سلامت خانواده

جزئیات برنامه های وزارت بهداشت برای سلامت افراد میانسال – خبرگزاری مهر ایران و جهان

ملیحه کیانفر رئیس اداره بهداشت میانسال وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت میانسال وی اظهار داشت: در ایران تا سال 1384 (1384) خدمات (مراقبت های اولیه سلامت) PHC متمرکز تر به نوزادان، کودکان و

مادران باردار (مراقبت های قبل از بارداری / مراقبت های دوران بارداری / مراقبت های پس از زایمان تا 42 روز برای زنان تا سن 49 سالگی).

وی با بیان اینکه از سال 1383 برنامه ریزی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به گروه سنی 30 تا 59 سال آغاز شد، گفت: در گام نخست ارائه خدمات به زنان 45 تا 60 سال طراحی و با اجرا به اجرا درآمد. برنامه مراقبت از یائسگی؛ در گام دوم، با توجه به موفقیت گام اول، برنامه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به تمامی مردان و زنان 30 تا 59 سال طراحی و اجرای آن از سال 1393 آغاز شد.

کیانفر با اشاره به اینکه افزایش امید به زندگی یکی از اهداف برنامه های سلامت برای گروه میانسال است، افزود: افزایش امید به زندگی سالم از طریق کاهش مرگ و میر و کاهش ناتوانی گروه هدف با ارائه خدمات و مراقبت های یکپارچه بهداشتی به افراد جامعه انجام می شود. گروه هدف

وی ادامه داد: راهکارهای کلی مداخلات بهداشتی میانسال از جمله پیشگیری از مرگ و میر نابهنگام و زودهنگام از طریق کنترل عوامل خطر و پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری ها، بهبود سبک زندگی، ارتقای سلامت باروری و سلامت عمومی و افزایش توانایی گروه سنی هدف برای خودمراقبتی و افزایش سواد سلامت گروه هدف.

کیانفر به برنامه های سلامت میانسال وی خاطرنشان کرد و گفت: یکی از برنامه ها «برنامه سبک زندگی سالم میانسال» شامل سرویس بدنه اندازه گیری و ارزیابی الگوی تغذیه (اندازه دریافت کنید قد، وزن، دور کمر/ محاسبه شاخص توده بدنی (BMI)/ ارزیابی الگوی تغذیه/ آموزش و مشاوره بر اساس وضعیت شاخص توده بدنی و ارزیابی الگوی تغذیه)، ارزیابی فعالیت بدنی (انجام تست پارکیو/ ارزیابی فعالیت بدنی فرد از نظر نوع، شدت) و مدت زمان/آموزش و مشاوره)، غربالگری اولیه برای دخالت در مصرف دخانیات، مواد مخدر، الکل، غربالگری اولیه سلامت روان و

خطر اندازه گیری و پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی (بررسی بیماری های مزمن / اندازه دریافت کنید فشار خون / بررسی قند خون ناشتا و کلسترول خون / آموزش).

وی ادامه داد: برنامه دیگر، برنامه سلامت زنان میانسال در دوران باروری و یائسگی (ویژه بانوان) شامل سابقه باروری و یائسگی زنان میانسال، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان سینه است. سرطان دهانه رحم، ارزیابی خشونت خانگی، ارزیابی علائم و عوارض یائسگی برای زنان 45 تا 59 ساله، ارزیابی عفونت جنسی، ارزیابی خونریزی غیرطبیعی و ارزیابی اختلال عملکرد جنسی است.

رئیس اداره بهداشت میانسال وزارت بهداشت افزود: برنامه بعدی آموزش خودمراقبتی است میانسال که شامل غربالگری سرطان های روده بزرگ، سینه و دهانه رحم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا