سلامت خانواده

دنگی یا تب استخوان شکن را جدی بگیریم/آمار موارد

به گزارش خبرآنلاین، تب دنگی از پشه ناقل Aedes به انسان منتقل می شود و آئدس برخلاف اکثر پشه ها فقط در طول روز نیش می زند و اوج گزش آن در اوایل صبح و عصر قبل از غروب آفتاب است. محل پیدایش و اقامت اولیه این پشه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان بوده و با توجه به توسعه فعالیت های انسانی، دامنه پراکنش این پشه در سایر نقاط جهان نیز گسترش یافته است.

تب دنگی علائمی مانند تب، بثورات پوستی، سردرد شدید و درد طاقت‌فرسا در عضلات و مفاصل دارد که به آن «تب شکستگی استخوان» نیز می‌گویند و اثرات بالینی آن پنج تا هشت روز پس از نیش پشه آلوده و اغلب پس از از یک دوره خفیف در حدود یک هفته، منجر به بهبودی کامل می شود.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، تا مارس 2023، تب دنگی در بیش از 100 کشور گزارش شده است و در حال حاضر، طبق برآورد این سازمان، چهار میلیارد نفر در معرض خطر ابتلا به عفونت دنگی هستند، اگرچه تخمین میزان کامل آن دشوار است. از این بیماری است زیرا بسیاری از موارد خفیف هستند و به درستی تشخیص داده نمی شوند.

تب دنگی نام یک بیماری ویروسی است که به آن تب استخوان شکن نیز می گویند و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی این بیماری در بیش از 140 کشور جهان شایع است و سالانه 50 تا 100 میلیون نفر در سراسر جهان را مبتلا می کند.

اولین بار در سال 1954 به عنوان عارضه تب دنگی مشاهده شد و در سال 2013 تخمین زده شد که سالانه 390 میلیون عفونت دنگی در جهان رخ می دهد که از این تعداد 500000 مورد شدید و 25000 مربوط به مرگ است. نشان دهنده تب دنگی است.

قباد مرادی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از شناسایی ۲۲۶ مورد ابتلا به تب دنگی از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: بسیاری از بیماران مبتلا به تب دنگی از رده‌های مختلف هستند. کشورهایی از جمله امارات، پاکستان، عمان و … و متأسفانه کشور ما در حال حاضر کاملاً مستعد شیوع این بیماری است.

وی بیان کرد: این کشورها به تب دنگی مبتلا هستند و تاکنون 76 مورد به صورت محلی منتقل شده است که به این معناست که کشور ما اکنون کاملا مستعد ابتلا به این بیماری است که این بیماری به افراد دیگر سرایت می کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت تب دنگی در برخی شهرستان ها مانند چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 90 مورد ابتلا به این بیماری در شهرستان چابهار ثبت شده است. .

وی گفت: مواردی از تب دنگی در استان های فارس، هرمزگان، قزوین، گیلان و اصفهان نیز گزارش شده است و ممکن است جزء موارد وارداتی باشد.

مرادی نگرانی از شیوع بیماری دنگی در مناطق شمالی و جنوبی کشور را به دلیل سرایت محلی آن جدی‌تر دانست و اظهار داشت: تب دنگی یکی از بیماری‌های نوپدید است و مختص کشور ما نیست و مرگ و میر ناشی از آن نیست. بالا و مرگ و میر آن کمتر از یک درصد است.

لزوم هوشیاری همه دستگاه ها در خصوص شیوع تب دنگی

مرادی بر لزوم هوشیاری همه دستگاه ها در خصوص شیوع بیماری تب دنگی تاکید کرد و تصریح کرد: مردم و دولت باید فضاهای مستعد رشد لارو این پشه اعم از چاله های آب، فاضلاب روباز و حتی ظروف گلدان را تمیز کنند.

وی تاکید کرد: یکی از نقاط انتقال بیماری تب دنگی شهرستان چابهار است و تاکنون نزدیک به 100 نفر به این بیماری مبتلا شده اند و شاهد انتقال محلی این بیماری هستیم و از آنجایی که عامل انتقال آن پشه مانند مالاریا است، تاکنون تعداد بیشتری از این بیماری وجود دارد. بیش از 700 نقطه از مناطق آسیب دیده. این بیماری شناسایی شده است.

مرادی خاطرنشان کرد: در مواجهه با این بیماری باید به سرعت بیماران را شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار داد و بیماران را نباید در فضای باز قرار داد زیرا ممکن است بدن آنها توسط پشه گزیده و به بدن دیگران منتقل شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی تشخیص بسیار گسترده در چابهار صورت گرفته است و تا شعاع 500 متری محل سکونت فرد بیمار ترکیبی از سم و گازوئیل پاشیده می شود و اطرافیان بیمار در حال پاکسازی هستند. نیز بررسی می شوند.

وی ادامه داد: تاکنون آموزش های ویژه ای برای مردم و مدیران و مسئولان در منطقه چابهار داده شده است و مدیرکل آموزش و پرورش و بهداشت وزارت بهداشت نیز چهارمین سفر خود را به منطقه چابهار انجام داده تا از نزدیک موارد را بررسی کند. . یک سری آموزش های عمومی نیز به مردم داده شده است، از جمله نحوه لباس پوشیدن، تمیز کردن آب های راکد و استفاده از پشه بند.

داروی خاصی برای تب دنگی وجود ندارد

به گفته مرادی، بیماری تب دنگی داروی خاصی ندارد، همچنین واکسن این بیماری به صورت محدود و برای موارد خاص تزریق می شود. این واکسن در همه کشورها به طور گسترده در دسترس نیست، بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از گزش پشه در شهرهای آلوده است و باید نهایت مراقبت را داشته باشیم.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا