سلامت خانواده

گیاهخواری؛ انقلابی دو طرفه در رژیم غذایی و سلامتی

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رژیم گیاهخواری یکی از رژیم های غذایی است که موافقان و مخالفان زیادی در سراسر جهان دارد و ممکن است افراد به دلایل مختلفی به این رژیم روی بیاورند، اما به طور کلی قبل از رعایت رژیم غذایی، افراد باید رژیم غذایی ذکر شده را ارزیابی کنند. با توجه به وضعیت سلامتی خود و با مشورت پزشک متخصص آن را اجرا کنید.

ممکن است هدف برخی از افراد از رژیم گیاهخواری حمایت از حیوانات، جلوگیری از آلودگی محیط زیست، کنترل بیماری ها و حتی کاهش وزن باشد، بنابراین توصیه می شود افراد قبل از پیروی از این رژیم، آگاهی خود را نسبت به فواید و مضرات آن افزایش دهند. افق آینده روشنی از این رژیم داشته باشید.

افرادی که رژیم گیاهخواری دارند به عنوان گیاهخواران کامل شناخته می شوند که از خوردن گوشت، مرغ، ماهی و هر محصول حیوانی از جمله تخم مرغ و لبنیات اجتناب می کنند و گروه دیگری از گیاهخواران تخم مرغ و لبنیات را در رژیم غذایی خود گنجانده اند. شامل می شوند

گروهی دیگر در رژیم غذایی خود علاوه بر سبزیجات و گیاهان دارویی فقط از لبنیات استفاده می کنند و گروهی از گیاهخواران که به گیاهخواران جزئی معروف هستند از مصرف گوشت اجتناب می کنند، اما ممکن است ماهی یا مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانند. .

از فواید رژیم گیاهخواری می توان به کاهش وزن، پاکسازی بدن از سموم، کنترل بیماری هایی مانند چاقی و اضافه وزن، دیابت و فشار خون، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و گوارشی، داشتن سبک زندگی سالم و طول عمر بیشتر اشاره کرد. در این میان رژیم های گیاهخواری دارای معایبی نیز هستند که از آن جمله می توان به کمبود مواد مغذی در بدن و عدم بهره مندی از تنوع در مصرف مواد غذایی و انتخاب محدود اشاره کرد.

باید بدانیم که کاهش دریافت مواد مغذی از جمله کلسیم، ویتامین D، ویتامین B12، روی یا روی، ید و سلنیوم از جمله مشکلاتی است که می تواند گیاهخواران را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین طبق نظر کارشناسان برخی از این افراد از مکمل ها استفاده می کنند. علاوه بر رژیم غذایی آنها از آنها برای تامین مواد مغذی بدن استفاده می شود.

انواع رژیم های گیاهخواری و تفاوت های آنها

آرزو حقیقیان عضو انجمن تغذیه ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی وی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه روی آوردن افراد به رژیم غذایی گیاهخواری دلایل مختلفی دارد، اظهار کرد: نظر داشته باشید

وی می افزاید: رژیم گیاهخواری چهار نوع اصلی دارد که گفته می شود گروه اول گیاهخواران این افراد هستند که از مواد غذایی با منشاء حیوانی و فرآورده های آن مانند لبنیات یا تخم مرغ استفاده نمی کنند و این افراد ممکن است سبک زندگی خود را به نوعی تغییر دهند. . با این حال، برخی از وگان ها معتقدند که نباید از محصولات حیوانی مانند چرم یا پشم استفاده شود.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينكه گروه‌هاي بعدي علف‌خواران بخش‌هايي هستند غذا منابع حیوانی را در رژیم غذایی خود دارند، تصریح می کند: لاکتو گیاه خواران از دیگر گروه های گیاهخواران هستند، این افراد به جز لبنیات از هیچ فرآورده حیوانی استفاده نمی کنند و در واقع رژیم گیاهخواری آنها شامل لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر است.

حقیقیان با بیان اینکه گیاهخواران تخم مرغی گروه دیگری از گیاهخواران هستند، این افراد در رژیم غذایی خود از فرآورده های حیوانی و لبنیات استفاده نمی کنند، بلکه تخم مرغ و تخم مرغ سایر پرندگان را در برنامه غذایی خود قرار می دهند، ادامه می دهد: گیاهخواران لاکتو اوووگیاهخواران کامل ترین آنها را دارند. نوع رژیم گیاهخواری از نظر تامین مواد مغذی.

وی با بیان اینکه گیاهخواران از لبنیات از جمله شیر، ماست، پنیر و تخم مرغ در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، می گوید: با توجه به اینکه افرادی که رژیم گیاهخواری دارند محصولات حیوانی بسیار کمتری در رژیم غذایی خود مصرف می کنند. مصرف بسیار کمتری از چربی های اشباع شده دارند که می تواند باعث اختلالات چربی خون شود.

مضرات و فواید گیاهخواری از دریچه علم

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی افرادی که رژیم گیاهخواری را دنبال می کنند بیشتر در برابر بیماری های قلبی عروقی مصون هستند و می افزاید: چربی های اشباع شده خطر ابتلا به انواع سرطان ها را افزایش می دهد و کاهش خطر ابتلا به دیابت و تنظیم فشار خون از دیگر فواید آن است. با پیروی از رژیم های گیاهخواری به دست می آید.

حقیقیان می افزاید: افرادی که رژیم گیاهخواری دارند به دلیل اینکه در رژیم غذایی خود فرآورده های حیوانی کمتری دارند، کالری و انرژی کمتری در بدن خود تولید می کنند، زیرا انواع فرآورده های حیوانی حاوی چربی هستند که جدا از مضراتی که می تواند به همراه داشته باشد، باعث تولید آن می شود. شارژ انرژی

وی با بیان اینکه کنترل وزن برای افرادی که رژیم گیاهخواری دارند در درازمدت راحت تر می شود و اگر به رژیم لاغری روی بیاورند موفق تر خواهند بود، تصریح کرد: افرادی که رژیم گیاهخواری دارند به دلیل مصرف محدود گروه های غذایی. ممکن است در معرض کمبود شدید درشت مغذی ها مانند پروتئین و ریزمغذی ها مانند ویتامین های B و ید قرار گیرد.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه با توجه به اهمیت تامین ریزمغذی ها و درشت مغذی ها باید برای گیاهخواران تدابیری اندیشیده شود، خاطرنشان کرد: کمبود کلسیم می تواند خطرات پوکی استخوان را به همراه داشته باشد و خستگی و ضعف از عوارض کمبود آن است. آهن مورد توجه است، همچنین اگر ویتامین های گروه B در بدن تامین نشود، افراد با ضعف به خصوص در اندام تحتانی خود مواجه می شوند.

گیاهخواری؛ انقلابی دو طرفه در رژیم غذایی و سلامتی

گیاهخواری؛ رژیمی که می تواند شفابخش باشد

ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و رئیس سابق انجمن تغذیه ایران وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه اگر رژیم گیاهخواری به موقع، درست و با آگاهی انجام شود برای برخی از افراد شفابخش است، اظهار می کند: در واقع این رژیم اگر انجام شود یکی از بهترین روش های پیشگیری است. با آگاهی این ماده برای کنترل بیماری های قلبی عروقی و بسیاری از بیماری های مرتبط با هضم و متابولیسم در نظر گرفته می شود.

وی با بیان اینکه داشتن یک رژیم گیاهخواری مناسب، متعادل و متنوع بهترین راه تغذیه است، افزود: با وجود تمام فواید این رژیم، اگر گیاهخواری برای برخی افراد مناسب نباشد یا از روی ناآگاهی دنبال شود، می تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود. آسیب به سلامت مردم همراهی شود

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح می کند: سیستم تغذیه گیاه بدون دریافت مکمل آهن و ویتامین B12 برای افرادی که در معرض کم خونی هستند توصیه نمی شود و کودکانی که در سنین رشد هستند نیز می توانند در شرایط کنترل شده از این رژیم استفاده کنند. زیرا این رژیم در صورت عدم کنترل می تواند بر رشد آنها تاثیر منفی بگذارد.

مظهری با بیان اینکه استفاده از رژیم گیاهخواری برای مادران باردار و شیرده توصیه نمی شود، ادامه می دهد: یکی از بدترین انواع گیاهخواری، گیاهخواری شدید و حذف تمام فرآورده های حیوانی از جمله عسل است و این نوع رژیم گیاهخواری توصیه نمی شود. برای مردم عادی زیرا خوردن برخی از گیاهان به صورت خام مقداری سم را وارد بدن می کند و باید بدانیم که این سموم در فرآیند پخت از بین می روند.

دوران رشد، بارداری و شیردهی زمان مناسبی برای رژیم گیاهخواری نیست

وی می گوید: خانواده کلم یکی از بهترین سبزیجات ضد سرطان است و حاوی ریزمغذی ها، درشت مغذی ها و فیبرهای محلول و نامحلول زیادی است که می تواند برای افرادی که در معرض کمبود ید هستند مفید باشد، اما مصرف خام این گیاهان برای برخی افراد می تواند مفید باشد. ، مانند افراد مبتلا به کم کاری تیروئید تیروئید مناسب نیست.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی می گوید برخی سبزیجات نیز ترکیباتی دارند ضد پروتئین وی با بیان اینکه این ترکیبات در فرآیند پخت و پز از بین می روند و خام گیاهخواران باید دانش بالایی در مورد گیاهان و مواد مصرفی خود داشته باشند، می افزاید: لازم است بدانید افرادی که به بیماری های زمینه ای مبتلا هستند نباید از رژیم خام گیاهخواری پیروی کنند.

مظهری با اشاره به اینکه در صورت تامین نشدن ویتامین B12 افراد دچار کم خونی می شوند و این موضوع می تواند سلامت آنها را تهدید کند، می افزاید: در برخی از رژیم های گیاهخواری علاوه بر سبزیجات، استفاده از منابع پروتئین حیوانی مانند تخم مرغ یا شیر نیز در نظر گرفته می شود. تامین ویتامین B12

وی تصریح کرد: توصیه می شود گیاهخواران استفاده از ماهی را به عنوان منبع طبیعی دریاها و اقیانوس ها در نظر بگیرند. نباید از آن استفاده کرد و هرگز توصیه نمی شود تمام منابع حیوانی مانند تخم مرغ، شیر یا ماهی را حذف کنید.

گیاهخواری؛ انقلابی دو طرفه در رژیم غذایی و سلامتی

بر این اساس در سال 1376 به منظور ترویج سبک زندگی سالم بدون گوشت، رعایت حقوق حیوانات و حفاظت از محیط زیست، رژیم گیاهخواری ثبت و مورد توجه قرار گرفت و طبق تحقیقات انجام شده مهمترین عارضه این رژیم عدم مغذی بودن آن است. و داشتن رژیم گیاهخواری غیر اصولی می تواند منجر به کمبود پروتئین، آهن، کلسیم، روی و ویتامین B12 شود، بنابراین افراد باید نسبت به انتخاب نوع صحیح رژیم گیاهخواری با توجه به شرایط خود حساسیت بالایی داشته باشند و قبل از اجرای این رژیم با پزشک متخصص مشورت کنند. دکتر، همچنین لازم است بدانید که رژیم گیاهخواری می تواند فواید زیادی به همراه داشته باشد، اما در عین حال مضرات آن می تواند بر سلامت افراد و کیفیت زندگی آنها نیز تاثیر بگذارد، نکته مهمی برای بهره مندی از فواید این رژیم غذایی است. افزایش و ارتقای آگاهی مردم از انواع رژیم گیاهخواری، کسب اطلاعات کافی در مورد انواع گیاهان و سبزیجات، مشاوره با پزشک متخصص و استفاده از مکمل های غذایی در صورت لزوم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا