اخبار سلامت

وزیر بهداشت قزاقستان: می خواهیم از تجارب ایران در تولید دارو استفاده کنیم

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان که برای شرکت در هشتمین اجلاس وزرای بهداشت کشورهای عضو پیمان شانگهای به قزاقستان سفر کرده است، دیدار و گفتگو کرد. و با همتای قزاق خود دکتر.

وزیر بهداشت قزاقستان در این دیدار دوجانبه ضمن تشکر از سفر وزیر بهداشت کشورمان به قزاقستان گفت: خواستار همکاری بیشتر با ایران به ویژه در زمینه آشنایی با فناوری های پزشکی، مهندسی ژنتیک، ارگان های بدن هستیم. پیوند و بیوتکنولوژی

آقامارالنظروا افزود: ما در حوزه دارو به واردات وابسته هستیم و می خواهیم از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در تولید و خودکفایی در صنعت دارو استفاده کنیم. ما اهداف مشترکی داریم و آمادگی خود را برای همکاری بیولوژیکی اعلام می کنیم.

وی گفت: از حضور شما در هفتمین نشست سران شانگهای به میزبانی قزاقستان تشکر می کنم. اولین بار است که هیئت جمهوری اسلامی ایران در هیئت همکاری شانگهای شرکت می کند و امیدواریم با حضور ایران تا دو سه سال آینده دیدار پربارتر و با دستاوردهای بزرگ داشته باشیم.

آقامارالنظروا خاطرنشان کرد: ما در سال 2018 توافقی داشتیم که باید آن را اجرا کنیم و آمادگی داریم این همکاری ها را گسترش دهیم. ما تلاش می کنیم توافقات خود را اجرا کنیم. ما می توانیم در زمینه پزشکی همکاری کنیم.

وی تصریح کرد: روابط قزاقستان با ایران برای ما مهم است و امروز فرصت خوبی است تا با حضور شما بسیاری از مسائل را بررسی کنیم.

عین اللهی با بیان اینکه سازمان همکاری شانگهای کمیته های مختلفی دارد، گفت: یکی از این کمیته ها حوزه بهداشت و درمان است که از امروز با حضور 9 کشور آغاز به کار می کند و وزرای بهداشت و سلامت اعضای شانگهای در این خصوص بحث و تبادل نظر خواهند کرد. مسائل بهداشتی با یکدیگر تبادل نظر می کنند و همکاری می کنند.

وزیر بهداشت کشورمان که در راس هیاتی از وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای شرکت در این اجلاس به قزاقستان سفر کرده است، گفت: در حاشیه این اجلاس دیدارهای دوجانبه ای با برخی از اعضای این اجلاس داریم. وزیران و معاونان بهداشت این 9 کشور و بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی قزاقستان. خواهد داشت.

عین اللهی با تاکید بر اینکه دستور کار این سفر انعقاد تفاهم نامه همکاری با وزیر بهداشت قزاقستان و سایر وزرای بهداشت کشورهای حاضر در این اجلاس است، افزود: یکی از مهمترین اهداف ما با توجه به توانمندی های ایران در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی، تقویت صادرات این محصولات است که تلاش می کنیم در نشست با صادرکنندگان محصولات ایرانی به قزاقستان، موانع و مشکلات صادرات این اقلام را برطرف کنیم.

او گفت؛ امروز هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند در حوزه سلامت به موفقیت دست یابد و متأسفانه استکبار جهانی به کشورهای مستقل همسایه اجازه ارتباط با یکدیگر را نداده است.

وی ضمن تبریک انتصاب دکتر اکمرال النازاروا به عنوان وزیر بهداشت قزاقستان به وی و مردم قزاقستان گفت: سفر به قزاقستان و ادامه همکاری های مشترک برای ما بسیار مهم است چرا که تعداد زیادی از آنها وجود دارد. قرابت ایران و قزاقستان و تاریخ نشان می دهد که این دو کشور بسیار به هم نزدیک هستند و مناسبت های تاریخی مشترک زیادی از جمله نوروز و رمضان دارند و این قرابت تاریخی و فرهنگی به ما حکم می کند که ارتباط بیشتری با یکدیگر داشته باشیم.

وزیر بهداشت کشورمان با اشاره به الحاق ایران به شانگهای و سفر رئیس جمهور به قزاقستان گفت: همکاری ایران با کشورهای این حوزه فصل جدیدی از تبادلات و همکاری های ایران و قزاقستان را ایجاد خواهد کرد و خوشبختانه در آخرین چند ماه است که روادید دو کشور حذف شده است. و اساتید و دانشمندان دو کشور به راحتی می توانند رفت و آمد کنند.

عین اللهی با بیان اینکه دیدگاه های راهبردی در حوزه سلامت داریم که می توانیم آن را در سطح جهانی ارائه کنیم، افزود: سلامت خانواده برنامه جدیدی است که به طور جدی در کشور شروع کرده ایم و امکانات خوبی برای آن در نظر گرفته ایم در حالی که امروز بسیاری کشورهایی که ادعای خانواده دوستی دارند با رفتارهای غیرطبیعی، غیر مذهبی و غیراخلاقی سعی در سرکوب و تضعیف خانواده دارند.

وزیر بهداشت گفت: حوزه سلامت را به دو دوره قبل و بعد از انقلاب تقسیم می کنیم. در دوره قبل ما وابسته به غرب بودیم اما انقلاب اسلامی ما را بر روی پای خود بایستد و این نقطه پیشرفت و خودکفایی ما در بسیاری از زمینه ها است. به گونه ای که امروز 99 درصد دارو و 40 درصد تجهیزات پزشکی را خودمان تولید می کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت پرداختن به سلامت کودکان گفت: در ایران تمامی هزینه های تشخیصی و درمانی کودکان زیر هفت سال رایگان است. زیرا درمان کودکان درمان اساسی است و اگر کودک مشکلی داشته باشد باید تا آخر عمر با آن مشکل زندگی کند و حالا با حل مشکل می تواند سال ها سالم زندگی کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا