادامه داد: همچنین «همایش مردمی پوکی استخوان» و سمینار به روز رسانی پوکی استخوان در روزهای دوم و سوم آبان ماه توسط پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری وزارت بهداشت برگزار می شود. درمان و آموزش پزشکی.

روز هفته ملی سلامت استخوان

رئیسی در تشریح و تشریح ایام هفته ملی سلامت استخوان گفت: شنبه 28 مهر با عنوان پوکی استخوان و تغذیه، یکشنبه 29 مهر با عنوان پوکی استخوان و فعالیت بدنی، دوشنبه 30 مهر با عنوان پوکی استخوان و ویتامین D و نور خورشید سه شنبه 10 آبان با عنوان پوکی استخوان و پیشگیری از سقوط و شکستگی روز چهارشنبه 11 آبان با عنوان پوکی استخوان و تشخیص به موقع پنجشنبه 12 آبان با عنوان پوکی استخوان و درمان زودهنگام و جمعه 13 آبان ، با عنوان پوکی استخوان و پیگیری و ادامه درمان کامل نامگذاری شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا