سلامت خانواده

شیر مادر غذای کامل نوزاد / اهمیت تاسیس بانک شیر – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین بانک شیر جهان ۱۲۰ سال پیش در اتریش تاسیس شد و هم اکنون ۷۵۰ بانک شیر در جهان وجود دارد و در ایران نیز اولین بانک شیر در تبریز افتتاح شد.

شمس الله نوری پور رئیس بیمارستان کودکان مفید با اشاره به وجود بانک های شیر در بسیاری از شهرهای کشور گفت: بانک شیر بیمارستان مفید سومین بانکی در تهران است که مادران شیر خود را به صورت رایگان به آن اهدا می کنند.

وی با اشاره به فواید شیردهی افزود: عفونت انتروکولیک نکروز این یک بیماری کشنده در کودکان و نوزادان است و با تغذیه نوزاد با شیر مادر در ساعت اول زندگی می توان از شر این بیماری و بسیاری از بیماری های دیگر مانند آسم و آلرژی و چاقی و پیشگیری.

علی اکبر سیاری فوق تخصص بیماری های گوارشی کودکان شیر مادر را نعمتی بی بدیل خواند و گفت: سالانه 10 میلیون و 400 هزار کودک در دنیا جان خود را از دست می دهند که از این تعداد 4 میلیون نوزاد هستند و یک میلیون از آنها با تغذیه از شیر مادر زنده می مانند. .

وی افزود: بانک شیر می تواند از مرگ نابهنگام بسیاری از نوزادان جلوگیری کند و این اقدام ارزشمند در نجات جان نوزادان بسیار موثر است.

گلیل اردلان، رئیس اداره نوزادان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تدوین دستورالعمل جامع و کامل بانک شیر رو به اتمام است، از صدور آن در آینده نزدیک خبر داد و با اشاره به وی با اشاره به آمار نوزادان نارس در سه سال گذشته بر لزوم وجود بانک شیر تاکید کرد. وی بر تغذیه نوزادان نارس تاکید کرد.

وی خواستار همکاری بیشتر معاونت آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی در خصوص آموزش و نیازسنجی مادران، برنامه حمایت از مادران و طرح ارزیابی بانک های شیر شد.

هادی سمایی، رئیس انجمن متخصصان نوزادان ایران گفت: قبل از انقلاب فقط چند متخصص نوزاد در کشور مشغول به کار بودند اما اکنون بیش از 500 متخصص نوزادان در کشور مشغول به کار هستند.

او زندگی بسیاری از نوزادان را به تغذیه وابسته کرد مادر شیر او آن را در همان ساعات اولیه زندگی می دانست و وجود بنشیر را گامی مؤثر و مفید در این راه می دانست.

70 درصد مرگ و میر منظور از نوزادان، نوزادان نارس است

ابوالفضل افجه ای رئیس انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: تحقیقات نشان داده است که شیردهی مادر شیر چه تاثیری در بقای نوزادان دارد، بنابراین آموزش و ترویج تغذیه با شیر مادر را در جامعه آغاز کردیم.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه با شیر مادر در نوزادان سالم و نوزادان نارس و کم وزن، افزود: کمتر از یک درصد از تولدها منجر به تولد نوزادان نارس می شود اما 70 درصد مرگ و میر و … میر نوزادان متعلق به این گروه هستند.

افجه ای تاکید کرد: آموزش اهمیت تغذیه با مادر شیر باید توسط سازمان های مربوطه از دبیرستان تا دختر شروع شود و تا بارداری و ساعات اولیه تولد ادامه یابد. همچنین آموزش های لازم در خصوص تغذیه انحصاری نوزاد در 6 ماهه اول زندگی و پس از آن با غذای کمکی تا دو سالگی به مادران ضروری است.

وی راه اندازی بانک شیر مادر را در بالاترین سطح خدمات به کودکان و نوزادان و گامی موثر در کاهش مرگ و میر خواند. میر وی تولد نوزادان کم وزن را برشمرد و گفت: باید ترویج تغذیه با شیر مادر را در همه سطوح در کودکان و نوزادان سالم و کم وزن گسترش دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا